Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 22961 ggr
Iskall
0

Konisering av livmoderhalstappen

Gjorde en konisering av livmoderhalstappen den 28 maj, det skulle ta tre veckor innan jag skulle få svar, så runt midsommar ska jag få svar.

Min fråga är nu, om det inte är några cellförändringar, måste jag på vidare undersökningar längre fram för att kolla upp ifall det ser okej ut?

Hur stor risk är det att cellförändringarna visar att det är cancer?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Mitralis
0

Jag gjorde en konisering strax före jul 07 och jag har inte blivit kallad för återbesök än.
Däremot så beställde jag själv en tid för att jag ville kolla att allt var väl med kopparspiralen för jag hade så mycket blödningar och passade på att kolla upp hur det blev efter koniseringen.
Hon sa ett det såg jättebra ut efter ingreppet, och att det var stor skillnadGlad

Givetvis så kommer jag att fortsätta gå på de allmänna cellprovtagningarna som jag kommer att bli kallad till framöver.

ChristineL
0

Måste fråga vad konisering är? Cellprov "ska" man bli kallad till ungefär var tredje år, bara för att kolla så att det är okej.

ANNIA
0

Iskall nu vet inte jag varför du gjort en konisering. När jag gjorde min var det just för att jag hade cellförändringar så koniseringen var just för att ta bort dom. Och här är det så att man blir kallad på återbesök första gången efter ett halvår för att se att dom fått bort alla förändringar och/eller så inte nya tillkommit. Sen har jag gått på årlig kontroll (under 5 år) vilket man gör här när man tagit bort cellförändringar. Efter dom 5 åren så åtegår man sen till vanliga provtagningen som är vartannat år.

ChristineL Konisering åtminstone den jag gjorde var en laserkonisering och då bränner dom bort bitar av livmodertappen just där  förändringarna sitter. Vet inte om det finns nån annan sorts konisering.

Mitralis
0

#2 Hittade en sida här om konisering.

mayolica
1

För mej kom cellförändringarna tillbaka efter första gången,så jag fick göra om det en gång. Sen har det inte kommit tillbaka och det har gått 15år nu. Cellförändringar är ganska vanligt och man behöver nog inte oroa sej så mycket för det,då man går på kontroller regelbundet så blir det åtgärdat innan det eventuellt skulle hinna bli något allvarligt av det.

~ mayolica ~

Iskall
0

#1 Har du inte varit på någon undersökning efter att du gjorde koniseringen?

#3 Jag gjorde en konisering för att jag hade cellförändringar. Så att du menar att du var på återbesök en gång om året i fem år?

#5 Hur ofta fick du gå på återbesök i början?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Mitralis
0

#6 Nä, bara den som jag bad om i samband med kontroll av kopparspiralen. Men inget cellprov. Det stod i papperen som jag fick med mej hem att jag skulle bli kallad inom några månader, men det har inte hänt.

ANNIA
0

Iskall det stämmer. Jag har fått en kallelse en gång om året och varit och tagit cellprov. Jag har ännu ett kvar av de återbesöksproven att ta, i höst. Och det provet dom tar då går även med förtur i analysen så jag får svar inom en vecka till skillnad mot vanliga cellprovet som kan ta mellan 4-6 v innan man får svar. Dom gör även andra kontroller på det prover som inte görs på det vanliga, fast jag kan inte säga vad för extra. Åtminstone har det gjorts här i dalarna.

Iskall
0

#8 Så att du fick komma på återbesök efter operationen fast det visade att det var oki?

#7 Hur länge sen är det du var iväg på det?

Mitralis
0

#9 Dom gjorde ett strax innan koniseringen, så det är väll dags snart igen.

ANNIA
0

Iskall alla mina prover efteråt har varit ok, men här är det så att man går på extra kontroll under de första 5 åren efter man genomgått ingreppet.

Iskall
0

#10 Gjorde du en undersökning innan konieringen? Varför gjorde det om man får fråga när du skulle göra en konisering?

#11 Är det oftare första året?

ANNIA
0

Iskall första återbesöket görs efter ett halvår. Om det är ok så blir det sen en gång om året.

Iskall
0

#13 Även om det ser bra ut när man gör koniseringen?

ANNIA
0

Iskall inte annat jag vet. För den informationen fick jag före ingreppet att man skulle bli kallad på det viset efter man genomgått laserkonisering på grund av cellförändringar, så jag antar att det är lika oavsett.

Jag har läst lite på nätet om koniseringar. Och hur det är verkar vara lite olika. Den laserkonisering jag genomgick var ju att dom brände bort förändringarna så där fanns det ju inga prover dom kunde analysera efteråt. Finns andra sorters konisering och där ska man tydligen få besked efter 3-4 veckor.

Sen finns det tydligen också lite olika med återbesöken. På några sidor står det att man själv får beställa tid för återbesöken. Men att första ska ske efter 4-6 månader. (Här är det så att man kallas.) Står också i ett par att man följs upp under flera år efter.

Så rådet till dig Iskall kolla på nätet om du hittar ditt landsting och se vad som står. Eller ring vårdcentral eller barnmorska och fråga. För det skiljer tydligen en hel del mellan landstingen.

Sök på konisering och lägg till ditt landsting så får du nog bättre veta hur det ska funka hos dig.

Iskall
0

#15 Jag tackar så mycket för hjälpen

mayolica
0

Jag har alltid blivit kallad på återbesök,minns inte riktigt hur offta det var eftersom det är så längesen. Men det var tätare dom första åren efter,efter ett visst antal år utan problem får man återgå till dom vanliga kontrollerna.Jag tror att det har lite med åldern att göra hur offta man får gå på ordinarie kontrollerna.

