Finnar av oboy?
För ca 2 v sen så har jag börjat dricka oboy till frukost, ca 2-3 dl.
Förut så drack jag alltid juice, och nu tycker jag att jag har börjat få mer finnar i ansiktet.. kan det bero på oboyen?
Har även börjat fått som pormaskar och ibland finnar på bröstet.. :/
Tror jag ska sluta med oboyen och se om det blir bättre!

Jag har hört att man kan få finnar av choklad så om dina finnar dök upp i samband med att du börjde dricka oboy så kan det vara en orsak.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Och jag tror att det är en myt, att choklad skulle påverka :) Tror mer att de kanske kan bero på, om du är stressad? eller något sånt.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
det där tror jag är olika från person till person. jag känner en som är närmest i meditationsstadie hela tiden som jag brukar skämta med, finns inget som kan strässa honom, och 3 chockladbitar så kommer finnarna som brev på posten. Sen har jag andra vänner som äter chocklad dagligen som aldrig får finnar, även om dom stressar värre enn nån jag vet om. Så nån myt är det absolut inte, jag tror nog heller det är olika från person till person hur chocklad, socker, stress eller annat påvärkar finnar.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag älskar choklad och äter massor, och jag får inte finnar av choklad..
Aja, ska iaf sluta med oboyen så kanske det blir bättre :)
Det är nog lite olika… En del får ju finnar om man äte mycket fett, och oboy är ju inte helt kalorisnålt ;) Choklad i sig vet jag inte, beror nog på vad det är för sorts choklad, marabous mjölkchoklad är ju säkert värre än nån fin mörk choklad på den fronten…
/Christine
Ja precis, fett och dålig mat kan nog påverka. Men choklad i sig tror jag inte på skulle ge mer finnar.
Men visst påverkas vi olika också.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag skulle inte kalla oboy för choklad, de är ju bara fett och socker! De är mäjligt att din kropp reagerar på fettet i oboyen.
Qui dormit, non peccat

Kan var mjölken också. Min lillebror drack väldigt mycket mjölk ett tag och fick massor av finnar. Doktorn sa åt honom att inte dricka så mycket mjölk.
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken
Ja, jag tror som andra att det är mer pga fettet än chokladen som finnar uppstår. Själv får jag mer finnar när jag t.ex. äter ost.
Mycket beror också på om man rör sig i ansiktet mycket. Händer blir lätt smutsiga/feta och när man rör ansiktet får de små gynnarna direkt näring, sas. Detta tror jag bidrar mer till finnar än vad man äter. Men iof, äter man fet mat så blir fingrarna lätt fetare och ja. Klart det påverkar det med. För mig minskade finnarna drastiskt när jag blev medveten om detta och insåg hur mycket jag rörde mig i ansiktet utan att tänka på det.
_No way! Yes way!

Jo det är som #9 säger.
Äter du mycket fet mat så kan du få fet hy (inte nödvändigtvis). Vid stress kan finnar komma också. Det är så att man kan ju ha perioder där man får mycket finnar och där man inte har några alls. Sånt e livet ;)
/Elvira :D
Särskilt en gång i månaden *morr*. Är det hormoner och mensens fel att det dyker upp ett par små gynnare vid varje blödningsperiod?
_No way! Yes way!
Det finns inga vetenskapliga bevis för att acne påverkas av kost. MEN det finns dem som känner själva av att efter vissa födointag blir det värre.
Med vänliga hälsningar
Chess

jag tror du får finnar av oboyen för att det är något så outsägligt ohälsosamt. Drick juice istället, det är ju nyttigt och precis lika gott.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan