Mödomshinna finns ej
Såg att det på detta forum stod en fråga om denna,
men den finns som sagt inte, det är bara en myt.
(min bror är gynekolog sedan 30 år tillbaka). Det
har ju även stått om just detta i kvällstidning för
ett tag sedan och då med anledning av detta
fruktansvärda när kvinnor i andra länder måste skaffa
små flaskor med blod i för att bevisa att de är oskuld.
Visst kan man operera fast en hinna men den är inte
medfödd.
Jag har också hört att det inte finns…
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Nej, det stämmer, det finns ingen hinna. Det är ett veck bara. Det står också i artikeln som den frågan är länkad till ;)
/Christine
Nej någon egentlig hinna finns väl inte, utan snarare en liten kant, iaf enligt min anatomibok
Denna försvinner väldigt lätt, de flesta blir av med den redan som mycket liten.

de är ju ett hudveck, inte en hinna=)
Och ja i vissa kulturer måste kvinnan vara oskuld, blöder hon inte kan hon bli misstrodd och utstött ut familjen/stenad osv. Har hört att de finns dom som gömt vassa saker och skurit sig i fingret och liknande för att de ska vara säkert att de är blod på lakanet..
Qui dormit, non peccat
#4 Vad hemskt att det måste vara så…
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Detta borde ju varenda kvinna liksom man känna till.
Jag tycker faktiskt det är föräldrars och skolans ansvar att på något sätt förklara detta bättre i sexualkunskapen (om det nu finns någon sådan i läroplanen).
Det är ju helt galet att man i dagens moderna samhälle kan allt om hudvård/nagelvård m.m. som har med utseende att göra men har dålig kunskap om de egna genetalierna.
/Maria

Jag trodde detta var allmän information idag (i Sverige iaf), men tydligen inte :S
Usch, det är hemskt det där med kulturer där man måste besvisa sin oskuld.
Carpe Diem
Mitt veck var enormt faktisk, och såg mäst ut som en hinna över det hela, det fick jag se med kamera när jag var til gyn som 16åring. Det sträckte sig över hela min öppning och hadde en stor och två små öppningar. Så trångt var det där inne att jag inte kunne använda tamponger, för dom kom inte ut igjen. jag vet många som glatt använder tamponger även utan att ha haft samlag, men jag kunde iaf inte.
Sen kan ni gissa hur jag blödde första gong jag hadde sex sen.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag såg på Godmorgon på Tv4 idag där de tog upp just myten om mödomshinnan. Den kvinnan som var där sa, att om kvinnan blöder vid sitt första samlag, så berodde det på att det var ett dåligt sex. Kvinnan/tjejen var inte beredd på samlaget. Hon tog upp flera orsaker till det. Det var bl a att tjejen var spänd, killen hade inte lyckats hetsa upp tjejen.

jag tror inte enbart att de beror på dåligt sex, jag hade uselt sex men jag blödde inte alls. Beror oxå på penisens storlek.
Qui dormit, non peccat
#9 fast detdär tycker jag blir lika fel genereliserande åt andra hållet! Min erfarenhet påminner en del om #8 och jag var verkligen verkligen redo och ville 100%….inget att gnälla på killen över där inte,… men det rent fysiska hinder var en kamp som tog flera dagar
… inte en chans att det hade kunnat genomföras utan blod!
Så att säga att det inte finns nån hinna är väl ok, efterom det inte riktigt är nån "hinna" om man med hinna tänker sig något i stil med gladpack….men att påstå att det inte finns något fysiskt hinder alls och att blod alltid skulle bero på att mannen är otålig, det stämmer inte!

#11 håller med dig fullt ut!
Qui dormit, non peccat
Ang denna "hinna" som inte är en hinna, många häst-tjejer kan få en mindre blödning när dom rider har jag hört. Vet inte om det stämmer…
Själv blödde jag ingenting första samlaget jag hade och inte kan jag minnas att det gjorde ont heller. Det är nog väldigt olika

#13 Jodå det stämmer, samma med akrobater som gör tex split osv Om du har en lite större skinnring så kan en spricka lite.
Qui dormit, non peccat
Men nu ska den döpas om till slidkrans enligt RFSU
Inte hjälper det att byta namn inte.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Ja hörde ochså om detta på radion. Men jag blödde som bara den första gången…och några gånger efteråt.
jag har ridigt sedanjag var 5 år, och jag hade sex för första gången när jag var 14. och jag hade aldrig använt en tampong.
jag tyckte det gjorde lite ont i början, men sedan efter bara en eller två in och ut blev det bra, och jag blödde ingenting,