Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 19218 ggr
Kisemisen
14

Raka armarna

Jag har under en lång tid skämts över att jag har håriga armar, men igår så bestämde jag mig för att raka av de lite lätt.

Rakar ni armarna?
Och vad tycker ni om det?

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

StickyKitten
0

Är det inte bättre att bleka håret eller så? Så att du slipper bli stickig Glad

Kisemisen
0

Jag tog inte sådär hårt utan mera lätt så jag blir inte så stickig ;)

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Hyrrokkin
0

Nej jag rakar inte armarna. Tycker snarare det ser skumt ut med kala armar.

Link-
0

Nej rakar inte. Hur mycket hår på armarna folk har är inget jag bryr mig om heller. Tänker mest att det är värre med stubb än hår Obestämd.

Kisemisen
0

Usch nej, jag har haft mycket hår på armarna sedan… 1an? Och har aldrig haft T-shirt och visat mina armar för mer folk än min mamma och pappa.

Hyrrokkin
0

Sålänge håret på armarna inte överstiger håret på huvudet så bryr jag mig inte nämnvärt ;P

Kisemisen
0

Haha nej iofs, men de flesta som inte har så mycket hår på armarna och som inte vet hur de känns är kanske de som somsagt "inte bryr sig". :)

Hyrrokkin
0

#7 Fast jag har ganska mycket hår, och är extremt blek så håren kommer verkligen fram, men jag har lärt mig leva med det.

Kisemisen
0

#8, mina hår var alldeles svarta.

Hyrrokkin
0

Gör det något? Läste just att du är 13.. Aja, du gör som du vill, tycker bara det känns som en så onödig grej att haka upp sig på. Alla har hår på armarna.
Jag hade en klasskompis en gång som hade både långa och svarta hårstrån på armarna, verkligen jättemycket. Hon var en helt underbar tjej som alla gillade, supersöt på alla sätt. Blir någon avskräckt av att jag har lite hår på armarna är den personen inte något att ha från första början.

Kisemisen
0

#10, för mig gjorde det mycket eftersom jag skämdes såpass mycket, och alla är vi olika och har olika komplex för allt och mitt var just håret på armarna.
Och nej, de är inte heller helt rakade utan som jag sa så rakade jag av det "lite lätt".
Nu är det dessutom försent och jag kan inte limma ihop det igen, ni gör bara så att jag får dåligt samvete.

Hyrrokkin
0

Jag vill inte få dig att få dåligt samvete, ledsen om det uppfattades så. Det jag försöker säga är att vi duger som vi är. och är det någon som inte tycker att jag duger som jag är, ja då får jag väl vända ryggen till och hitta någon annan, för sådana idioter är inget jag vill ha att göra med. Det är dem som får mig att må dåligt, och jag vill inget hellre än att må bra och acceptera mig själv. :)

Jo visst har vi komplex för olika saker, det var inte det jag menade.. Har själv en hel massa komplex för en hel massa saker, men jag fösöker att se det positiva med mig själv istället, och hoppas att andra gör det också. Skavanker har vi väl alla. Det har ju med personlig smak att göra också, vad jag tycker är fult tycker någon annan är vackert. Jag som mått dåligt över mig själv halva mitt liv, har haft ätstörningar och periodvis knappt vill gå utanför dörren fick häromdagen höra av ett helt gäng personer jag träffade för första gången hur otroligt vacker jag var! Att jag sedan tycker jag har bilringar, ful näsa, mörka ringar under ögonen… Tja, dem här människorna såg förbi det och tyckte bara att jag var jäkligt snygg. Det visade så tydligt att jag och dem inte ser på mig på samma sätt. Jag letar fel och brister, dem ser mig för…tja, helheten. Det är sådana människor som är så värdefulla :)

DesireEsmeralda
0

Det är tråkigt att höra att du inte vågar visa dig i kortärmat pga detta. Jag tycker också att du är ung, men du måste göra det som du anser är bäst för dig själv. Jag har också mycket och långt hår på armarna (är blond och jag har mycket hår överallt -förutom på huvudet då…Tungan ute).

