Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: gynekologsnack
Läst 7388 ggr
Kisemisen
0

Till gynekologen

Okej, det är ju inte så att jag ska till gynekologen nu men det blir väl någongång.
Men jag förstår inte hur man bara vågar ligga där och visa upp allting inför en främling.
Jag tycker bara det är pinsamt att visa mina tänder för en tandläkare.
Och jag menar, att föda barn? Då ligger man där igen.
Usch, hemska tanke.
Men om jag ska föda barn sen när jag är vuxen (såklart), så kommer det ju knappast vara så att man fegar med att ta av byxorna och ber alla gå ut ur rummet.

Tänker ni någongång på samma sak? eller är det bara jag?

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

hus-musen
0

Det kändes värre när jag var yngre faktikst=) Nu har jag inga större problem med gynekologen även om jag inte är så förtjust i att ligga o visa allting liksom.

Qui dormit, non peccat

Kisemisen
0

#1, vet du hur gammal man är när man ska dit första gången? :)

Men sen undrar jag en sak till, vad ska man prata om medans dom undersöker där …nere?
Måste ju vara svårt och komma på något och prata om :)

/L :)

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

spiritedaway
0

Undersökningen går väldigt snabbt. Och de förklarar ju i alla fall första gången vad dom ska göra.

under själva undersökningen brukar jag bara titta upp i taket och försöka tänka på annat :P Man hinner som inte prata direkt..

men visst, det är ju inte kul att gå till gynekologen.

Gasoline
0

Tänkte precis som dig innans jag var dit första gånge. Det är lite obehagligt och känns lite konstigt, men jag tar hellre det och vet att jag är frisk…

Kisemisen
0

#4, ja, jag är nog inte den enda som tänker så.
Men, vad händer om det kommer in en manlig gynekolog. Jag tror jag hade sjunkit under jorden.

hus-musen
0

#2 Ja man kan ju gå dit och göra en undersökning när man vill, eller om man misstänker att man blivit gravid eller fått en sjukdom, men kallad blir man när man är mellan 21-25 tror jag. Lite olika beroende på vilket län man bor i! Men du kommer ju att få gå dit med skolan och då kommer en barnmorska visa på en docka och förklara hur allt går till osv

Jadu vad pratar man om egentligen.. De går fort, två minuter kanske, så titta i taket eller prata om vädret typ=) Oftast så förklarar barnmorskan vad hon gör, och att "nu kan det kännas lite kallt" "gör de här ont" o sånt=) Men de går så fort så de är ingen fara=)

Qui dormit, non peccat

Saga85
0

Ett bra tips när man går till gynekologen är att ha på sig en kjol. Man känner sig inte lika utlämnad när man har en kjol på sig, även om man är naken under. Och undersökningarna brukar gå snabbt som sagt. Någon minut (om ens det) har det tagit när jag vart där.

Kisemisen
0

#7, okej :) tack för tipsilitipset :)

Gasoline
0

#5 Du kan ju alltid vägra och be om en kvinnlig, personligen skulle jag aldrig fläka upp mig för någon annan av de motsatta könet än min egen karl. Om man inte fjantar och gör precis som gynekologen säger så går det snabbt.

Kisemisen
0

#9, jag tycker det känns liksom som hur mycket killar än inbillar sig så är det ju alltid tjejerna som vet mest hur det känns liksom..
Så jag kommer iallafall vela ha en kvinnlig :)

Mvh Linda :)

hus-musen
0

#5 Det är nästan aldrig manliga gynekologer när det gäller unga tjejer, just för att de flesta tycker att de är pinsamt nog utan att en karl glor en i underlivet. Så de behöver du inte oroa dig för=)

Och skulle de komma en karl så har man rätt att kräva en kvinna oavsett hur gammal man är.

Qui dormit, non peccat

Kisemisen
0

#11, känns skönt och veta det :)
tack så mkt!

Mvh Linda :)

mongu
0

Ssen så ska man komma ihåg att de som jobbar på gyn. har gjort massor av undersökningar.

Att undersöka just mig är inte nåt som är nytt för den som ska genomföra det. Det är inget spännande utan en ren rutinsak för dom.

Har haft många gynekologer både manliga o kvinnliga. Måste säga att de som varit bäst är de manliga. Flera av dom kvinnliga har varit hårda o verkat väldigt kalla.

Har blivit bra bemött av alla utom en. Det var just en kvinnlig gynekolog som var bedrövlig. Det gjorde att jag bytte till en annan o då en manlig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

elyse
0

Nej, jag har faktiskt aldrig haft problem med det. Visst är det annorlunda jämfört med att bli undersökt i örat, men det är ju samtidigt bara en kroppsdel och professionella läkare/barnmorskor. 

Önska kan man göra, men i en akut situation kan det bli en man. Jag tror att även du skulle vilja ha den som är bäst utbildad då. För mig blev det en man då, men det hade jag haft förut. Eftersom jag själv vet att jag går in i en yrkesroll som förskollärare så har jag inga problem i att se läkare, gynekologer etc i sina yrkesroller och inte vilket kön de tillhör. Man fokuserar på arbetet och så är det bara. Kanske svårt att tänka sig in i om man är väldigt ung. 

Jag blev kallad till barnmorskemottagningen för cancerprov när jag var 22 år.

silvery
0

det är itne så jobbigt, snarare kallt om rumpan xD

floppy
0

Jag tycker inte heller det är nån skillnad på manlig eller kvinnlig gynekolog, måset nog säga att jag har bättre erfarenhet av manliga än av kvinnliga faktiskt,

Att lägga sig i den där stolen är aldrig kul, men oftast går det väldigt snabbt. O när dom är där nere o tittar så är det ju inget sexuellt i det, utan ett arbete, en undersökning, som tex visa munnen till tandläkaren, lr öronen ti öronläkaren.

Att bara ligga o titta i taket o fundera över nå helt annat funkar bra för mig när man ligger där. O oftast så hinner man som sagt inte säga o prata så mycket, då dom oftast berättar vad som görs, o sen e d över…

hus-musen
0

Jag föredrar kvinnor som läkare på alla kroppsdelar faktikst, Karlar lyssnar inte och är klumpiga.

Qui dormit, non peccat

ChristineL
0

Jag tänkte inte så jättemycket på det första gången. Visst var jag nervös, men jag tycker att det är bekvämare än vad jag trodde att det skulle vara. Kändes liksom naturligt och dom 2 barnmorskor som varit där nere på mig har alltid varit jättegulliga och samtidigt pratat om annat så man kan slappna av :)

tipset är ju att gå till ungdomsmotagningen första gången så man vet hur det är, dom är oftast mer förstående och pedagogiska.