Vaginaafton
Hej!
Tänkte göra lite reklam för Vaginaafton på café athen i lund på AF-borgen, kl 19.00 den 16 april.
Det kommer bli högläsning av Vaginamonologerna, feministisk kör ska sjunga, vi får lära oss mer om snippan, beundra fittkonst, fylla i Min vagina-formulär, läsa om andras vaginor och hitta på nya namn. Där kommer finnas vaginapussel att testa sina fittkunskaper i, pyssla vaginor i garn, tyg, papper och glitter, organisationsbord och femidomer och menskoppar, klippa slicklappar och lära sig mer om biståndsorganisationer, kvinnojourer och liknande. Samt så kommer det finnas ett café med muttbullar, hallongrottor och fittsaft och liknande.
Syftet med detta är att avmystifiera vaginan och precis ALLA är välkomna.
Det arrangeras av V-day, som arbetar för att få ett slut på våld mot kvinnor och flickor. Årets intäkter ska gå till kvinnor och flickor i Demokratiska Republiken Kongo som blivit utsatta för sexuellt våld.
VIVA LA VAGINA!
:)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Låter kanonbra! Synd att man inte bor i närheten! När, vilken dag, går detta av stapeln?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

så, då har jag lagt till det. den 16e april är det :)
Det är ju en jättebra ide´!Vet du om det kommer det att arrangeras något liknande i Stockholmstrakten?

Ingen aning faktist. Men det vore ju en bra idé. Det bor ju rätt mycket folk i sthlm. ^^

åh va häftigt!!! önskar att det kunde komma till GBG….
Åh, vad roligt! Hade varit skitkul att kunna åka ner!
/Christine

hmm, låter mysko..
finns de ingen fira snoppen-dag då förresten?
Qui dormit, non peccat

det är inte riktigt för att fira vaginan, det är för att lära oss mer om den och få den att bli mer accepterad. Dess långa historia som något fult och förbjudet är inte helt över än, även om vi vill tro det.

Ah.. Jaja de kanske finns folk som tycker att vaginan är mystisk o hemlig fortfarande, känner dock inga sånna
Har ingen lust att stå o glo på andras vaginor eller vara aktiv, men kan man inte skänka pengar ändå till dem? Kongo är ett riktigt skitland o behöver hjälp i kvinnofrågor..
Qui dormit, non peccat

#9 Då har du nog tur… det finns massor av kvinnor därute om aldrig haft orgasm och som inte ens tittat på sitt eget underliv i en spegel… så är inte det mysitifierat så vet jag inte riktigt vad 

#10 Ja de är de säkert.. Men å andra sidan så tror jag inte att de som verkligen skulle behöva undervisning törs gå! Eller får gå för den delen..
Qui dormit, non peccat

#11 Det stämmer nog, men bara att det pratas öppet på det sättet förändrar även deras attityder, om än med myrsteg 

Vilket jättebra iniativ! Har själv funderat på att göra liknande pysselkväll med väninnorna men det blir liksom aldrig av… Hoppas att ni får en fin kväll Hennum!
Här kommer en tråkmåns till som aldrig skulle gå på ett liknande evenemang.
Att hjälpa och stödja kvinnor tror jag finns bättre sätt till.
Sådant här, är jag rädd för att det bara förlöjligar oss och tar oss ytterligare steg ifrån männen.
(Hade män gjort något liknande hade de blivit anmälda)
Självklart ska vi hjälpa kvinnor som har blivit utsatta men kanske på ett annat sätt om jag får välja.
/Maria

Tanken med den här kvällen är nog inte att i första hand hjälpa utsatta kvinnor utan lyfta fram vårt kön på ett kul, annorlunda och informativt sätt. Fast det där har nog Hennum själv bättre koll på. :)
Personligen kan jag inte alls se hur det förlöjligar. Berätta gärna mer hur du tänker Bumbleboo. :)

#14 Förstår precis vad du menar!
Qui dormit, non peccat

#15 Håller med dig! Tur att det finns de som orkar ta initiativ för att vi ska komma framåt 

#17 Precis!