Jag låter det vara på vintern men på sommaren tar jag bort det med Silk Epil. Det gör väldigt ont i början, men blir lättare efter hand. Fördelen med det är att det inte blir stickigt när det växer ut, tar längre tid att växa och man behöver inte ta bort allt utan man kan lämna lite om man vill så att det ser naturligt ut.

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Kisemisen
1

#12, förstod givitvis att du inte satt och skrev allt det och tänkte "nu ska jag vara elak".

Givitvis vill jag vara nöjd med mig själv - men det gick inte.
Nu sitter jag här med kortarmat och tycker det är jätteskönt, speciellt till sommaren.
Inte ens om jag är utomlands så visar jag mig utan tröja.

ChristineL
0

Nej, jag rakar inte armarna. Vill andra göra det så var så god :)

Hyrrokkin
0

Skönt att det känns bättre iaf. Men rakar man har det ju en förmåga att komma tillbaka ännu värre.. Du kanske vill testa bleka istället som någon nämnde tidigare :)

Saga85
0

Tyvärr är dåligt självförtroende något som är väldigt vanligt som tonåring. Själv rakade jag frenetiskt mina ben, avskydde att visa mig i profil (pga näsa och ringar under ögonen), ville inte ha uppsatt hår pga mina öron och vägrade gå barfota eller med sandaler/skor med öppna tår. Det är jobbigt, men något som är värt att försöka jobba bort. När självkänslan höjs ska du se att de negativa tankarna blir mindre. Försök att fokusera på det du tycker om med dig själv.

Buffaomini
0

när jag var yngre och kom i puberteten kändes som jag behövde göra de
jag gjorde det några ggr, jag ångrade mig
i efterhand tycker jag de är bland de dummaste och fånigaste jag gjort
jag såg ju inte ut som en apa, alla människor har hår på armarna och jag stack ju inte ens ut när jag verkligen tänkte till

bestämmde mig för att tänka på något annat och skippa de där

mkt sitter/satt i självförtroendet

[Vargnatt-]
0

Nopp det gör jag inte

peaches
0

Rakar inte armarna, kan tänka mig att man måste forsätta att hålla på med det eftersom håren kan bli längre efter man gjort detta. Skulle nog som sagt innan kanske prova att bleka håren istället då.

Jag har snarare ett problem med väldigt lite hårväxt och tycker det är lite jobbigt för att jag tycker jag ser lite för babyaktig ut, alla har vi olika problem :D

hus-musen
0

jag har alltid haft mycket hår på armarna, mina armar ser typ ut som killarmar, enda skillnaden är att mina hårstrån är ljusare och tunnare. När jag var yngre, 8-9 år så tyckte jag de såg konstigt ut men i dagens läge så struntar jag fullkomligt i det faktikst. Orka hålla på o raka , alla människor har ju hår på armarna liksom.

Qui dormit, non peccat

Maria
0

Har aldrig ens funderat kring mina håriga armar. Inte ens när jag var ung…

/Maria

Sovgott
0

När jag var tonåring fick jag för mig att raka armarna, men det såg inte riktigt klokt ut. Det var någon som påpekade detta och frågade varför jag inte hade hår på armarna typ som om det var något fel på mig. Så jag gjorde aldrig om det.

Saga85
0

Helt plötsligt drog jag mig till minnes en klasskamrat när jag var 12-13 år - hon stoltserade med sina ludna armar.

elyse
0

Näe, jag skulle ångra mig enormt om det blev så att håren blev grövre och mörkare, som på benen! Jag har så ljusa hårstrån och skäms inte alls över håret på armarna. Hade en en klasskompis i högstadiet som rakade armarna och det såg bra ut första dagen, stubben såg väldigt mysko ut (man är ju inte van vid det) och jag tror att hon ångrade sig också, för alla pratade om det. Hon hade dock grov hårväxt. 

En kompis till mig går på salong och tar bort hår hon inte tycker om. Tydligen väldigt vanligt bland tjejer/kvinnor med ett mer sydländskt ursprung. Efter x antal ggr behöver man aldrig mer göra om det, då är håret borta för alltid. Om jag var TS skulle jag testa det. Men det är dyrt.

hus-musen
0

Ja jag funderar på att göra en sån laserbehandling på benen, så ja slipper raka dem! de tycker jag är de tråkigaste som finns..

