Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 4416 ggr
VeNyRa
0

Jobbigt med hormoner!

Hej Hej! =)

Jag har försökt att läsa lite om p-piller och hur de påverkar oss kvinnor, och de är ju väldigt individuellt såklart! Men det verkar som att många mår dåligt av dem, och jag är en av dem (tror jag iallafall).

Nu börjar jag bli riktigt less på alla dessa humörsvängningar (min pojkvänn också!), jag mår kasst nästan hela tiden föutom en- en och en halv vecka i månaden. Då vet jag ju inte riktigt om det är av pillerna eftersom att jag mått halvkasst ganska så länge, men jag har även tryckt i mej hormoner rätt länge också.

Vad kan jag göra? Jag är lite rädd för att exprimentera med P-piller, jag är totalt livrädd för att gå upp i vikt, så som jag kämpat/kämpar för att gå ner.

Jag vet inte hur min kropp kommer att reagera om jag tar bort dem heller =/ usch, känner mej så desperat, vill bara må bra och känna mej nöjd och tillfreds med mej själv.

Tacksam för tips och råd!

LinaK
0

Jag testade bara en sorts p-piller, men kände som du att mitt humör INTE var på topp, slutade med det och kände mig precis som vanligt igen. Det finns ju andra preventivmedel du kan använda. Är själv inte så bra inom just det området men det finns säkert andra som kan svara. :)

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

hus-musen
0

Jag klarade inte av ppiller alls, men precis som du säger så har ju alla olika biverkningar av dem.P-ring har jag inga problem med=)

Om du känner för att sluta så gör det, du går inte upp i vikt eller liknande om du slutar. Byter du P-piller så kan det bli andra biverkningar däremot. Har du funderat på kopparspiral?

Qui dormit, non peccat

VeNyRa
0

#1 Har glömt hur man känner sej som vanligt ;) vet inte ens om jag är som vanligt nu eller hur jag är som vanligt. Konstig känsla!

#2 Vore de inte super bra me ett preventivmedel (som inte heter kondom) som inte ger några biverkningar alls ;)

Är skitskrajj över att prova nya hormonpiller, jag tror inte att jag känner om jag ändras psykiskt. Vill absolut inte må sämre än nu, men ändå så känns de som att de är mitt fel att jag mår dåligt, och vill skylla på pillerna. Skitsvårt att förklara! Det känns inte som att jag känner mej själv riktigt, det är som att jag går runt i ett skal och väntar på att allt ska bli bättre, typ Obestämd

hus-musen
0

#3 Jag mådde skit av ppiller, var superdeprimerad med noll sexlust. Provade med kondom, sexlust på topp men ack så krångligt och oskönt.. Bytte till p-ring och mina problem försvann med dem, dock så kanske inte sexlusten är riktigt som den var innan men de funkar=) Vill man ha något som nästan inte ger några biverkningar så är det kopparspiral som gäller, dock kan man få rikligare mens och mer ont under mensen. Men det kanske skulle funka för dig? Finns ju även ppiller som inte har samma hormon(minns inte vilket) som ska ge mindre biverkningar.. du hittar det säkert om du googlar=)

Qui dormit, non peccat

VeNyRa
0

#4 God sexslust är nästan ett måste i denhär relationen ;) kanske borde ringa till bm, men de känns störigt att jag har p-piller för ett år kvar som jag redan tagit ut, men jag står inte ut längre.

Om man har spiral, kan man använda tampong då?

Min pojkvänn har som ingen förståelse heller för mina humörsvängningar, men de kanske har blivit för mycket för honom med.

Näe, jag ringer nog till barnmorskan, nått vettig måste hon väll kunna komma med iaf.

[Tassy]
0

För mig blev ppiller en räddare i nöden då de tog bort det värsta av min PMDD och min fruktansvärda mensvärk. Har bara provat en sort, och den håller än, 7 år senare.

HannaM
0

Då måste jag ju fråga.. det här med rikligare mens när man har kopparspiral.. då rekomenderas det inte till någon vars mamma blödit som en gris och slutligen tvingades ta bort hela kittet?

hus-musen
0

#5 ja sexlusten är väldigt viktig=) Njäe man ska helst inte använda tampong då risken för att bakterier klättrar rakt in i livmodern ökar drastiskt. Spiral rekommenderas till dem med fast partner jus pga bakterierisken oxå.

Jobbig kille du har som inte har förståelse för dina hormonsvängar… men rättså typiskt killar som inte har någon aning om vad det handlar om!

#7 Troligtvis inte, men du kan ju höra med din barnmorska!=)

Qui dormit, non peccat

Anna_Sv
0

VeNyRa:
hur länge har du ätit pillrena?

I regel tar det ett halvår innan besvären med humörsvängningarna försvinner. Likaså med spiral, man småblöder mest hela tiden men efter ett halvår har allt anpassat sig, så att säga.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

VeNyRa
0

#8 jobbigt med binda, men de kanske kan vara värt de! menskopp finns ju också =)

#9 P-piller har jag ätit till och från i typ 4-5 år med ett uppehåll för p-stav som inte funkade alls.

Kan faktiskt inte komma ihåg om jag mådde dåligt från början, men jag tror att jag börjde med dem i smband med att jag gjorde min tonårsrevolt och då mådde jag ju inte helt bra.

Fan vad svårt dehär med minnet är!

