könssjukdom i solarie?
på mitt jobb e vi bara tjejer som jobbar nästan och vi kom in på de här med att sola solarie.
ja solar ganska mkt i perioder och tycker om de jättemkt!
men så berättade en av mina jobbarkompisar att hon fått en könssjukdom av att ha legat i solariet!
hennes barnmorska hade sagt att de var vanligare än vad man tror.
någon annan som hört detta påstående?
Neej!? Vad skulle det vara för könssjukdom? Låter jättekonstigt ju! Könssjukdommar ska ju bara kunna spridas genom sexuellt umgänge, så hur kan de då spridas för att man solar solarium? Och varför har inte detta uppmärksammats för?
/Christine
Nej, sa en barnmorska det?! Har sagt det forut i tradar har - jag tror INTE pa det. Det handlar om kontakt mellan slemhinnor och allt dor nar det kommer utanfor kroppen. Det finns en anledningen till att det heter sexuellt overforbara sjukdomar. Du ar ju inte ens naken i ett solarium.

Om man solar solarium naken så tror jag absolut att det är möjligt att få könssjukdomar den vägen, Men såvida man har underkläder på sig och inte på något sätt får underlivet i kontakt med ytan man ligger på i ett solarium, så tror jag att risken är mycket mycket minimal..
Men herregud, konstigare saker har man ju hört, så jag tror absolut att det händer. Det är ju ingen omöjlighet på något sätt.
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod

Jag har hört att det kan hända. Därför ska man inte sola naken. 
Vad ar det for sjukdomar vi snackar om? Bara for att fortydliga?
Jag blir orolig… for det kanns som att om alla tror att man faktiskt kan snappa upp lite vad som helst fran vart som helst sa vad ar nasta steg? Att forbjuda aids-sjuka fran att vara pa vissa stallen t.ex.

En kompis till mig fick klamydia genom en allmäntoalett, hon kunde inte ha fått det genom sexuellöverföring eftersom hon då var oskuld.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#6 Va? Det ska ju enligt vad jag hört vara omöjligt. Trodde bara man kunde få det genom kontakt med slemhinnor…
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

#7 Jag tycker inte vi ska gå in på och diskutera hur AnneNs kompis gör när hon går på toaletten.
Däremot är klamydia en väldigt knepig sjukdom också, så det är inte omöjligt att få det genom allmänna toaletter (eller allmänna duschar etc).
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod
försökte googla fram ett svar eftersom jobbarkompisen inte kom ihåg vilken sjukdom det var, de enda jag kunde hitta var flatlöss. de kan smitta genombland annat solarier och sängkläder.
#2 det är väl väldigt många som solar nakna? :)
Klamydia kan smittas genom till exempel allmänna toaletter. Står det i våran biologibok till och med! :P Men någon form av herpes kanske? Gissar bara.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag skulle gissa att det är en väldigt liten risk att det händer

Jag har ingen större erfarenhet av solarier, men brukar man inte spraya solariet med bakteriedödande spray innan och efter man solar? Det har jag gjort på det hittills enda stället jag varit på. Det måste ju hjälpa något iaf…
#9 Inte i solarium val? Det har jag aldrig sett att man far gora…
#13 får och får.. känner flera som jag vet gör de för att de inte vill ha nån kalsong/troskant!
Men shit… snacka desperat…

Jaa usch vad äckligt det är egentligen när folk som solar spritt språngande nakna. Även om man rengör..:P Jag har alltid trosor på mig, orka sätta risken för linjer före hälsan ;)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
I slutandan sa ar det ju inte manga som far se ens linjer. Skulle jag hamna i sang med nagon som ar jattebrun och han/hon inte hade ett enda vitt stalle skulle jag blir lite sadar… eeeh, jobbar du som porrstjarna eller nat, dar du maste visa dig naken konstant? Haha. Vad annars finns det for anledning till att vara 110% solbrand tycker jag.