Qui dormit, non peccat

elyse
0

#26 Jag med! Jag har det på listan över framtidsprojekt jag förhoppningsvis har råd med när jag börjar jobba efter studierna. ^^

outstanding
0

Äh jag tycker du får raka armarna om du vill :)

De är väl föresten samma sak som att raka benen? Vem var de som kom på den dumma iden att man ska raka benen? :)

Jag har en kompis som rakar sej typ överallt, hon drar med rakhyveln på armar och ben, mage och på rumpan :D

hus-musen
0

#27 ja de är ett riktigt framtidsprojekt! räknade på det och de skulle kosta mellan 7-11 tusen beroende på vilken klinik och om jag vil ha bikinielinjen oxå.. blä de är mycket pengar.. men å andra sidan lägger man ju ut en hel del på rakhyvlar o annat oxå om man räknar på hela livet=)

Qui dormit, non peccat

elyse
0

#29 Ja, det är nog ganska många tusenlappar jag har köpt hyvlar och rakgél för…

DesireEsmeralda
0

Jag hade gärna också gjort det om jag kunnat (och haft råd), men är ljus med ljust hår och då funkar inte lasern…=(

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Tussebus
0

oj att laser var så dyrt visste jag inte!

Jag rakar inte mina ben så ofta (jag borde raka dem oftare nu när det börjar bli shorts-väder) men jag pallar inte helt enkelt hahaha.

Har faktiskt aldrig tänkt på om någon har håriga armar, men något som däremot kan shocka mig är ludna ryggar på badhuset. Det kan vara flickor och män med håriga ryggar. Det är inte så vackert tycker jag Skäms

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Destany
0

jag rakar mina armar har gjort det nu några år.. ångrar att jag började blir som en fix idee o nu kan jag inte låta de växa ut för det ser inte klokt ut o jag mår illa av att se det..

sandra1977
0

jag har rakat armarna i många år..säkert 15..är 32 idag..avskyr hår så för mig är det inget problem att dra ett varv i badet/duschen..

Salladshataren
0

Det är bara min pojkvän som rakar sina armar ;)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

hus-musen
0

#31 Jodå det finns en ny sorts behandling där det inte spelar nån roll om du har ljusa eller mörka hårstrån=)

Qui dormit, non peccat

Kisemisen
0

Jag tog inte ända nere vid skinnet utan drog lätt med rakhyvlen. Jag är stolt faktiskt men håret som växer ut är ljusare än vanligt :)

niffen
1

Jag snodde pappas rakhyvel när jag var… 12? kanske och skulle raka mig på armarna, varför vet jag inte. Jag hade ju såklart ingen aning om hur jag gjorde, så jag drog hyveln över en torr arm och nu har jag ett tre cm långt och några mm brett ärr mitt på handleden  ;)

Några år efter det rakade jag armarna fast ordentligt :P Men jag kände mig skitkonstig och gömde armarna i några veckor tills allt såg som vanligt ut igen, jag skämdes massor!

Tussebus
0

Oh gosh vad läskigt #38!! Fy så otäckt! Blev det djupt, såret?

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

niffen
0

Ja, det blev rätt djupt, jag lyckades ju slita bort hela huden på ett ställe med rakhyveln, för jag tror att jag höll den lite fel också. Jag slängde rakhyveln i toaletten och sa till pappa att jag klämt mig, men han hittade rakhyveln i toaletten sen och pratade med mig  :P

Jag kommer ha ärret hela livet, för det är så pass stort och har inte gått bort någonting ännu, på fyra fem år.  :/

MangoMelon
0

Jag har ganska mycket hår på armarna, mer än de flesta känns det som. När jag var yngre var det störande, nu tänker jag inte så mycket på det. Men jag skulle trots det aldrig få för mig att raka håren på armarna, det har ju en tendens att komma tillbaka mörkare och grövre sen..
Blekte dem en tid men det var jobbigt, tidskrävande och dyrt.

