Koll på ditt blodvärde?
Jag har under en längre tid kännt mig lite yr och väldigt trött om dagarna. Nu gör jag min undersköterskepraktik på sjukhuset och tog mig friheten att testa mitt Hb (blodvärde). Det låg alldeles för lågt och förklarade både min trötthet och yrhet. Nu har jag satt igång att äta järntabletter för att få upp mitt värde igen, och jag längtar efter att bli pigg och klar.
Brukar du kolla ditt blodvärde? Jag kan verkligen rekommendera det om du är väldigt trött av dig. Det kan ju vara någon så enkelt som att du också har järnbrist.
Rent spontant får jag inte för mig att kolla, men dom kollar ju när man lämnar blod och dom gångerna har jag legat väldigt bra till. Dock har jag inte lämnat på över ett år pga piercingar och tatueringar men iår ska jag vara bättre på den fronten ;)
/Christine
Ja, jag tänkte mer lägga in detta inlägg som en hint till dom som känner sig extra trötta o kanske yra som jag. Ofta tänker man inte på att det kan vara brist på någonting utan tror bara att man har en "trött period".
Aha, det var så du tänkte ;) Ja, men det är en bra hint. Jag skyller på tröttheten att jag inte fattade riktigt :P
/Christine
Haha, du kanske ska kolla ditt blodvärde? 
Ja, men precis! Jag ska bara… ehm, sova lite först kanske :P
/Christine
haha, ja gör det 
Har inte kollat på länge men väntar på provsvar bland annat på Hb. Ska bli intressant att få veta.
Kollar nästan varje dag! ;) Ibland flera gånger om dagen!
#8 jobbar du inom vården, eller hur tittar du det?
Diabetiker! =)
jassåå… men då kollar du väl bara ditt blodsocker?
Haha, jo, det är ju sant.. Men jag kollar värdet när jag är på sjukhuset.. Hihi, kanske borde gå och sova snart.. :P Lite trött märker jag! ;)
hehe,.. ja de va lite skillnad.. ;)
Aldrig kollat tror jag. Min trötthet beror nog på depressionen, men kanske kan det vara värt att kolla upp blodvärdet med? Tröstar mig med att jag äter c-vitamintabletter med extra järn ;)
Paulina
Mm.. trött och yr är jag ibland, men inget jag tänker mycket över. Brukar ta att jag är trött eftersom jag sover dåligt och oroligt. Och därav blir jag yr.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag kollar det bara om det är något annat fel på mig som de måste ta en massa prover för. Kollade sist för ganska precis ett år sedan när jag fick genomg¨å en massa andra undersökningar. Och då var blodvärdet bra i alla fall.
Men tack för tipset. Man kanske ska gå och kolla upp det lite oftare! Det kan ju aldrig skada.
Ett tips är att bli blodgivare. Då kollas blodvärdet varje gång.
/Maria
Neej, men det är nog inte på topp.

mitt e långt ifrån bra jag ligger långt under vad man ska ha.. om jag inte minns fel så ska man ha typ 130-140 nånting jag har 110.. jag har vant mig vid det o mår bra nu även om det e lite yrsel här o var..när jag kollade det på gymnasiet så hade jag 102 o då fick jag knapra järntabletter men de hjälpte inte så bra
120 ska man ligga på ungefär. Om det går under 100 så är det farligt för kroppen. Jag ligger själv på 108 just nu och tar därför lite extra järn för att få upp värdet.
Ska tillägga att det är mest kvinnor som har problem med sitt blodvärde, speciellt vid graviditeter är det jättevanligt. Precis vid/efter mens så sjunker automatiskt vårt blodvärde eftersom vi förlorat blod.

