HJÄLP mitt hår är orange :S
Har brunt/mörkbrunt hår naturligt och bestämde mig för att färga det så det blir mörkblont/blont.
Köpte en ljusblond färg så håret skulle ljusas upp först och nu har det blivit vääldigt orange och lite ljusare xD
Vad ska jag göra? Inte så snyggt med orange hår liksom, vilket är ett bra "nästa steg" för att få den färg jag vill ha?
Funderar på att färga det med en askblond färg eftersom jag hört att det ska ta bort oranga toner, men tänk om det blir grått eller någon annan ful färg?
Mitt hår är redan väldigt slitet, är rädd att det ska rammla av.. :S
Jag funderar på att färga eller tona det brunt igen bara för att slippa slita på det. Men då var det ju väääldigt onödigt att påbörja blekningen :S
HJÄLP :O
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tipset är om det redan är slitet, vänd dig till en expert, hårfrisörska eller liknande…
#1 Om jag hade råd så skulle jag göra det :/
/ ElinH
Du skulle kunna testa en tonings skum mot grått och gulnat hår. Tror det skulle kunna dämpa det som är orange. Finns hos frissan kostar ca 100 kronor. Höll på med en del blekningar en gång i tiden själv, fick då rådet att använda detta skum. Det var längesen, så jag minns inte vilket märke. Kanske finns på affären. Det kan vara värt att testa. Om du köper det hos frissan så får du ju råd med. Lycka till!
Jag skulle antingen farga tillbaka haret till en morkare farg igen eller kontakta en frisor om jag var du. Forsoker du blondera haret igen finns det risk for att det ramlar av, och det ar inte ens sakert att det blir blont 2:a gangen heller.
Jag tycker inte det ser orange ut faktiskt… klipp lite i topparna och slinga istallet (sa utsatter du iaf inte hela haret for mer slitage) sa kommer det se naturligare ut.
Det är mycket mer orange i verkligheten! :/
Funderar på att färga blont som bleker mycket en gång till och sedan tona det i en askblond färg direkt efter, vad tror ni om det?
Sen ska jag nog slinga det när det fått "vila" lite och återhämtat sig mer.
/ ElinH
Det ar valdigt riskabelt att blondera igen… det ar inte farg, det ar blekning. Det gar inte att saga hur ditt har skulle reagera. Det kanske gar bra och bara blir lite slitet, det kan bli jatteslitet och se ut som en risbuske eller det kan borja ramla av helt enkelt. Det vanligaste jag har sett hos kompisar som blonderat haret sjalva ar nr 2 och 3. Alltsa det kommer att se ut som en risig peruk eller sa far du jatte, jatte tunnt har som kommer ta evigheter att aterhamta sig.
Jag vet faktiskt ingen som har lyckats med blondering hemma… :/
#8 Hm, ajdå lät inte så bra :/
Kanske bäst att bara färga det askblont o be till gudarna att den oranga tonen försvinner och mitt hår inte blir grått… :S
/ ElinH

Jag gjorde något liknande för ett tag sen. Från rödbrunt till blont/orange. Såg inte klok ut
.
Först inpackade jag håret flera gånger i rad för att desperat-fuktbomba-och-dra-ur-färg haha. Sen färgade jag med Garnier Natural & Easy nyans Satin Mörkblond. Det tog bort så gott som allt det orangea, men jag var ändå någorlunda blond. (Tänkte att man inte skulle ha gjort blekningen färgäves
).
Nu när man ser bilden så det helt ok ut. Men om du vill ha mer liv i håret så bör du klippa av det slitna. Som jag berättat höll jag på att bleka en hel själv för många år sedan. Slutade då jag kom till frissan och hon fick lov att klippa av 1 dm pga att håret blivit slitet och missfärgat på den biten. Själv lyckades jag få det alldeles illgult en gång när jag blekte, fick panik, då hjälpte skummet jag nämde. Blev då helt ok. Eftersom det var ett toningsskum och hade en massa mjukgörande produkter sig så blev även håret mjukt, istället för sådär blekt och sträft som det lätt kan bli. Numera går jag alltid till frissan och gör det men och andra sidan har jag råd. Men när jag pluggade ett par år så var det ändå något som prioriterade eftersom håret är så viktigt.
Mitt råd i nuläget till dig i nuläget är efter en del svammel är:
- Klipp av det slitna.
- Låt håret vila, gör inpackningar för att bygga upp det igen.
- Gör eventuellt toningen.
Finns en dunderprodukt som jag måste rekommendera alla. Den heter Repair Rescue- sealed ends från BC Bonacure hairtherapy Schwarzkopf. Den tar hand om och motverkar slita toppar samt är en dunderprodukt för hela håret. Den kostar ca 150 kr för en tub men å andra sidan använder jag inte balsam till håret. Vet att man inte ska göra reklam men, kan inte låta bli. Använt den i flera år. Ska bli intressant och höra vad du ska göra.
Jag bleker och färgar hejdlöst, åldern till trots.
Nu skulle det bli sommarblont!
Men såg mest ut som apelsinfärgat.
Silverschampo några gånger tog bort det värsta.
Har kort hår så alternativt om det misslyckas blir snagg.
Jag färgar alltid mitt hår själv, Senast hade jag röd brunt hår och skulle göra det blont. Det kommer aldrig att gå sa en frissa jag känner. Men jag testade.
Köpte mood blekning och mood ultrablond hårfärg. Efter blekningen var det riktigt oranget. men efter färgningen så var det blont och fint med en lätt naturlig guldig ton, Blev jätte nöjd.
Och frissan belv förvånad =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#10 Jag kanske ska göra så jag med då :O hoppas de funkar.. eller så tonar jag bara… hmm.
Eller slingor kanske?
Beslutsångest :OOO
/ ElinH
Jag köpte Schwarzkopf Blonde L1 som ska bleka 4-6 nyanser och tänkte använda den nästa vecka. Under denna vecka ska jag sova med inpackningar o liknande i håret så det håller för en blondering till.
Sedan ska jag färga det i den färg jag vill ha, för det borde vara tillräckligt ljust då iaf :)
Hoppas detta funkar nu och att mitt hår inte rammlar av :P
/ ElinH
Lycka till!!!! Ska bli kul och se resultatet, blir säkert jättebra.
/ Lisa
ElinH - Jag bleker mitt hår och använder Mood - ultrablond jag tycker om du ska blondera en gång till så testa den, den är så bra! Jag har testat många olika blonderingar men allt ger gulanyanser i håret men inte denna från Mood. Kostar ca 40 kr pak. Men du lär behöva två för ett jämnt resultat. :) Lycka till!

Jag kan den braschen! :P Har växlat mellan svart och blond hår många gånger och man får stå ut med den där "morotperioden". Mood är en bra blondering, men något annat som kan hjälpa till på traven är silverschampoo (?) som tar bort just de gula nyaserna.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.