Har en kompis som hade ludna armar och det störde henne, så hon gick på laserbehandling. Minns inte exakt vad det kostade men det tog upprepade behandlingar innan håren var borta. Tycker personligen att det ser lite ufo ut när det inte finns några hår på armarna :p

Men att laserbehandla benen, det är nåt jag skulle vilja göra! Min faster som går vuxenutbildning till kosmetolog för tillfället håller på med det nu. Nackdelarna är att du måste vara orakad 3 månader innan första behandlingen, det gör ont första gången, du måste upprepa behandlingen var det fem eller sex gånger, och det är svindyrt. Om jag minns rätt pratade hon om 1300,- per gång.. Usch.
Men snyggt är det, och hon behöver aldrig mer raka benen! Till följande åker bikinilinjen har hon sagt :p
(men att vara orakad i tre månader innan, hua! )

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Animalen
0

Kisemisen, om det förstärkte ditt självförtroende att raka lite på armarna så gjorde du nog rätt :) Jag har själv använt mig av ditt tips om att "Swisha" lite under armarna varje dag, det har förstärkt mitt självförtroende Glad

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Hyrrokkin
0

#42 Det skulle inte jag vilja hålla med om. Har man dåligt självförtroende bör man ta reda på vad detta grundar sig i och göra något åt det. Visst, raka armarna är en ganska harmlös grej att göra får att känna sig bättre, men tex. ätstörningar är inte riktigt lika harmlöst. Att något får dig att må tillfälligt bra betyder inte att det är bra, särskillt inte i längden. Det börjar smått, men kan växa sig stort, och då är det svårare att ta tag i.

Tina-A
0

#25: "Näe, jag skulle ångra mig enormt om det blev så att håren blev grövre och mörkare, som på benen!"

Hår blir inte mörkare och grövra av varken rakning eller vaxning. Det är en gammal, gammal, gammal myt som alla borde veta är struntprat. Glad

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hyrrokkin
0

#44 Måhända det är en myt, men någonstans ifrån kommer den. Jag vaxade bröstet på min sambo (aldrig mer säger han! ;) ) och när det växte tillbaka var det mer och tjockare än tidigare. Likaså när jag fick för mig att jag hade mustasch när jag var yngre, när det växte tillbaka blev även det grövre och synligare än tidigare. Mina ben kan jag inte säkert uttala mig om, började raka dem när jag var ganska ung, och kanhända håret blivit tjockare av åldern också, men det är definitivt mörkare och grövre än när jag började raka!

Tina-A
0

#45: Hår förändras ju såklart med åldern, det har ingenting med rakning att göra.

Annars kan väl alla tunnhåriga bara raka huvudet? Då får man mer, tjockade och grövre hår? ;)

När du klipper håret påverkar det inte håret, då du rakat kapar du ju bara håret på mitten typ. Håret växer från roten, därför kan inte rakning påverka växten över huvud taget. Det kan jämföras med att ditt hår på huvudet blir tjockare och grövre för att du klipper topparna, vilket man såklart inser inte är möjlig. Samma sak med rakning.

Om håret håller på att ändras, som det som sagt gör med åldern och hormoner osv osv, kan vaxning "hjälpa till" eftersom håret kan börja om från roten. Förändringen som skulle skett i vilket fall kan bli mer påtaglig eftersom den inte sker succesivt som när man låter det växa ut som det skulle gjort och därför långsamt förändras. Men vaxning i sig har inte heller någon som helst påverkan.

Saga85
0

Jag rakade bara benen under ett par år under högstadiet, men jag har trots det fått något mer/grövre hår där de senaste åren. Det förändras nog som sagt mer med åldern än pga rakning/vaxning.

Hyrrokkin
0

Jojo, visst jag håller med, men hur kommer det sig att det förändras så extermt tydligt på ett par veckor bara? Och min sambo som var 22 vid vaxningstillfället, en enda vaxning, när håret började växa tillbaka var det mer, och grövre, och har varit oförändrat sedan dess, och det hade heller inte gjort någon större förändring innan vaxningstillfället häller. Det var En vaxning-> enorm skillnad.

Isf, vad beror det på?

Tina-A
0

#48: Ingen aning! Rent teoretiskt kan hår väl inte bli fler/mer, då vi har X antal hårsäckar och dessa kan inte plötsligt bli fler. Så ingen aning. Undantaget bekräftar regeln? ;)