Mens - WAY to much!
I dag fick jag min mens som kommer när den vill och lever sitt,
Men i dag så har jag vart så duktig och mensat ner 3 byxor!
Användt tampong och binda (samtidigt) och på 3 timmar så läkte det och ett par jeans,
Väldigt mycket, nu har mamma tagit med några vuxen blöjer som jag ska ha på natten så det inte blöder igenom men kan jag göra något så jag inte har så här mycket mens?
NU när det är sommar och man går lätt klädd skulle jag vilja vara säker på att det inte läcker igenom itne så kul om man ska behöva gå med nå blöja liksom..
PUTT
Jag har för mig att det finns nå tabletter på apoteket som gör så att man blöder mindre. Jag minns inte vad dom heter eller om dom är recept belagda, du kan ju alltid ringa och prata med dom, med nån läkare eller sjukrådgivningen.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
Tabletterna #2 tänker på heter Cyklo-F och jag är ganska så säker på att de är receptfria.
Med vänliga hälsningar
Chess

Ja cyklo-f är recept fria och fungerar kanon =)
Ja så e de dom heter så som #3 och #4 säger. Testa cyklo-f o se ifall de funkar även för dig.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
Att blöda så mycket kan inte va roligt. Kolla receptfria preparatet du redan fått tips om, men du kan nog gjärna tala med barnmorska eller vården om detta med och få tips och råd tycker jag.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
hmm, okej blir nog att testa cyklo-f men vad gör dom åt det alltså min kompis äter tabletter mot sin och dom är blodtunnande men vad gör cyklo-f?
Jag har även hört att p-piller kan minska blödningen. Så att du kan ju antingen testa de receptfria pillrena eller så pratar du med barnmorskan
p-piller.. men påverkas inte humöret och vikten av det eller är det en myt?
#9 både och. Det är en myt att P-piller ensam gör detta. Det är ett fakta att vissa får problem. Dock inte alla.
Det är fler olika sorter p-piller, du har rena östrogenpiller, rena gestagenpiller och sen kombinationspiller med båda. Vi reagerar alla olika på olika sammansätninger av hormoner, och det är olika om vi får bivärkningar och i så fall vilka. Ja, vissa har okat i vikt av några sorter p-piller för att man blir hungrigare eller får mer sug som om man vore gravid. Andra tappar matlusten. Ja, vissa har fått mer PMS och depretioner av vissa, andra reagerar rakt mot.
Vissa reagerar inte alls. Jag tex provade ett kombinationspiller hemma i norge som gjorde mig gravt deperimerad (Yasmin), och detta försvann så fort jag bytte till ett annat märke. Min kompis tog samma P-piller (Yasmin) och hadde inga problem alls.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
får ta kontakt med vårdcentralen så får dom säga vad dom tycker jag ska ta för något..
GlittriGris du får prata med barnmorskan så får ni komma fram till det bästa. Det är ju dock inte alla som får/bör ta p-piller av olika anledningar.
När jag var och prata med barnmorskan om preventivmedel så rekomendera hon att jag skaffa kopparspiral, hon rekomendera den dels för att jag har ca 20 kilos övervikt, och av av kopparspiralen så går man inte upp i vikt för att den är hormonfri.
Så att jag rekomenderar du pratar med din barnmorska.

#0 antingen så köper du cyklo-F receptfritt på apoteket eller så går du till gyn o får cyklocapron utskrivet…eller p-piller…
Däremot kanske du ska ta för vana att byta oftare… om du blöder igenom var 3e timma kanske du ska byta redan efter 2 timmar. Vet inte hur länge du haft mens men vad jag förstår så är du ung. Mensen kan vara sådär tokigt riklig och oregelbunden de första åren…. men det rättar ofta till sej…
Jag vet hur jobbigt det kan vara. Fick byta var 40 minut för att det blödde igenom… inte särskilt kul faktiskt
Kram o lycka till….
Har samma problem. För mig funkar dock inte Cyklo-F. Har pratat med ungdomsmottagningen, gynekolog och en massa annat folk. Först skulle jag få P-piller, men sen tyckte inte gynekologen att det var bar för att jag skulle sluta växa elelr nått sånt. Sen att mina perioder är drygt tre veckor långa, så det blir tre veckor mens, tre veckor utan osv.
Jag har lärt mig leva med det nu. Det är tydligen normalt också, att den är oregelbunden. Men nån dag ska jag gå till ungdomsmottagningen och kräva p-piller. När jag orkar.
Värd på Choklad iFokus
Jag hade riklig mens tidigare och började äta p-piller, dels för mensvärkens skull (spydde och mådde allmänt skit just före mens), och för att mensen var så riklig. Om man äter en sort som passar ens kropp ska man inte gå upp nämnvärt i vikt, humöret ska inte ändras det heller. Första märket jag hade var Yasmin, och då gick jag upp i vikt, blev grinig och fick ett enormt sug efter lakrits! Så böt jag till Mercilon och det har jag ätit i snart 3 år, och jag är precis som vanligt.
Min mamma har endometrios, så hon har mycket riklig mens. Hon äter nån medicin som hon får på recept som motsvarar Cyklo-F. Vet dock inte om cyklo-f är bloduttunnande, men det är ju receptfritt så att prova skadar ju inte. Jag har sagt till min kompis som lider av oregelbunden, lång och riklig mens att gå och sök hjälp. Det är varje kvinnas rätt att göra något så olidligt som mens (som vi endå inte kommer undan) lidligt. Det finns en massa olika saker som kan underlätta och hjälpa, ta dem! :)
Jag personligen älskar p-pillren. Det är så skönt att veta exakt när mensen kommer, utan om och men, och att inte ha mensvärk! Även om den inte försvann helt är den betydligt mycket lindrigare och går om efter en alvedon och lite vila. Dessutom ser jag det som en enorm fördel att vid speciella tillfällen, såsom utlandssemester, ridläger, nån viktig fest, kunna skjuta på mensen genom att äta två kartor ihop. Det är ju dock något man inte ska göra mer än 3 gånger per år (även om det brukar bli oftare åt mig :p).
Så TS, sitt inte o lid med din cp mens, åk till apoteket och köp cyklo-f eller skaffa p-piller! Ingen kvinna, du inräknad, ska behöva lida över mensen, den suger endå redan som den är! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Apoteket here i come ;) , köper Cyklo-f i morgon så ska mensen se på fan ;)! om det funkar så p-piller.
Hör av dig när du har testat pillrena.
japp :)
Hoppas det funkar bättre på dig än mig ;)
Värd på Choklad iFokus
ja det får vi hoppas:P
Gick på toa nyss och då var det inte så mkt så nu kanske jag har skrämt i väg mensen ;)
#16 Skitbra inställning, så ska det låta! U go girl! ;)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#21, Girl power