#9: "Har ingen lust att stå o glo på andras vaginor" Tja… det är inte direkt det vi ska göra. Vi ska inte glo på varandra, vi ska lyssna på vaginamonologerna och diskutera och klippa slicklappar och köpa menskoppar.
#15: Exakt astraea. Det är bara en bonus att pengarna går till kvinnorna i det landet. Alltså, om man ändå är igång och gör något där man kommer tjäna pengar så är det ju bra om de pengarna går till de som behöver dem bättre än vi. ^^
Att skämta om vaginan tror jag är viktigt, vi skämtar ju så mycket om männens könsorgan, och se hur omystiskt det är. :)

#19 Finns inget där som intresserar mig ändå, lika lite som något liknande med snoppar skulle intressera mig. De enda vore stöd till kongo så jag undrar igen om man inte kan skänka pengar utan att behöva gå på nån tillställning?
Qui dormit, non peccat

Jag hittade en liknande grej i sthlm på google
http://www.vdaysthlm.blogspot.com/
För dom som bor i sthlmsområdet och är intresserade.
När det gäller att ge pengar direkt till dom så vet jag faktist inte, hittar inte direkt. Pengarna kommer gå till "City of Joy safe community for women survivors of sexual violence in the Democratic Republic of Congo" Men jag hittar inte dom på internet. Då får man väl ringa arrangörerna som ju borde veta hur man får tag i organisationen som ska få pengar.
#15 Hur jag tänker?
Jo, jag tänker som så att skulle jag se virkade fittor och ställen som säljer fittsaft o muttbullar så skulle jag bli så beklämd över att vara kvinna.
Jag tror det är helt fel sätt att avdramatisera kvinnans könsorgan på.
För att komma till rätta med våld mot kvinnor och överhuvudtaget mäns syn på vårt organ och värde så ska vi ju inte ha "egna fittsammankomster". Sitta och virka fittor…jag skäms
.
Män och kvinnor måste ju närma sig varandra med respekt och detta tror jag faktiskt tar oss ett steg ifrån varandra.
(Sedan uppskattar jag alla kreativa människor men i detta fallet tycker jag man kunde lagt sin energi på annat håll.)
/Maria

Jag tycker att det låter roligt, men att försöka få ett slut på våld känns något naivt. Våld kommer ju alltid att finnas… både mot kvinnor och män, av både kvinnor och män.
Men bra att pengarna går till något vettigt =)
Vad är vaginamonologer? Vad är slicklappar och vilka ska använda dem?
Vet inte men jag tycker att k*k används lika flitigt i negativ bemärkelse som f***a..
hoppas ni hade det bra läste nyss om det + att jag jobbade i torsdags 
#7 Ja, vi dansar ju runt en fallossymbol på midsommarafton. Det kanske kan ses som penisafton :D (eller man vet väl inte säkert att det är det, men det låter troligt :D)
Vaginaafton tyckte jag lät som ett jättebra initiativ!

Detta var något av det bästa jag varit på. Dessa vaginamonologer, som är typ ett teaterstycke i form av monologer som läses upp av en person eller flera samtidigt, var fantastiskt bra. Det var lite olika teman, allt från barnafödslar, Våldtäkter, mens, kärlek, hår, ordet fitta, tamponger, stön, sex och allt man kan tänka på. Många var väldigt roliga, man kände igen sig och ibland började jag nästan gråta när det handlade om mer tragiska saker.
Jag har varit på endel teatrar i mitt liv, men detta var nog det som grep mig mest.
Kören som sjöng var väldigt bra. "women of the world, take over. cause if you dont the world will come to an end, it wont take long"
Både män och kvinnor var där, studenter och ickestudenter, unga och några gamla, samt många där emellan. Jag tror inte någon kände sig kränkt, för allt gjordes på ett fantastiskt vis. Och jag kan säga er att ni alla missade något. :)
Den här aftonen fick mig att tänka på saker som gäller min vagina och vaginor i allmänhet som jag inte tänkt på innan.
#24: En slicklapp är en kondom som man har klippt av toppen på och längs med ena sidan så att det blir en stor gummilapp att använda så att en man kan göra det skönt för oss utan risk att bli smittad av något, precis som männen kan ha kondom så att vi kan göra det skönt för dem, så måste vi få en chans att ha lite trevligt vi med, därav slicklappen!
Jag köpte även en menskopp. 250 kr kostade den. Ett bra köp!
Åh, det låter jätteroligt, Hennum! :D
/Christine

Ja, jag håller med! Hade gärna varit där!

Vad kul att det verkligen blev så blandat med folk. Säkert många som gick därifrån en tanke eller två rikare. :)