Förkylning + Biverkningar av läkemedel.
Jag fick antidepressiva för ett drygt år sedan och har tagit tabletterna som jag ska sedan dess - tills för en månad sedan ungefär.
Jag ledsnade på allt vad piller heter, så jag slutade. Helt fel sätt att sluta på då jag rakt upp och ner gick från 75mg sertralin om dagen till ingenting.
Biverkningarna kom som ett brev på posten, förstås. Jag svettas som fasen, jag är yr i huvudet konstant, mina händer domnar bort i tid och otid. Bara det är ganska frustrerande…Men nu har jag även fått förkylningssyptom på allt detta. Känner mig febrig, fått huvudvärk, snorig och ögonen rinner…
Så det känns som att min kropp går på högvarv hela tiden och jag har fullt sjå med att hålla reda på att mina kroppsdelar sitter där jag vill ha dem :P
Är det någon som har något som helst tips? Någon huskur mot förkylning? Erfarenhet av liknande symptom? Jag känner mig helt vilse nu och vet inte vad jag ska ta mig till. Borde jag ut och röra på mig, borde jag hålla mig liggande och vila?
Kan även tillägga att jag för närvarande lever med konstant smärta i ryggen efter en olycka och är arbetslös i ekonomisk kris (har hamnat mellan stolarna så har ingen som helst rätt till ersättning). Detta gör ju att jag hela tiden utsätts för viss oro och stress.
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod
Stilla vila och vätska är väl det generella jag kan råda till, sen är ju frågan om det är ytterligare en fas i utsättningen eller om det är en helt vanlig feber du fått.
Hoppas du klarar dig bra utan dem och att situationen ordnar upp sig snart!
Paulina

Tack för tipset, det kanske man skulle ta och prova. Försöka vila de stunder man är hemma och försöka slappna av lite iaf :)
/Natali
Ja, försök att slappna av och lämna stressen. Gör saker du mår bra av. Du vet det säkert redan men det är ju lättare sagt än gjort ;) Får man aldrig koppla bort från stressen så håller man inte i längden, så vila, lugn och "ego-aktiviteter" är bra i största allmänhet med, speciellt nu kanske när du vill behålla ett bra mående och tyvärr hamat i en pressad situation.
Paulina
Det låter som utsättningssymptom, och de kan bli rätt rejäla om du har otur! Jag tycker du ska kontakta läkare omgående och begära hjälp med ordentlig nedtrappning av medicinen i stället. Risken är stor att du börjar må tvärdåligt om du slutar för snabbt med sertralin.

Ja jag får minsann försöka varva ner lite. Lättare sagt än gjort. Just nu känner jag min vansinnigt stressad eftersom jag fick avboka en jobbstart pga att min hals är helt igenmurad. :( Men jag fick en ny tid direkt på måndag, så det är ingenting att oroa sig för *försöker andas mellan varven*
#4 Dels har jag inte råd att gå till en läkare (inte heller 30dagars faktura är något alternativ, då jag vare sig har eller kommer att ha dom pengarna inom 30 dagar). Och dels känns det lite sent att börja trappa ner tabletterna nu. Isf måste jag ju starta igen, för att avsluta igen.. :S Det verkar omständigt. Som sagt, jag har ju redan gått från 75mg till 0mg i en handvändning, det är ju ingenting jag funderar på att göra…
/Natali
Jag tycker oxå att det bästa hade varit att prata med en läkare för att få en uttrappning,det kan bli en hel del kemiska oballanser i kroppen när man sluta så tvärt.Man kan må både fysiskt och psykiskt dåligt.
Hur länge har du varit utan dom?
Du behöver kanske inte starta om från 75mg för att trappa ner.
Mot förkylning finns det många bra tipps på "alternativbehandlingar ifokus"
~ mayolica ~

#6 Det finns en anledning till att jag inte uppsöker läkare - Jag har inte råd!
Och med det menar jag inte att jag har råd att leva, men inte gå till läkaren. Jag menar att jag verkligen inte har råd. Jag har inte ens råd att leva, egentligen. Och kan inte få någon som helst ekonomisk hjälp eftersom jag inte uppfyller kraven för någon typ av ersättning. Inte ens försörjningsstöd är jag beviljad.
Jag har varit utan dem en dryg månad, så jag tror att jag skulle må ännu sämre av att göra någon typ av avslut nu.
Tack för tipset om Alternativbehandling. Ska kika in där genast.
/Natali