Callisto
0

Jag känner igen mig i allt du säger. Jag åt p-piller i två år och det är två år jag aldrig får tillbaka. Jag hade precis som du otroliga humörsvägningar och det tärde otroligt på förhållandet till pojkvännen. Han var trött på att jag alltid var sur och jag var trött på attt alltid må skit. Sexlusten var noll vilket medförde ännu fler problem i förhållandet, problem som vi ännu inte är av med.

Nu har jag slutat ta p-piller och livet är så mycket lättare, känner knappt igen mitt eget humör längre då jag helt ärligt trodde att det bara var sådan jag va inte att hormonerna påverkade mig så mycket (var ju mitt i tonåren trots allt) Har en kompis som faktiskt blir förvånad över att jag inte blir sur, arg och irriterad över precis allt han säger längre. Så aldrig mer hormoner för mig

PS. P-piller för män….längtar tills det är färdigutvecklat! Då kanske man kan få den sympati man förtjänar =P

VeNyRa
0

#11 Ja, nu har jag bestämt mej iallafall, ska prova att sluta ett tag. Sedan kanske jag povar någon annan sort. Synd bara att de är så meningslöst att ha sex med kondom, och ännu mer synd att de inte är så stort utbud på dem här, finns inte den rätta strorleken =(

Någon som har erfarenhet av trionetta kanske?

Gerbilflicka
0

Jag var totalt galen de forsta 3 manaderna… valdigt latt ledsen och arg, mest ledsen. Sen lugnade det ner sig lite men jag vill inte saga att det ar bra direkt, trots att jag haft dem i over 1 ar nu. Forsoker mest fa det att funka for jag far bara problem med kondomer (tror jag ar allergisk) och vet inget annat alternativ.

VeNyRa
0

#13 Kopparspiral är väll hormonfri?! Det kanske är värt att kolla upp iaf =)  Det är så jobbigt att ha en massa känslor som man inte vill ha, men som finns där iallafall.

Gunpowdersmoke
0

Inga medel för att undvika graviditet eller underlätta mens är hormonfria ^^ Ganska logiskt eftersom det är hormoner som styr det hela till att börja med.

Jag går på p-piller eftersom jag utan dem för depprimerad hela månaden istället för de veckor jag har pms och mens.
Detta ska dock försöka lösas via andra medel men det hör inte hit.

Jag vet egentligen inte vad du ska göra, men jag vet att det finns olika p-piller och att det tar olika tid för dem att gå ut ur kroppen. Och sen olika biverkningar och så vidare.
Du borde fråga din barnmorska eller läkare som skriver ut dina p-piller efter ett piller som hjälper emot pms och humörsvängningar.

Sen kanske du har ett ganska nytt fenomen de kallar PMD och det är väl mer eller mindre permanenta hormonbesvär. Jag är dock inte riktigt säker, jag läste det i en tidning för ett par månader sen.
Dock ska det finns medicin för detta med.

HannaM
0

#15 Senast jag kollade var kondomer hormonfria=) Visserligne underlättar dom inte mens men dom förhindrar graviditet så länge dom håller tätt=)

Koppar spiral är väl hormonfritt också.

Gunpowdersmoke
0

Vad gör en spiral o.O?

Ja men jag tror vi talade om hormonella hjälpmedel :P Vad de än säjer om kondom så tycker jag att det är väldigt obehagligt och osexigt och så måste man alltid använda extra glidmedel med dem… bleh hellre ser jag till att både jag och min partner är friska och så går ju jag på p-piller..

HannaM
0

#17 Jo det är ju ditt val hur du gör. Mitt svar var på ditt påstående om att inga medel som förhindrar graviditet eller underlättar mens är hormonfria. Konstaterade att det finns iaf två hormonfria sätt att undvika graviditet. Sen om man vill använda sig av dom eller inte är ju en annan femma.

Själv lever jag i ett snart sjuårigt förhållande där vi endast användt kondom och vi har inte problem med varken osexighet eller behov av extra glidmedel.

Men tråden i stort handlade väl om hormonbaserat=)

Gunpowdersmoke
0

#18 Jo jag förstår ju det men i alla fall xD Måste ju få svara tillbaka i mitt påstående.

Rent allmänt vill jag väl påpeka att trassla runt med hormoner är rätt.. ja riskabelt rent allmänt. Kanske inte just p-piller men det finns andra sätt att påverka kroppens hormoner.

Gerbilflicka
0

Jag ville skaffa en spiral men det fick jag inte gora eftersom jag aldrig fatt barn. Enligt barnmorskan var det forst jattesvart att fa in den och sen kan den tydligen gora det svarare att fa barn sen sa hon… Rynkar på näsan

Callisto
0

Vet bara att min mamma satte in spiral efter att hon fått mig och det resulterade i min lillebror Tungan ute. Spiralen stuckit på villovägar så mamma blev gravid ändå

Gunpowdersmoke
0

#21 Hehehe duktigt xD första gången jag hört talas om en bortsprungen spiral. Men de kanske satte den något fel eller något i den stilen ^^

Callisto
0

Jag vet inte vad som gick fel men bortsprungen var den. De fick ge sig ut och leta redan på den

Gunpowdersmoke
0

Läskigt o.O man förväntar sig väl att de ska sitta där de ska när de väl satts på plats?

Callisto
0

Det gjorde hon också. De var lite oroliga över att få ett till barn så snart efter mig (jag var nämligen jätte-mammig vid den tiden och vägrade låta pappa ta hand om mig alls)

Gunpowdersmoke
0

Jaha… jo det förstår jag. Första gången min pappa fick pussa på mig var jag 1½ år ^^

Callisto
0

Som tur var bytta jag favorit en månad innan lillebror kom. Pappa skulle göra allt!