Jag förstår mycket väl att man inte vill ha linjer på kroppen.. De ser så himla fult ut!! Det är precis lika illa som bimbolinje av smink… Men finns de regler så ska de följas naturligtvis, så i solarium ska trosor vara på. Dessutom förstår jag inte varför man skulle vilja utsätta hela kroppen för skadlig strålning på det viset-…
Qui dormit, non peccat
på de solarier jag solat på tror jag aldrig de stått nånting om att man inte får sola naken 
Är inte detta en myt som florerat väldigt länge? Inte på någon seriös sida (Smittskyddsinstitutet, rfsu, rfsl) kan jag hitta något om att könssjukdommar skulle smitta på något annat vis än nära kroppskontakt/sexuellt umgänge.
Jag kan tänka mig att vissa människor dock misstar urinvägsinfektion, blåskatarr och Svamp för en sjukdom. Fast då måste de ju ha en inkompetent gynekolog. Eller så vet de inte om att risken för smitta finns (även om den är liten) även om de använt kondom.
_No way! Yes way!
#20 fast flatlöss är väl en könssjukdom? eller?
[http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Flatloss/
](http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Flatloss/)där står de att flatlöss kan smitta genom solarie
Ja, flatlöss räknas väl som könssjukdom.
Själv håller jag mig borta från solarier och från solen.
Så jag är blekfet ;)
#23 på rfsu hemsida så står de under könssjukdommar iaf
http://www.rfsu.se/konssjukdomar.asp

Hur smittas klamydia då om man kan få det via offentliga toaletter? Urrk…ska nog börja stå upp o kissa på dessa toaletter hädanefter…
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

#25 jag vet inte, men gissar på att viruset (visst är det ett virus?) på något sätt kan ha hamnat på sittsen
_**/Mvh Anne

Usch, jag vet faktiskt inte om det är ett virus eller ej men vad läskigt att få det så!!
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Jag står alltid upp och kissar på offentliga toaletter. Skulle aldrig falla mig in att sitta ned (är dessutom uppfostrad att huka och inte sitta ned också vilket nog påverkar en del.) Folk tycker jag är konstig för det :)
/Sanna
Fast flatlöss och könssjukdommar är ju en stor skillnad (även om man räknar in det i samma grupp för enkelhets skull). Flatlöss är ju just löss som kryper runt bland hår, lägger ägg och suger blod.
En sjukdom är ju något man får av bakterier och virus.
#25 Enligt vårdguiden smittar klamydia på följande sätt:
Klamydia smittar vid vaginalt, oralt och analt sex utan kondom. Sjukdomen orsakas av bakterier som finns i urinrör och slida, ibland även i ändtarm och i sällsynta fall svalg.
Oroa dig inte över offentliga toaletter.
_No way! Yes way!

#30 Håller fullkomligt med dig.
Vår skräck för sjukdomar har skapat ett antal resistenta bakterier…
Dessutom så har fotsvamp blivit mer svårt att få bukt med pga att vi flitigt använder svampmedel och svamparna blir små monster istället…
Ursäkta OT.
/Maria

Jag är inte rädd för sjukdomar eller går runt och oroar mig. Jag tycker bara att det är otrevligt att ha direktkontakt med en offentlig toalett och tex dörrhantag. Men det bekymrar mig inte, jag tänker inte på det i mitt vardagliga liv precis förutom just när man går in på en smutsig toa som man ser inte är städad på ett tag :P
Sitter ni ned även om toan är smutsig? Att bara torka med papper hjälper inte mot smuts och bakterier. Och vanlig tvål är inte speciellt bakteriedödande.
#30 Jag antar att du menar mig? "Det händer inte mig" tycker många oavsett vad det gäller. Du kan tycka att det är fånigt (känns som du dumförklarar en aning) men alla tycker vi olika. Realism har faktiskt inte med saken att göra, utan egna uppfattningar och det som känns bra för en person, kanske är otänkbart för andra osv :)
Jag har solat solarium, men aldrig bekymrat mig för könssjukdomar. Att man inte solar naken tillhör ju vanligt folkvett tycker jag :) (Och att man rengör solariet före och efter)
/Sanna

