vikten, fötter mm
det är så att jag är ca 1.60 cm, väger runt 75-80 kg, iaf runt 75 senast jag kollade för litet tag sen, min grej är att min mullighet sitter vid magen ,lite på låren rumpan och fötterna.. e d normalt ha lite mulliga fötter när man väger såpass? jag ska börja träna en del framöver för vill inte bli mulligare nu.. iaf har små fötter så kan ju va därför dom blivit mulliga. man har ju fått breda vader,och blivit lite ömma i och med jag fått bredare fötter typ.inget jag mår dåligt över men vill höra lite här… iaf,skullebehöva tips på bra tränings metod för att inte gå upp mer i vikt nu.. e inte helt stillasittande och har ädnrat kosten en hel del nu.. tar gärna emot tips..

kollade o såg att vågen stod helt fel så hade lagt på nåra kilo men iaf en 73-75 kg o aj e runt ca 1.60 cm

alla har olika stora fötter, det är medfött och brukar visa sig i puberteten när allting växer olite hur som helst. Vet inte vad du menar med mulliga fötter, men känns fötterna svullna?
Qui dormit, non peccat

jag har alltid haft ganska små fötter men nu har jag fått vikt ökning något ja ska jobba på att få ner,och då har det feta satt sig vid magen vader,lår och fötter, mmulliga=lite knubbiga fötter ,visar en bild ,enklare.. det är mest för att jag inte villh a så knubbiga fötter som jag vill äta rätt ,ps äter iofs inte mycekt fett per dag men ändå vill minska vikten.. dem känns lite som att dem blir ömma eller trötta fort pga jag ökat i vikt.. ingen större fara utan mer att dom e knubbiga..

Kanske skulle du kolla upp så att du inte samlar på dig vätska just i benen och fötterna?
Spänner det i fötterna? Kan du trycka på huden och trycket stannar kvar en stund så är det ofta attt du har samlat på dig vätska.
Själv svullnar alltid mina fötter i värmen och vid mens så det är inte något ovanligt men det är svårt att utgå från en bild.
/Maria

ja dom känns ltie spända men tänkte att det har med viktökning o göra på ett tag nu.. okey vad är det som gör det o hur blir man av me den svullnaden isåfalL? när jag trycekr på dem ( jag räknade typ lite) såh ann ja räkna till 2-3 så försvann d helt.. så det försvinenr ganska fort,men d kan va så att dome svullna i värmen o haft ägglossnign nu precis,plus mens då iten för så lägne sen.. sen tror ja d vikten som gör det med ..hur ska man mer kolla det ?
Om du har vattenansamling och trycker så försvinner oftast inte trycket innnan du har hunnit räkna till tre (beroende på hur långsamt du räknar förstås
) Då stannar "fördjupningen kvar längre än så…
Så kanske har det med lite övervikt att göra i alla fall.
/Maria

Jag är 159 cm lång och väger 72-73kg, har vägt 75kg. Mina fötter är inte alls svälda fast det är varmt och jag har fel på hjärtat.
Jag rekommenderar en tripp till vårdcentralen för att forska vidare i saken. Vill inte vara stygg på nått sätt, men det där ser inte alls friskt ut.
Kom i gång - och slipp svullna ben. Finns mer att läsa här.
"Vardags-metoden" mot svullna ben
6 enkla steg
1, Gör till en vana att ta en halvtimmes promenad om dagen. Pulsen ska helst gå över 100. Inaktivitet ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
2, Sitt inte med benen i kors. Genom att sitta vanligt får du bättre blodcirkulation.
3, Undvik att sitta still länge. Gå upp och rör dig en gång i timmen.
4, När du är hemma: Lägg benen i ett högt läge, så att venerna får lättare att tömma blodet upp till hjärtat.
5, När du åker långt: Håll dina vader aktiva när du åker långresor och kommer vara stilla länge. Placera inte handbagage vid fötterna, utan använd platsen till att göra tåhävningar, böja fotlederna och att göra knälyft. Ta gärna en kort promenad varje timme.
6, På Apoteket går det att köpa stödstrumpor som motverkar och lindrar bensvullnad. Källa: Leif Lapidus, docent i internmedicin på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Behöver du söka läkarvård för din svullnad? Svullnad i benen kan också orsakas av blodpropp, hjärtsvikt (då det samlas vätska i benen), tumörer i buken (då stora blodkärl kan påverkas) och i ovanliga fall njursjukdomar. Var uppmärksam på om bara det ena benet svullnar, och / eller blir missfärgat, värker. Det kan bero på blodpropp. Vid hjärtsvikt kommer svullnaden ofta i båda benen, ofta med samtidig andnöd och trötthet.
Det finns massor av olika stödstrumpor. Brukar finnas reklam i veckotidningar. Hittade en sida med lite roligare färger på dom, men jag vet att det finns fler sidor.