ingen koll, och jag har nålfobi så jag tänker inte ta några blodprover förräns läkaren tvingar mig. ^^
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#22 Det är bara ett litet stick i fingret som behövs!
Jag vet inte ens vad jag har för blodgrupp, så ingen aning om några värden. Sen skulle jag inte slänga ut pengar på att ta ett litet prov…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#24 Jag vet inte heller vilken blodgrupp jag har, det har ju egentligen ingenting med värden att göra. Och om man mår dåligt så kan det vara värt att "slänga ut pengar" på att ta ett prov.
Håller med #25. Blodgruppen har inget med värdet att göra. Visst kan det vara värt pengarna om man mår kass men som jag skrivit tidigare:
-Bli blodgivare så är det gratis. Samtidigt gör man andra människor en tjänst.
/Maria
Jag kollade mitt blodvärde nyligen och det var prima fisken hihi! ;)

stick i fingret är nog så illa. som sagt, fobi :)

och jag brukar använda emlakräm och ångestdämpande, det hjälper inte ett dyft. eller jag vet inte… kanske hade jag skrikit, gråtit och nästanslagits mer utan :P kan inte hjälpa med, men när det gäller nålar så känner jag en rädsla jag verkligen inte kan kontrollera. :/
OKej.. jag hade också nålfobi… sedan låg jag inlagd på sjukhuset för panikångest och depression, då fick jag en hel del nålar.. och nu är jag undersköterskestudent som ger sprutor om dagarna och till och med sticker mig själv.. ja herregud.. tiderna förändras ;)

mjo, det är ju så. hade tid hos nån psykolog en gång som var duktig på att träna bort fobier, men det var för dyrt, så vi hade inte råd, tyvärr.
så ja får helt enkelt vara besvärlig! ^^
en stor del av min nålfobi beror på att jag var inlagd på sjukhus och där fick vara med om en massa idiotiska typer som inte har den minsta känsla för människor. jag har i princip noll förtroende för sjukvårdsmänniskor, trots att många är ok. Men aldeles för många ljuger.
problemet med järnbrist tar jag då hellre tag i genom att käka lite mer grejer som innehåller järn och diverse andra grejer - helt enkelt bredda utbudet av grönsaker jag äter ^^
Håller med bumbleboo om att det är bra att lämna blod då blodvärdet tas varje gång.
Jag håller mig till den udda gruppen människor som har högt blodvärde. Innan jag började lämna blod låg värdet på 135-140, nu är det mer normalt, på runt 125. Ett högt blodvärde ger ett tjockt blod och som alla vet har ett tjockt blod svårt att ta sig runt i blodkärlen. Så för mig är det rena friskvården att lämna blod då det blir lite tunnare efter tappning. Brukar heller inte bry mig om järntabletter man får i samband med tappningen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"
Rökare kan också ha förhöjda blodvärden.
/Maria
Som sjuksköterskestuderande så har man alltid tillgång till lite alla möjliga prover med jämna mellanrum ;) sist var för ca 1 månad sen på praktiken när vi hade tråkigt och tog Hb på varann. 126 visade mitt, ungefär som jag alltid har.
Kollade mitt för ca ett år sen i skolan på en No-lektion.. Hade 110 då.. Vet inte vad jag har nu :P

Ett blodvärde kan ge felvärde om man är intorkad. Då får man ett "falskt" högt värde.
Med ett högt värde som då är ordentligt högt är det stor risk för skador på levern. Det är en sjukdom o som ett led att förhindra leverskador så tappas man på blod med jämna mellanrum.
Sen om man ligger lågt så kan det va bra att få kolla hur järndepåerna i kroppen ligger. För det kan behövas en medicinering med annan järnmedicin är tabletter.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har tyvärr aldrig fått lämna blod. Jag har försökt åtskilliga gånger men alltid haft för lågt blodvärde.
Numera får jag inte lämna blod p.g.a att jag har haft neuroborrelios. 
Mitt låga blodvärde är utrett och man vet inte varför. Vissa människor (inkl. jag själv) har ju lågt blodtryck också.
Som du skriver Mongu så har mitt blodvärde varit högt de gånger jag legat på neurologen (intorkad).
Många gamla människor har ett högt blodvärde också p.g.a att de kanske dricker för lite.
/Maria
#37 Man man kan ju ge blod till sig själv? Alltså… man ger blod som vanligt, men det sparas i en blodbank till just dig.
#38 Jovisst men jag ser ingen vits i detta då jag har en vanlig blodgrupp. Skulle något hända så finns det säkert blod till mig. Jag tänker närmast på att det är viktigt att lämna blod för andra…
/Maria