#32 om toan är smutsig så lägger jag papper på sittsen så slipper jag sitta direkt på det smutsiga
_**/Mvh Anne
#32 Du skriver att bara torka med papper hjälper inte mot smuts o bakterier och att vanlig tvål inte är bakteriedödande. Det är detta jag menar med att vi ska hela tiden ha en "bakteriefri" tillvaro och det är farligt..
Självklart så är det äckligt med snuskiga toaletter men jag brukar bara "huka" då…
/Maria

Jag vet att det är väldigt liten risk att få en sjukdom genom toan, förutom om den är synligt smutsig, glömde skriva det. Däremot är det pga handhygienen man främst smittas av virus etc, man kan få det av tvålar på offentliga toaletter. Däremot berättade jag bara min syn på saken.
Men nu ska jag sluta med OT, förlåt Fnuha =)
/Sanna

#32 Jag skrev rent allmänt.
Om jag hade riktat mej till dej så hade jag skrivit #28, så ingen anleding att bli paranoid alltså =) Om du tänker på det så skrev jag om badhus, bastu och solarier också.
Jag skrev bara att jag inte blivit sjuk fast jag gjort allt detta.
Visste inte att jag dumförklarade någon bara för att jag inte blivit sjuk. Om jag hade velat dra det vidare så hade jag kunnat skriva om att det finns debatter om att bakterieskräck ger allergier, och att det är som #31 skriver att rädslan för eventuella sjukdommar kan göra att folk använder mer mediciner än nödvändigt vilket leder till att medicinerna inte fungerar när dom behöves på riktigt.
Allmänt: Sannolikheten att jag får en könssjukdom för att jag inte använder kondom vid sex måste väll ändå vara betydligt större än om jag går på toa på stan eller solar solarie? Här låter det nästan som att det är lika illa.
Men om det är någon som känner sig dumförklarad så ber jag om ursäkt, det var inte min mening. Jag försökte bara balansera upp alla otäckheter som det skrivits om.
Givetvis så kan alla drabbas av allt under rätt omständigheter men jag tycker ändå inte att det är realistiskt att utgå från att man blir sjuk om man går på toa på stan. Dessutom så tycker jag att det låter konstigt att huden på skinkorna skulle ha mer bakterier på sig än övrig hud.
Det jag är lite försiktig med är vattenkranen och handtagen som folk tar i med sina bakterie/virushänder.
Lite OT när vi ändå är inne på lite sånt här.
"Det är en vanlig missuppfattning att urin är något orent, smutsigt, giftigt eller att den innehåller bakterier. Det stämmer faktiskt att urin kan innehålla gifter, man har gifter i kroppen som alltså är på väg ut. Bakterier innehåller urinen endast i vissa sjukdomstillstånd såsom infektioner i urinvägarna. Men hos de allra flesta människor, såväl fullständigt friska som de flesta sjuka, är urinen betydligt renare än vårt vanliga dricksvatten.
Normalt är urin faktiskt antiseptisk, dvs bakteriedödande. Öppna sår kan med fördel behandlas med urin. Då läker de både fortare och med mindre ärrbildning."
I bajs är det däremot bakterier.

#36 Tack för ditt långa svar. Är inte paranoid, man vet inte till vem inläggen riktas ibland, och eftersom jag var den enda som skrivit att jag tycker smutsiga toaletter är otrevliga så tog jag för givet att det var mig du syftade på, det är mitt eget fel :P Menade heller inte att det är mer bakterier på skinkorna, utan själva känslan att ha direktkontakt med en smutsig toaring.
Ursäkta igen för OT, #0.
/Sanna
syftet med att jag startade tråden var inte att ja ville skrämma upp folk eller trodde att detta hände varannan människa! jag undrade bara om någon hade hört nåt liknande!
jag hade aldrig innan min kompis berättade funderat över hur ohygieniskt exempelvis solarier faktiskt kan vara! inte heller visste jag vilka "sjukdommar" man kunde få, och de va därför jag ville disskutera detta.
#37 du får va hur OT du vill :) de va detta jag ville disskutera i tråden :) dvs hur ohygieniskt det faktiskt är och vad som KAN hända. :)
jag sitter heller aldrig på toasitsen, mest för att ja får nån konstig inre bild utav hur många som suttit med deras rumpor där innan :P