tackar för jhjälpen.. idag känns om inte riktigt sås vullna så d e nog en svullnad pga värmen elelr vätska kollade idag me om dstannade kvar mer tryck o på ena foten gjorde det d lite mer tid,så verkar vara nä vätskebildning i fötterna.. ska självklart kolla uppd et mer i veckan men bra med lite tips och råd,har haft kotnakt med en person som jobbar som hälsopedagog ,mkt mer inom hälsa och som skrev såhär "citerar d första raderna bara sen vart d tips o råd om kost och träniong.. ps ska tillägga d e först nu me ja kännt mer svullnad innan bara haft mulliga fötter typ pga vikt men inte direkt svullnad hon skrev såhär" jag vet att man kan få ont i leder och fötter eftersom det blir en högre belstning för kroppenn är man väger för mycket,sedan kan dt vara så att du bin der mycket vätska i kroppen inte minst nu i värmen. sen skrev hon mer bara om tips o sånt..

testade nu o ta på dem o d vita stannade kvar lite,( vet inte hur länge det ska synas men stannade kvar lite mer än va ja testade igår tryckte lite hårdare o d vita försvann inte direkt..så då e d ganska säkert att d e vätska i dem då? d känns inte så svullna idag

jag tror d med e vätska ,för alltid haft mindre fötter och detta e ju ignet jag haft hela tiden utan emr kännt det nu vid värmen,solade mkt och jag tror det kan påverkat det ?.. ok nå tips fölr det ? hur kan man mer kontrollera att det är vätskA? idag ser fötterna lite bättre ut än igår så kan stämma

Läste på din andra tråd att du haft probem med njurarna. Njurarna kan vara en orsak till ödem i benen.
Vet inga andra sätt man kan undersöka själv än att titta och känna. Men eftersom dom är så pass svälda så tycker jag absolut att du ska gå till vårdcentralen.
Tips på vad du kan göra själv har du i #8

ja det kan vara det eller så är det värmen,ska ta ringa direkt på måndag och höra vad dom säger det är ju det bästa, andra tips på sidor om just vätske bildning i fötter ? ja det kan ju v blivit så efter nå infektion kanske men mest kännt av det nu i värmen.. idag vart d itne lika svullna och en annan sak ja märkt är att det stramar lite i just d områdenakänns ltie stelt i nedre delen av benen och fötterna

känns som lite värk ,ed just på svullnad

uppdatering:idag har jag inte svullna vader mm,har börjat gå ner efter att jag på morgonen hade kallt på dem, lite svullnad sitter kvar men stor skillnad idag, så det kan ju varit bara nå svullnad helt klart av solen, skönt att d börjat släppa en hel del :)m stramar inte idag som d gjorde igår:) så mkt positivt idag lite mer kyla på dem o d verkar bli återställda men ska ändra prata me läkarn imorrn om just det hur man kan förhindra det mm.. men msåte berott på vätska / solen för det kom nu när jag solat mkt..

uppdatering: nu har mina fötter börjat bli bätrte i förrgår började redan svullnad gå ner, runt naklar o på fötterna,så itne långt kvar tilsl d e helt återställt även haft kotnakt med sköterska,hon sa att hon haft likande o vanligt att en del kan få det i en viss värme,sen har d o göra med hur mkt man rör sig men hon sa mina symptom tyder på att vätska samlat sig och gjort svullnader i fötterna,sen mkt anant snack med men iaf nu e d bara fortsätta kyla dem lite,hon tyckte ja ska promenera mer,fortsätta me o hålla min vikt nere om ja änner att ja vill det,men tyckte inte vikten va oroväckande plus bara kyla ner dem,om d itne blir nå värre eller så så slipper ja nå medicin eller något för det, kan behövas om vätska stannar i fötterna men i mitt fall går det ner nu ,så nu mår ja bätrte iaf..

#18: Du kanske bord ekolla upp det ändå: det kan ju hända att du behöver vätskedrivande för att få bukt med svullnaden. De såg definitivt svullna ut på bilderna!
Skönt att det går åt rätt håll åtminstone. The är vätskedrivande, men kanske finns det nån naturprodukt som hjälper, fast om du har problem med njurarna borde du nog rådgfråga en läkare innan.
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken
Man kan få större fötter av att gå upp i vikt, särskilt under graviditet. Min svärmor fick en storlek större fötter under första graviditeten och har behållt den storleken.
Ett bra sätt att gå ner i vikt är att gå promenader. Gå gärna på morgonen innan du ätit frukost, då bränner du mer.
Gör det till en vana att alltid gå minst 30min varje morgon. Du kommer må mycket bättre och bli piggare på dagen. Använder du stavar när du går så ökar du förbränningen mycket mer, för du sätter du hela kroppen i rörelse.
Normalt så ska man gå minst 10.000 steg om dagen, men om du vill gå ner i vikt så ska du öka stegen per dag. Jag försöker att ligga på iaf 17.000. Två långpromenader om dagen är kanon. En på kvällen och en på morgonen. Mitt tips är att du skaffar en stegräknare så du vet hur aktiv du är om dagarna
Lycka till!