Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 7210 ggr
Ebba-A
0

Jag blir tokig!

Måste bara skriva av mig här.

I november - december hade jag en mensperiod på 3+1 veckor (3 veckor på raken sen en veckas mellanrum och sen en till vecka). Hade sen en normallång period (ca 7 dagar) i mitten av januari.

Sen hade jag en lång period utan någon mens alls.
Men sedan lite mer än två veckor har jag små blödningar av och till, när det inte blött (böjning på blödde?) på en dag och man tror det är över så slår det till igen. Sen blöder man någon/några dag/ar och så samma igen. Och så har det hållt på nu i mer än två veckor.

Min mens var regelbunden direkt från första början, men sen i november började den hoppa och bli oregelbunden. Antar att det är helt normalt att den kan bli oregelbunden (fick första mars 2008) efter ett tag. Men betyder det att jag måste gå runt och blöda flera veckors-perioder i kanske flera år framöver?

Blir trött, får lätt huvudvärk, och känner mig otroligt äcklig och ofräsch. Finns det något som kan göra att jag slipper domhär långa perioderna?

Värd på Choklad iFokus

Tussebus
0

Du kanske borde gå till en gynekolog och kolla upp det? Låter otroligt jobbigt! Det kanske är så att du behöver käka p-piller för att få din mens att bli normal igen? Kolla du med en gynekolog. Det skulle jag göra!

Lycka till och låt oss veta vad som händer Glad

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Strumpa
0

Du kan äta Cyklo-F från apoteket också, det brukar minska blödningar :)

Annars är p-piller jättebra för att fixa regelbunden mens. Det är inte bara för andra aktiviteter ;)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Ebba-A
0

#1 Jo, borde nog göra det. SKulle egentligen det då i november. Men mensen slutade samma dag som jag skulle dit så vi avbokade, mamma kände att det var onödigt att jag skulle behöva gå dit ändå eftersom jag är så ung.

Men ska prata med mamma sen när hon kommer hem, får vi se hur vi gör.

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Mamma ska ringa och boka tid hos en gynekolog i Nyköping imorgon. Det är ett par mil dit och jag kommer antagligen få åka på skoltid, men jag åker hellre dit än att gå på ungdomsmottagningen här.

Hoppas jag slipper undersökning, men om det är ett måste får jag väll bara acceptera det. Det kan inte vara så farligt.

Värd på Choklad iFokus

Tussebus
0

Det är faktiskt inte alls farligt med en undersökning. Jag hade inte varit hos någon gynekolog förrän jag kom upp i 20-årsåldern. Då började de med cellprovtagning. Det var helt ok.

Gynekolog var inte alls farligt. Det känns väl aldrig riktigt ok att klä av sig på underkroppen och slänga upp benen i gynstolen, men man vänjer sig och de är oftast trevliga och vänliga.

Lycka till!

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Ebba-A
0

#5 Det ända som känns lite obehagligt är att jag måste lägga mig i dendär stolen och visa upp allt för en främmande människa, men det är ju deras jobb och inget ovanligt för dom. 
Men komemr iaf ta på mig kjol så jag slipper ligga där med rumpan bar om det skulle bli en undersökning :)

Värd på Choklad iFokus

Tussebus
0

Smart tjej! Jag vet, första gången tar det emot lite att lägga sig i stolen. Men jag lovar: de är profesionella. De kommer säkert vara extra varsamma med dig och noga med att tala om vad de ska göra osv. Speciellt som du är ung Glad. Jag vet att det kommer gå bra Ebba-A! Hör gärna av dig igen och berätta hur det gick.

Ebba-A
0

#7 Jo, det tror jag också.

Kommer uppdatera er absolut :)

Värd på Choklad iFokus

Tussebus
0

Låter bra det Cool

Ebba-A
0

Usch, till råga på allt håller jag på att bli sjuk. Illamående, svullen och ond mage hela kvällen igår och hela dagen idag. Men jag har försökt äta ordentligt och så ändå, mest för att jag gåt på diet och måste äta balanserat för att inte få ett riktigt sockersug.

Inte blött så mycket idag, som tur är. :)

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Har inte fått tag på kvinnokliniken än, dom har så otroligt konstiga telefontider. Men på måndag måste vi få tag på dom. Just nu blöder jag jättemycket, usch. Efter bara två timmar är hela bindan genomblodig (en hel nattbinda, absolut hela). Ska ta en dusch nu och sätta i en tampong istället, känns mycket fräschare än binda när man har så mycket.

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Nu håller jag på att bryta ihop, sitter och gråter på grund av dethär.

Nu blöder jag massor, känns som det rinner som ur en kran. Tampong funkar inte, börjar läcka efter en timme även om den sitter rätt. Kommer inte kunna gå till skolan om det fortsätter såhär. 

Jag kommer antagligen behöva gå såhär i en vecka till. Jag orkar verkligen inte.

Värd på Choklad iFokus

Kisemisen
0

#12, usch! Hoppas det blir bättre.
Jag har det också sådär, har magsmärtor och mår illa.
Har blödit igenom 3 par byxor idag.

Men Ebba, jag hoppas att det snart går över.

*Kram* /Linda

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Chestnut
0

Hoppas att du mår bättre idag!

