Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sjukdomar
Läst 6440 ggr
[jakke94]
0

mamma har cancer..

hejsan vet ej om jag får skriva här för jag är kille men hitta inget bättre ställe..
min mamma har fått bröstcancer och ska opereras imorgon.. är det någon här som har erfarenhet ? vill bara höra bra saker..

är egentligen inte orolig.. inte mamma heller men hon är orolig inför att sövas ner och opereras för det har hon aldrig gjort.. och när hon är orolig gör hon mig orolig =( ..

hus-musen
0

Det är en rättså vanlig operation som brukar gå  bra utan några större komplikationer, så jag tror inte att du behöver oroa dig för själva operationen=)

Qui dormit, non peccat

Aviendha
0

Själva operationen kommer nog gå alldeles utmärkt. Hon är ju ständigt övervakad via monitorer och av personal som kan gripa in om något skulle gå fel. Vi har duktiga läkare idag så du behöver inte oroa ihjäl dig, även om jag förstår att man oroar sig om ens familjemedlem ska opereras självklart.

Håller tummarna för er =)

Mitralis
0

Jag håller med #1 och #2

Jag har blivit sövd och opererad två gånger. Jag har bara gjort mindre ingrepp.
Sövdes när jag opererade bort halsmandlarna vid den späda åldern av 21 år. När jag vaknade så mådde jag lite illa och då fick jag en spruta så illamåendet försvann. Sedan inga problem av det.
Sövdes för en konisering av livmoderhalstappen (hade ett blodkärl som gick sönder hela tiden). Inga problem. Mådde illa när jag vaknade då också, men det har nog mest att göra med att jag inte hade ätit på 20 timmar.

Kommer att operera hjärtat framöver och jag är inte alls rädd för att sövas igen eftersom det gått så bra dom förra gångerna Glad

Håller tummarna jag också

Tussebus
0

Du behöver inte vara orolig #0. Jag jobbar på ett äldreboende och har sett ett och annat bortopererat bröst så det kommer helt säkert gå bra! Glad

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

[jakke94]
0

tack alla :)
min pappa har opererats ett 30 tal gånger också .. och egentligen större oprationer men han är ju så van så han blir ju inte orolig.. det är att mamma är orolig och då blir jag också det =/ pappa låg inne ett halv år som mest, och hon oroar sig att hon kanske inte får komma hem samma dag.. så att pappa kan ju endå lungna henne med hans egna oprationer

Maria
0

Jag har också varit sövd en massa gånger utan problem. Dessutom har jag flera vänner/arbetskamrater som har opererats för bröstcancer och är numera friskförklarade så det ska säkert gå bra…Glad

/Maria

exitingsvillemo
0

Vill börja med att säga: SJÄLVKLART får du skriva här inneGlad 

Ang din mamma, jag förstår din oro, det är aldrig roligt när en nära familjemedlem blir sjuk och måste opereras.

Prata med din pappa, tala om att du är orolig och varför. Ni kan säkerligen stötta varandra i denna svåra stund.

Att sövas innebär ju alltid en risk, men en ytterst liten sådan. Jag har aldrig hört ngn som farit illa vid sövning.

Som ngn redan skrivit så är din mamma övervakad under hela ingreppet.

Skickar över en IT-kram till dig. Detta kommer säkert gå jättebraGlad

Och är det ngt mer du funderar över så tveka inte att fråga härinne.

pyromanen
0

Min mamma har också haft cancer.  Hon opererades, och mer än 15 år har gått sedan dess, och numera behöver hon inte ens komma på efterkontroller, för att det gått så många år utan att nåt kommit tillbaka….  Och vården blir hela tiden bättre på cancer, så utsikterna blir bättre och bättre!

Att bli sövd är lugnt, det har jag själv blivit 2 ggr.  Det är en hel drös med personer därinne som har totalt koll!  en som kollar narkosen, en som kollar härtat, en som kollar blödning, en som….. ja, totalt koll alltså och mycket tryggt. en del blir tydligen lite illamånde just när de vaknar av narkosen men jag har båda gångarna vaknat och känd att oj, så gott har jag inte sovit på länge!

Tussebus
0

Jag har blivit sövd två ggr och det har inte varit några problem med det. Jag har bara känt mig väääldigt groggy efteråt, men det kan man ju stå ut med Flört. Allt komer gå bra ska du se! Stor kram till dig!

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

ChristineL
0

Jag har ingen erfarenhet av just bröstcancer. Men det är ju tyvärr rätt vanligt och själaoperationen är vanlig så det kommer säkert att gå alldeles utmärkt för din mamma. Jag förstår olustheten dock i det att sövas, det har jag aldrig heller gjort. Men din mamma är i goda händer hos läkarna, dom söver folk varje dag :)

Mitralis
0

#0 Berätta gärna hur det gick =)

[jakke94]
0

det gick bra :) behövdes bara den lilla oprationen .. alltså en tårtbit och så ska hon på strålning för säkerhetens skull .. :P

sen ska det nog vara över :) men hon är redan hemma igen :)

ChristineL
0

Åh, vad skönt att det gick bra! :)

Maria
0

Åh, så skönt för er alla…Glad

/Maria

Mitralis
0

#12 Härligt att höra!Glad

hus-musen
0

va bra att de gick så bra=)

Qui dormit, non peccat

[Fiction]
0

Jag har ingen personlig erfarenhet av just bröstcancer, men däremot av andra sorters cancer. Min far dog i levercancer för åtta år sedan och min mor opererades just för cancer i livmodern. Operationen gick bra och cancern har nu försvunnit.

Hoppas att det går bra för din mamma!

MIRJAMI
0

Jag hoppas ochså att det ska gå bra för din mamma. Min komppis mamma hade bröstcancer men verkar nu vara helt frisk. Min egen pappa gick bort i lungcancer för snart 2 år sedan,

Tina-A
0

Vad skönt att det gick bra!

Min mamma hade också bröstcancer och var tvungen att operera bort båda brösten, men nu är hon frisk :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]