Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 18350 ggr
[LucyInTheSky]
1

Klåda, flytningar och dygnsur..

Jobbig fråga men tänkte höra med er här om någon vet vad som är fel..

Det kliar i underlivet.. Jag kan ha flytningar som är så stora att trosorna är helt dygnsura.. De luktar inte särskilt illa men det är skitjobbigt. Känner mig såå ofräsch, kan till och med bli så illa att jeansen blir blöta..

Jag är lite nojjig över gyn.. Men kommer ringa dem på måndag.. Någon som har något förslag på vad detta kan vara?

Aviendha
1

Svamp brukar ibland ge klåda och kroppen kan reagera med flytningar. Olika könssjukdomar kan ge samma sak. Dietbyte, förändring i den normala bakteriefloran mm. mm. Det är nog en bra idé att kontakta gyn, de är vana vid sådana frågor och det kan vara oerhört skönt att kanske få svar på frågan, för det är INTE kul! (been there done that)

isa
1

Det där måste du kolla upp. Ring till gyn. imorgon. Det kan som sagt, vara Svamp eller könsjukdom.

exitingsvillemo
0

Klåda kan mycket väl bero på Svamp i underlivet och iom att du kliar så får du flytningar.

När jag har haft problem med Svamp eller torra slemhinnor, som också kliar så kan jag vakna på morgonen och precis som du säger vara helt dyngsur.

Det är hemskt jobbigt, men så fort klådan försvinner så försvinner även flytningarna.

Tycker det är en bra idé att kontakta gyn, så du får veta exakt vad det är för problem du har.

Är det Svamp kan du ju lätt behandla med Pevaryl så försvinner besvären nästan genast.

Lycka Till =)

elyse
0

Oavsett vad det är så kan du använda trosskydd för att inte behöva känna dig genomblöt.

exitingsvillemo
0

#4 fa<st trosskydd ska man vara lite försiktig med om man har torra slemhinnor, då de brukar irritera slemnhinnorna ännu mer.

Bättre att sova utan trosor och ev med en handduk mellan benen.

elyse
0

#5 Jo, fast man kan ju inte gå med en handduk mellan benen i skolan/på jobbet. Hemma är det såklart bra att lufta så mkt som möjligt.

isa
0

#3 Pevaryl är bra, det är också bra att den numera finns receptfritt på apoteket. Jag hade problem med Svamp förut, för jag hade för tajta byxor. Nu använder jag inte tajta byxor längre.

Tyvärr så tycker jag inte de byxorna jag använder nu är lika snygga på mig, men hellre det än att få Svamp stup i kvarten.

"uttrycket : ska man vara fin , får man lida pin" stämmer ganska bra på mig……………….Flört

Fast "lucy int he sky", du ska inte exprimentera själv, utan gå till en gyn. och kolla. Om det är Svamp, så känner du igen det nästa gång och då behöver du sannolikt inte gå till gyn, utan då kan det förhoppningsvis räcka med Pevaryl som du köper själv.

hus-musen
0

det kan vara Svamp som ställer till det, det verkar troligast! Men ring och hör annars via vårdguiden och gå till en barnmorska=)

Qui dormit, non peccat

Kisemisen
0

När vi ändå pratar om Svamp - är de någon som vet hur man botar de?
Har inte det nu men om jag får det så vill jag kunna bota det snabbt o enkelt.

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

DesireEsmeralda
0

Jag tror inte att det är Svamp utan nåt som kallas för bakteriell obalans (bakteriell vaginos). Det är obalans i PH-värdet. Det är vanligt och har man det ett tag så brukar symptomen bli som du beskriver. Det brukar iofs lukta, men behöver nog inte. Gyn kan kolla flytningarna i mikroskop och du får reda på det direkt. Man får då en medicin som heter Flagyl (finns även endra märken) som är antibiotika.

Lycka till! =)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

DesireEsmeralda
0

Ojdå. Ser nu att det är en gammal tråd… =/ Hoppas att det löste sig. Var det bakteriell obalans, så köp Lactal på apoteket och använd en till två nätter efter mensen, så förhindrar man att det kommer tillbaka.

#9 Antingen köper du svampmedel på apoteket (receptfritt) annars går du till gyn och får en tablett som tar bort allt. Har man känsligt underliv, som jag tex, är det inte så bra att använda krämerna (pevaryl odyl). Var också noga med att inte använda medel om du inte är helt säker på att det är Svamp. =)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Rita-S
0

Min barnmorska i norge sa att man använder en kräm mot Svamp helt änkelt, och det går även att köpa receptfri medel mot fotsvamp. Dock rekomenderar dom självklart att köpa specielt tilpassat underlivet så det är tilpassat PH värdet och bakteriefloraen i underlivet, som ju trots alt skiljer sig från fotens miljö. Vissa reagerar som #11 säger negativt på krämerna, och då finns det stickpiller man kan få utskriven vid behov. Oavsett är det smart att konsultera gyn/barnmorska innan man bara fixar själv, det är inte bara Svamp som ger illaluktande flytningar, och det är bra att få en koll på vad som värkligen händer innan man behandlar.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

niffen
0

Jag har nästan samma problem, fast det kliar inte.
Det ser jättefint ut, inte någon rodnad eller något och det kliar inte (mer än vanligt, klart det kliar ibland, men det kliar överallt)
Men flytningarna…. Det är värre än mens! Det luktar inte eller så, men… Det rinner verkligen. Jag insåg igår morse att jag verkligen har ett problem. Jag vaknade och kände att jag hade jätteblöta trosor. Och såhär har det hållt på sen typ ett halvår efter första rediga mensen. (jag är 15 år och har haft mens i ett och ett halvt, kanske)
Jag hade ändå sovit med lite för stora bomullstrosor för att det skulle lufta, men så gick jag på toaletten och det var jättekletigt. Man får torka hundra gånger för att få bort allt, och även om jag vet att det är fel och man inte ska torka ut underlivet så vill jag ju inte lukta kiss heller….
Två-tre veckor innan mensen (eller några dagar efter mensen) kommer så börjar flytningarna litegrann, och efter några dagar så kommer det jättemycket.
Är det Svamp jag har, eller något annat, ska jag undersöka mig?

andaloce
0

#13 jag har likadant, ca 2veckor före mens så har jag mängder av slemflytningar, blir blött genom trosor och byxor så det är trosskydd som gäller. När mensen kommer är det nästan bara rent blod, inte alls mycket. Tror att det har med ägglossning att göra, har faktiskt inte frågat någon om detta har aldrig hört någon som har haft samma problem! Jag har haft så i flera år, jätte jobbigt.

mongu
0

# 13 Det bästa är att inte ha trosor på nattetid. Det blir för varmt även om det är stora trosor så det känns som det skulle lufta.

Sen torkar du inte ut genom att torka dig torr utan det är om du använder för mycket vanlig tvål osv.

Använd trosskydd när du har som mest flytning, det skyddar och gör att inte trosorna är fuktiga. Fuktiga trosor gör att det kliar och man är inne i en ond cirkel som kan va svår att bryta.

Så tänk på att använda bomullstrosor, inte för tajta kläder och att inte ha trosor nattetid.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!