men om du har blod till bara sig själv så kan ju det blodet du annars skulle fått från någon annan gå till en tredje person? ;)

# 38 Men blod kan inte sparas hur länge som helst. det är bara viss tid sen används det till annat.
Så det är ingen idé att spara blod till sig själv om man inte vet att man ska genomgå nån allvarlig operation där risken är att man blöder mycket.
Det finns också metoder att på operation ta hand om den blödning som blir så man kan ge det tillbaka till patienten.
Har man dessutom en vanlig blodgrupp så finns ingen anledning att spara sitt eget i synnerhet inte om man har dåligt blodvärde.
När man kollar sitt blodvärde och om man gör det med ett "stick i fingret" ska man va medveten om att det finns risk för felvärde. Särskilt om man kanske inte är så van vid olika mätare. Därför är ett venprov bättre.
Om man behöver eller tror sig behöva medicinering med järn så ska man också va försiktigt. Verkligen va säker på att man har ett lågt blodvärde. För järn kan lagras i kroppen och då gör det mera skada än nytta.
Därför är det bäst när man fått det rekommenderat av läkare eller sjuksköterska/barnmorska att man ska äta järntabletter.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

har ganska lågt blodtryck eller precis har precis normalt
men några ggr per år så får jag yrsel så jag bara måste ligga ner och sova bort de
sen kan jag ha mså yrsel när jag rör mig
äter extra järntillskotts tabletter.

# 42 Men har du lågt blodvärde med? För att du har lågt blodtryck är inte detsamma som att ditt blodvärde är lågt.
Är det en läkare som har ordinerat järntabletterna? Om inte ska du nog kolla upp hur ditt blodvärde ligger, för det är inte helt bra att äta järntabletter om man inte behöver det.
Ha en bra dag! Mongu.

#43 ah läste lite snabbt.
alltså när jag haft yrsel har jag inte orkat ta mig till vårdcentralen men har kollat det sen och då var de lugnt
äter dem iförebyggande syfte och sen är min pappa läkare, och hade han sagt att jag inte skulle äta dem så hade jag inte gjort de

# 44 OK. men då har säkert din pappa koll på om du har lågt blodvärde eller inte.
Annars ska man inte som "lekman" mixtra själv med detta.
Ha en bra dag! Mongu.

#45 mm. väll medveten om de
då jag jobbar inom vården och ska vidareutbilda mig..
i know stuff :P

Får bara blodvärde kollat när jag är gravid. Det är ok då så jag tänker att det är ännu bättre när man inte har bulle i ugnen. Brukar vara så.
#47 Låter som du har bakat hur många bullar som helst
/Maria

Haha 2

Jag har fått mitt blodvärde kollat en gång, det var för några år sen. Tror det låg på samma som mamma. Har väldigt bra blodvärde, sen försöker hon få mig att lämna blod. Men jag hatar sprutor 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Kom precis från Blodbussen
Vet inte vad dagens värde ligger på men i november hade jag 127. Blev andra gången jag lämnade blod. Jag som är så nålrädd är nöjd.
Min mamma lämnade samtidigt och hon hade 151 i november.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Det är bra att lämna blod dels så får du ju denna koll av dina värden. Sen så behövs det blod. Så alla som kan lämna borde göra det.
Själv har jag lämnat men får inte nu pga att jag äter en del mediciner.
Ha en bra dag! Mongu.