Jag tycker att du ska fråga personalen där du går om det är något du är orolig över,eller om du har några frågor om det för att få reda på hur det fungerar just där. Dom kan ibland göra saker på lite olika sätt på olika ställen även innom samma landsting.

~ mayolica ~

Mitralis
0

#10 Dom gjorde cellprovet för jag hade blödningar och sedan så bestämde dom att det var bäst med en konisering. Jag var lite otydlig och skrev strax fast det väll var några veckor emellan.

ANNIA
1

Iskall jag kom på en sak här medan jag var utloggad.

Hur hela proceduren gick till för min del. Först (1) tog jag ett sånt där vanligt cellprov, som här tas vartannat år. Läkaren ringde hem och tala om att jag hade cellförändringar.
Fick remiss till (2) gyn där dom klippte bort flera små bitar från tappen som dom skicka på analys. Fick vänta ett par veckor på svar. Den analysen gjordes nog (antar jag) för att se vilken grad/klass av förändringar jag hade så dom visste vad som skulle göras.
För min del så hade jag klass/grad 2 och fick då remiss till lasarett för att göra (3) laserkoniseringen. Och där som sagt brände dom bort dom.

Sen har jag gått på kontroller såsom jag skrivit.

Så frågan är vart du är i proceduren.

Iskall
0

#17 Jag har gjort cellproven här i Bollnäs där jag bor, men eftersom det läggs ner så pass mycket inom sjukvården så gjorde jag koniseringen uppe i Hudiksvall, som ligger tio mil norrut. Så att jag vet inte vart jag ska ringa.

#19 Jag har ingen aning om vart jag är i proceduren. Jag gjorde ett cellprov i november, som visade att jag hade cellförändringar. Gjorde ett nytt i mars, drygt tre veckor senare skickade dom hem ett brev där allt var normalt, sen drygt en vecka senare så ringer läkaren och säger att dom hade gjort vidare undersöknigar som visade att det var cellförändringar. Så att jag fick vänta i ca en månad på att få göra en konisering i Hudiksvall. Läkaren som utförde den sa att hon hade tagit bort drygt den yttersta halva centimentern i livmodertappen.

ANNIA
0

Iskall jag kan bara säga utifrån det landsting jag hör till och det jag vet hänt andra och mig själv.

Men som det låter för mig så hade du klass/grad 1 av cellförändringar i nov. För grad/klass 1 så blir det inga ingrepp utan bara extra kontroller för att se om det går tillbaka av sig självt. Har inga procent hur vanligt det är, men ofta går det tillbaka självt. Och eftersom ditt besked i mars först var att det ok så låter det så för mig.

Sen när dom gjorde den djupare analysen så har dom sett nåt mer, har ingen aning om vad men att det kanske fanns lite grand kvar och då för säkerhets skull uppgraderat dig till klass/grad 2 och tagit det säkra före det osäkra så dom tagit bort det. Är det så så tycker jag det låter som dom gjort nåt vettigt istället för att du skulle få ta ytterligare ett prov om ca 6 mån för att se om det fanns nåt kvar eller inte och då få genomgå koniseringen.

Jag skulle tro att när du får ditt provsvar runt midsommar så finns det info om hur det blir framöver. Men en gissning och det är bara en gissning så ska du tillbaka på kontroll om 4-6 mån. Och det borde rimligen stå i svaret vart du ska vända dig om du frågor.

mayolica
0

#20 Jag tycker att det var dåligt att du inte fick någon information om hur du ska göra med kontrollerna efter koniseringen. Så jag tycker att du skulle kunna börja med att ringa till Hudiksvall och prata med dom där om hur du ska göra.

~ mayolica ~

Iskall
0

#22 Så att det är Hudiksvall som jag ska ringa och prata med? Gjorde endast operationen där, har gjort tidigare cellprover här i Bollnäs.

#21 Så att du tror att jag kommer att få göra ytterligare undersökningar om ett halvår?

ANNIA
0

Iskall jag kan ju inte säga säkert eftersom landsting gör olika. Sen beror det nog också på att dom håller på analysera ditt prov. Det gjordes ju inte för min del. Men gör ditt landsting lika som här så blir det en undersökning (typ vanlig cellprov) om 6 mån och om det är ok så får du sen gå en gång om året på kontroll.

mayolica
0

#23 Det går säkert bra att ringa till Bollnäs oxå eftersom du har brukat gå där förut så kanske du känner dom bättre,det är viktigare att du ringer än vart. Du behöver ju få veta hur det är planerat för dej,om du ska beställa tid själv och när,eller om dom kallar dej.

~ mayolica ~

Iskall
0

#24 och #25 Läkaren som gjorde operationen kommer att  ringa runt midsommar så att då kan jag ju ställa de funderingar som jag har till henne.

mongu
0

#26 Skriv upp alla funderingar du har under tiden fram tills läkaren ska ringa. När man har läkaren i telefon eller är på besök så är det inte alltid man kommer ihåg allt.

Hoppas att det inte visar nåt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Iskall
0

Läkaren ringde igår strax efter fem igår, hon sa att det hade varit kraftiga cellförändringar. Skulle bli kallad igen om fyra månader på återbesök, om det provet vara normalt så skulle jag bli kallad ett år senare, och om det var normalt så skulle jag bli kallad två år senare.

Var inte beredd att hon skulle ringa nu, så att jag hade inte hunnit skriva ner några frågor. Men jag frågade henne iallafall de frågor som jag har frågat i denna tråd.

mayolica
0

#28 Ja men det var ju jättebra att hon ringde så du kunde prata med henne om dina funderingar.

Lycka till med allt.

~ mayolica ~

Iskall
0

Väntade mig inte att hon skulle ringa redan, väntade mig att hon skulle ringa först om en vecka.