OT- lägenhetshjälp!
Jag kan ju glädja er alla med att säga att mitt liv ser ut att gå bra nu:) Jag ska flytta ifrån killen, han ska ta hand om sig sjäv och jag ska lära mej att ta hand om mej själv:)
Så nu har jag fått svar ifrån min hyrevärd. Jag får hyra, kontraktet är skrivet ock klart! Han har sagt att färgen i min lägenhet är 8 år gammal och att den får bytas ut men inga skrikiga färger och han betalar allt material. Färgen just nu är mörkgrå-brun i köket och emot sov och vardagsdelen vitt. jättesnyggt, förutom att färgen flagnar överallt och att det skulle vara kul att göra om färgerna:) så nu två frågor..
1. Vad ska jag måla/tapetsera i för färg? (fondväggar m.m. är mitt huvudtänk.. men inget blått)
2. Vad är viktigt att tänka på när man flyttar till sitt första egna ställe, tips och råd?
Färgval och mönster är väl helt efter eget tycke
Kolla olika tapetserare på nätet, där man kan "provtapetsera".
Skaffa hemförsäkring, många försäkringsbolag har billiga för ungdomar och studenter, jag betalar till exempel 25 kr/månaden.
Var vad jag kom på nu 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

vad använder du för försäkringsbolag??
Jag har Dalarnas.
Är du med i något fack så brukar de kunna ingå hemförsäkring i fackavgiften också.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Gå med i hyresgästföreningen, du inte bara får bra hjälp om du mot all förmodan skulle få problem med hyresvärden, du får även en bra rabatt på en bra hemförsäkring.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Som fler här säger, gå med i hyresgjästföreningen, kolla facket om dom erbjuder hemförsäkring eller om det inngår i fackliga avgiften, ställ upp en budget för dig själv med på dom fasta utgifter du har varje månad (hyra + ström om inte elen inngår, ev telefon, bredband, tv, mat)
När det kommer till att måla är det nog lämpligt att va rätt diskret när man inte äger, men jag tror du skal ha bra skrikigt förens det skal va fult i andras ögon :) Det finns många sätt att piffa upp ett rum. En fondvägg tex är en fin ide. En "ram" på väggen i färg, att hänga draperier på väggen.
Jag brukar säga det är lättare att hänga upp en färgrik gardin och sen lädsna på den och skräpa den enn att måla om. Så jag brukar själv köra på rätt lugna färger på väggarna, sen kan jag heller eksperimentera som sjutton på gardiner, kudder och så :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det är en privathyresvärd så det går inte så bra.
5# jo det komme rju jag också göra men jag vill hitta någon snygg färg att måla om i.. det är jättesvårt!
#6 men hur definerar just DU en snygg färg? Har du dom möbler du skal ha eller tänker du skaffa nya möbler med? I så fall kan du ta utgongspunkten i soffan du har/tänker köpa när du välger färg till vardagsrummet, och sen bara ta en ljusare eller mer "utvatnat" variant av den exempelvis, eller sängöverkastet på sovrummet, sådana saker :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#6 vad är det som inte går bra för att det är en privat hyresvärd? Om du syftar på hyresgästföreningen så spelar det ingen roll om det är privat hyresvärd eller inte så länge du inte hyr svart.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!