Paus med p-piller?
Jag började med p-piller strax innan jag fyllde 18 år och höll på med detta i drygt ett halvår. Sedan blev jag singel igen och hade ju inga planer på att träffa någon så då slutade jag med det i ett halvår innan det drog igång igen när jag träffade en kille lite då och då och inte riktigt klarade av det där med kondom (tål inte, blir helt röd, det svider och bränner).
Men ja, nu står jag då där igen. Jag träffar ingen alls och tänker inte göra det heller på ett bra tag. Känner inte alls att jag är i behov av någonting på den fronten, men jag käkar ändå mina p-piller (Neovletta). Frågan är då - ska jag sluta med dem eller fortsätta trots att jag inte träffar någon? För om jag träffar någon om ett år kanske jag vill börja igen?
Någonting säger mig att det är bättre för kroppen att ha det hela tiden istället för att äta-sluta-äta-sluta-äta.. Rubbar ju en hel del i kroppen det där..
Så, vad tycker ni? Ska jag sluta eller fortsätta?

Jadu de är ju helt upp till dig. Personligen så hade jag inte ätit p-piller om jag inte träffade någon och inte funderar på att ha kks eller onenightstands!
Qui dormit, non peccat
Jag skulle nog göra ett uppehåll om jag var du. Onödigt att hålla på att knapra i sig sånt om man inte har en anledning (mensproblem eller fast förhållande). Vid tillfälliga förbindelser bör man ju satsa på något annat skydd pga könssjukdomar.
_No way! Yes way!
Jag håller med #2. Jag tycker precis så också.
mvh isa
Om du vill sluta är ju alldelles upp till dig. Dock fortsatte jag att käka p-piller även fast jag inte hade partner då jag tycker det är smidigt, man håller koll på när mensen kommer och man kan skjuta på den lite hit och dit.
Tack för era svar!
Ja, visst är det upp till mig själv i slutändan, men tänkte bara höra om lite råd. :)
Å ena sidan så är det ju oerhört skönt och enkelt med mina p-piller då dessa i stort sett har tagit bort all min mensvärk (som gjorde oerhört ont tidigare, men det gör den väl hos alla ;)) och gör att man alltid vet när mensen kommer.
Å andra sidan så är det kanske inte det bästa att stoppa i sig massa ämnen i kroppen "utan anledning".
Hm, ja. Jag ska fundera lite till. :)
#5 Du kan ju göra som så att du tar ett uppehåll, och sedan börjar igen. Känner igen det där med mensvärk - det blev bättre för mig när jag gick på piller. Effekten höll i sig flera år efter att jag slutat - först 3-4 år senare började mensvärken bli värre igen (och jag funderar på att börja igen pga det).
Men som sagt - det är ju helt upp till dig.
_No way! Yes way!
#5 Jag tror nog faktiskt att kroppen och dinna piller struntar i ifall du har användning för pillrena eller inte =P De är ju inte farliga när du inte har sex så då är det nog inte de när du inte har sex ;)
#7 Allt konstgjort man stoppar i sig medför en risk för biverkningar. Även om risken är liten så finns det en. Därför tycker åtminstonde jag att det är en onödig risk.
_No way! Yes way!
#8 Mjo, men med tanke på att alla biverkningar hon haft så låter det som att det kvittar, eller till och med är bättre att behålla p-piller.
Fast p-piller skyddar ju inte mot sjukdomar, och är inget att lita på vid ett one night stand. Några andra "biverkningar" var det väl inte, än det med kondomer?
Juve: Vet du varför du inte tål kondomer? Vissa människor är allergiska mot latex, men det finns även plastkondomer som ska funka istället. Skavsår kan ju även uppstå om man inte är tillräckligt upphetsad, och då kan ju glidmedel vara ett bra knep.
_No way! Yes way!
#10 Att få mildare mensvärk är en sorts biverkning som ligger åt det bättre håller, och det har hon. Orkar inte gå tillbaka och läsa, men jag tror att det va killen som va allergisk mot kondomen (rätta mig gärna om jag har fel).
Men självklart bör man använda kondom om man inte är säker på att sin partner eller tillfälliga partner inte har något! P.piller skyddar som sagt inte mot allt!
#10 - Jag har inga one night stands nu för tiden. Är alldeles för kräsen för att det ska bli något sådant. ;)
Mjo, det kan ju vara det där med latex. Oavsett när/hur upphetsad jag har varit med kondom så har det blivit lidande efteråt. Jag har haft problem med underlivet väldigt länge och kondom gör det bara värre, tyvärr.
Men just nu har jag inte haft sex på flera månader och ser inte att jag kommer att ha det heller. :)
Tack för svaren!
#12 Ah, men som sagt - RFSU har en latexfri kondom för allergiker (Zenith). Kan vara bra att veta - ifall att ;)
_No way! Yes way!
#10 Förlåt, du hade rätt och jag fel…
#12 Jag har oxå detta problem att det skaver under sex, även fast jag är våt. Kan ha att göra med att ditt underliv inte "tillverkar rätt slem". Ganska vanligt.. Vet inte riktigt om detta är mitt problem, då det inte blir mycket bättre med glidmedel.

Jag har ätit olika p-piller till och från sedan jag var 19år (är 31år nu).
När jag frågade min barnmorska om hon tyckte att jag skulle sluta med dom när jag blev singel sa hon att hon tyckte att jag skulle fortsätta med dom, men att jag fick göra som jag ville.
Jag fortsatte med dom några år till och sedan slutade jag med dom för att jag tänkte att det säkert skulle vara bra för kroppen att "vila" lite.
Så här i efterhand så skulle jag nog ha fortsatt med dom eftersom jag fick oregelbunda blödningar i några månader när jag slutade med dom, och det blev över sommaren.
Provade kopparspiral ett tag för jag vågade inte ta hormoner efter jag hade provat Yasmin några månader.
Av Yasmin fick jag melasma (mörka fläckar) i ansiktet och även andra mindre bra förändringar. Lyckligtvis försvann fläckarna när jag slutade med Yasmin.
Kopparspiralen tog jag ut för jag fick ont av den.
Nu äter jag Cerazette och det funkar bra.
Mitt tips är att fortsätta med samma p-piller hela tiden utan uppehåll, så länge man inte mår dåligt av dom. Det hade jag gjort om jag hade vetat då vad jag vet nu.
Men som vanligt, det är du själv som måste känna vad som passar dej. Prata gärna igenom det med din gynekolog/barnmorska. Dom vet nästan allt =)
har inte orkat läsa hela tråden, men man rekommenderar ju en paus på minst 2 månader var 5e år från p-pillerätandet, så jag tror hellre det är bra att kroppen får vila än att du ska fortsätta äta dem. 
Nu vet jag inte om det är så med alla ppiller, eller om det jag hört bara är "gamla rön" som inte gäller längre eller så.