#38 Haha :D Nu kommer jag också tänka på det

/Sanna
#39 haha :) sorry ;)
Så gott som alla offentliga saker är snuskiga. Vissa bakterier härdar vårt immunförsvar, vissa kan göra en sjuk. Flatlöss (och andra löss) borde man lika gärna kunna få från att prova kläder. Hur många är det inte som provar och pillar runt på dessa? Flatlöss kan ju t.o.m. finnas i ögonfransarna.
Men jag håller med om att det kan kännas lite skabbigt att gå på offentliga toaletter, när man tänker på alla blekfeta rumpor som suttit där. Att bli smittad av något borde dock vara lika med…ja…ingenting. Först så ska ju en sjuk människas skrev/kroppssafter ha hamnat på ringen. Sedan måste man ju dessutom sitta på något skevt vis så att ens skrev kommer i kontakt med detta.
_No way! Yes way!
Då är det betydligt större risk att smittas av något genom att ta i dörrhandtaget till toan/solariet eller att vrida på vattenkranen.
_No way! Yes way!

#41 Jag älskar din förklaring Saga
Man tänker ju inte på snusket om de inte syns som tur är.
/Sanna
#43 Lite skit rensar magen, men jag vill inte veta om det 
Saken är ju också bara för att en smittoväg verkar möjlig i teorin behöver det inte betyda att den är trolig i praktiken. Det är mycket möjligt att jag skulle kunna bli träffat av en jetmotor, men det krävs att så många olika saker klaffar att det blir nästintill en omöjlighet.
_No way! Yes way!
#44 Mycket möjligt? Haha det tror jag inte det är. Det KAN hända, men sannolikheten är väldigt liten ;)
#45 Hehe, det var lite dit jag ville komma 
_No way! Yes way!

Jag kan nästan se hur folk som har flatlöss i ögonfransarna gnuggar ögonen i kläderna ;)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Hehe. Eller så tappar de hårstrån med ägg på kläderna som sedan fastnar på nästa människa, kläcks och börjar festa loss.
_No way! Yes way!

ohh fy nu kommer jag aldrig kunna köpa kläder ;P kanse vi näthandel,där e de juh mindre risk att någon provat :D
Sitter aldrig på någon toalett om de inte är min egen hemma :P
Har heller ALDRIG sett någonstans att de står att det är förbjudet att solasolarium naken.
Om de nu är så att man kan få smittsamma sjukdomar via solarium borde de inte stå någonstans?? att risken finns eller liknande ??
#49 Det står heller aldrig vid varje dörrhandtag att du kan smittas av någon bakterie…
/Maria

#50 Nä men det är mer logist o säger sig lite själv att så är fallet, folk som är förkylda,snorar/nyser i handen o tar på saker eller folk som inte tvättar händerna efter toalettbeök.. ..
#51 Jag tycker i så fall det är lika logist att det kan ev. bli en smitta om man sätter sig med sin bara stjärt på en "glasskiva" och sedan lägger sig ner och svettas på densamme…
/Maria

#52 Hehe precis =)
/Sanna
#52 håller med där !

#52 jo visst men du lägger dig juh inte i ett solarium utan att rengöra de först innan du lägger dig där och efter åt..
#55 Jag tror att "renhållningen" på solarium sviktar lika mycket som på toaletter….
/Maria

Offentliga toaletter ska ju rengöras noga precis som solariebäddar…men hur säker kan man vara på att alla tänker som en själv? 
/Sanna

#56 man får juh själv göra rent innan och efter!

#58 Jo de är klart :) Men det var inte det som var min poäng :)
/Sanna
#52 Nja, inte direkt. Någon liten minimal chans finns det kanske. Men saken med att man kan få i sig bakterier via handtag är ju att man rör det med händerna. Händerna används sedan till att röra vid maten eller pilla vid/i munnen, och det är därför man kan bli smittad. Har man långa naglar förstärks risken ytterligare - skit samlas och frodas där och är svår att tvätta bort.
Blir man smittad via solarium är det väl snarare för att man pillar med händerna, inte för att man ligger på det.
_No way! Yes way!