Har själv "alltid" haft en rgelbunden mens - sen började jag äta värktabletter och jag har haft 3 veckor i sträck, sedan uppehåll 2 v, sen 1v+3 dagar´, uppehåll två månader sedan 11 dagar också vidare… Blöder också massvis (nattbinda + tampong läcker igenom efter maximalt 3 timmar). Kan inte äta Cyklo-F utan fick höra av läkare att det bara är att lida igenom, antagligen har mina hormoner blivit knas av värktabletterna. Kan inte äta någon form av P-piller heller.

Med vänliga hälsningar
Chess

Ebba-A
0

#13 Jo, hoppas också det blir bättre snart.

Tack!

#14 Det är samma idag :/

Usch vad jobbigt! *kram*

Blöder lika mycket idag. Inatt får jag ställa klockan så jag kan gå upp och byta binda tre gånger, funkar inte att sova hela natten med smama binda. Har dubbelt av de största bindorna man kan köpa här (Libresse nattbindor Maxi), och måste byta varannan/var tredje timme. Pampers blöjor Skrikandes

Värd på Choklad iFokus

Tussebus
0

Gosh, det låter ju helt fruktansvärt #15! I värsta fall kanske du kan åka till gyn-akuten eller nåt?

Ebba-A
0

#16 Fortsätter det såhär så ska mamma kräva en akuttid imorgon.

Ingen skola för mig imorgon om det fortsätter såhär, vågar inte gå utanför dörren om det skulle blöda igenom. Bara ligger i sängen i mjukisbyxor och lyssnar på musik. En så otroligt rolig helg Obestämd

Värd på Choklad iFokus

Tussebus
0

Fy det låter allt anat än roligt när viäntligen fått värme o sol på en o samma gång!  Det värsta är ju att man känner sig så äcklig också Rynkar på näsan

Ebba-A
0

Det är verkligen inte kul.

Känner mig jätteäcklig, vill inte gå på toa ens för att det är så äckligt. Sen siter jag och knaprar alvedon, har sån otrolig mensvärk (why am i not suprised?). Gråter

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

20-30 bindor på ett dygn. Det är riktigt illa.

Mamma och pappa blir skickade att köpa bindor en gång om dagen, men det blir alltid fel sort så de får åka och handla igen. Har fyra paket bindor, olika sorter. Och det är en sort som är tillräckligt tjocka och långa så jag inte behöver oroa mig hela tiden (gör det ändå).

Usch, Gnestas Blodbad mellan mina ben Obestämd

Värd på Choklad iFokus

Kisemisen
0

Jag har det exakt likadant, mamma fick åka ner till macken igår kväll och köpa bindor till mig..
Och mensvärk ska man ju inte tala om..
Har haft kraftig mens nu i 8a dagar..

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Ebba-A
0

Behöver inte åka dit. Mamam har pratat med dom och jag ska börja äta något som heter Cyklo-F. Men kortar det mensperioden eller minskar bara mängden blod?

Usch, om det blir såhär igen: först ingen mens på två-tre månader och sen en lång period igen så kommer jag ju blöda flera veckor mitt i sommaren, dessutom på vår spanienresa.

Värd på Choklad iFokus

Magster
0

Det låt verkligen inte bra. Du kanske borde ta ett blodprov för att kolla så du inte har någon sjukdom eller brist på något ämne? Min syster har en blodsjukdom som gör att hon saknar en stor del vita blodkroppar, tror jag?, vilket gör att hennes blod inte koagulerar som det ska och äter hon inte sin medicin kan hon förblöda genom vad som helst - mens, sår m.m.
Det låter verkligen inte bra ditt fall, tycker du ska gå till gynekologen snarast och kolla med dem och även testa dig själv.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Gunpowdersmoke
0

#23 Inte för att det angår mig så mycket men är inte det den kvinnliga versionen av blödarsjuka som bara män kan ha o.O?

Och Ebba-A, jag håller med #23 om att du borde gå och kolla dig. Det är bättre att kolla en gång för mycket istället för en gång för lite och ha något riktigt allvarligt. Nu tror jag inte att det är så allvarligt, jag hade en period där min mens var helt uppochner och blödde jättemycket men efter ett tag stabiliserade den sig.
Går du på någon diet av något slag kan det påverka mensen.

HannaM
0

Cyklo-F ska mindra blödningen. Min mamma åt det när hon blödde ungefär som du gör nu. Hon hade dock turen att vara såpass gammal och redan ha fött barn att hon kunde välja att ta bort rubb och stubb för att slippa problemen men som sagt, cyklo-F ska minska, det hjälpte henne till en hanterbar blödning i alla fall.

Callisto
0

Min mamma fick också Cykla-F när hon kom in i klimakteriet och började blöda väldigt mycket. Även med cyklo-F blöder hon igenom ibland men jag tror att det blivit bättre

destroyed
0

så där hade jag det också innan jag började med p-piller(cerazette) som tar bort blödningarna.. helt underbart är det i vilket fall.. får lite mensvärk ibland men inga blödningar! Lovely:)

Gunpowdersmoke
0

#27 Hmm men någon gång måste du väl blöda?

destroyed
0

28# nope.. har inte blött sen jag började ta dem:) Vissa blöder väldigt lite varje månad vissa blöder i början och vissa som mej blöder inte alls!

Callisto
0

blödde inte heller med cerazette