liten pinsam fråga..
Tjena!
jag undrar en liten pinsam fråga jo det är så att jag skulle vilja ha p-piller och undrar nu om man måste visa upp sig eller om man kan få slippa det? Hur var det för er när ni ville ha p-piller?
När jag skaffade så fick jag göra en undersökning och koll på blodtrycket. Det kanske förekommer, men det är nog inte alls bra om en barnmorska skriver ut sådana läkemedel utan att ha gjort en koll av en så att det inte blir något fel med en.
Det är inte så farligt faktiskt, de är väldigt duktiga på det de gör och är mycket varsamma och förklarar bra för en vad som händer.
Om inte annat kan du gå dit och prata med dem och säga att du vill ha p-piller så kan ni diskutera om det hela, så får du se om du känner dig trygg och vad som behöver göras.
Paulina

okej men om man inte vill visa upp sig så finns det möjlig heter att man inte behöver det!?

Jag behövde inte göra någon undersökning. De bara tog mitt blodtryck och pratade med mig. Och frågade efter sjukdomar i släkten.
På vissa ställen så vill dem att man gör en undersökning, men det är inget måste, på andra bryr dem sig inte alls om det, och hos vissa "måste" man göra en. Så det är olika. Du kan ju höra med ungdomsmottagningen och fråga hur dem gör.
Annars är en undersökning inget som är farligt. Du kommer ändå att behöva göra såna senare i livet=)
#2 Du kanske inte måste göra en gynekologisk undersökning, men du får nog inte dem utskrivna på telefon om det var det du menade?
De vill nog prata lite med dig i allmänhet också som #3 säger om sjukdomar osv. Min mamma brukade få små proppar i händer och ben, vilket de gärna ville veta och det är för min säkerhets skull som de gör det =)
Paulina
Jag gjorde ingen undersökning, de tog blodtrycket och frågade om hur jag levde och om sjukdomar i familjen.
Jag behövde inte heller göra en gyn undersökning. Utan de var bara frågor om sjukdommar i släkten, så man inte ska få blodproppar av p-pillrena osv. Och sen blodtryck och lite allmänt..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag fick mäta blodtryck och man samtalad lite, inte behövde jag vika ut mig för just det.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ingen kan tvinga dig att göra en gyn-undersökning! Det är DIN kropp och DU som bestämmer.
Med detta INTE sagt att du inte borde göra det. Det är alltid bra att kolla så allt ser bra ut där nere och det gör inte ont och är inget farligt på något vis.
Hm, undrar om jag var "tvungen" att göra det eftersom min mamma har en deformerad livmoder? Hon pratade ju med dem innan, men det var ju några år sedan så jag kan ju ha glömt om det var anledningen. I vilket fall så verkar min vara fullt normal, och det var ju bra att få reda på =)
Paulina
När jag fick mina p-piller var det bara ett kort samtal med barnmorskan om sjukdomar i släkten och anledningen till varför jag ville ha pillrerna.

Man går till ungdomsmottagningen, fyller i ett papper med namn, personnummer, hjärtsjukdommar osv sen går barnmorskan igenom det med dig, berätttar lite om risker, hur man gör osv. Ingen gynekologisk undersökning behövs=)
Qui dormit, non peccat

Då kan jag vara helt lungn!
Nej, man gör ingen gyn-undersökning. Barnmorskan går igenom olika p-piller, tar blodtryck och checkar av en lista för att se att du är frisk och om du har blodproppar i släkten, t.ex. din mamma eller mormor.
Jag var tvungen att göra en gyn-undersökning, men det var mest för att kolla så att det stod rätt till eftersom min mens försvann helt när jag var ca 13-14 år.
Annars så kollar de nog bara blodtrycket, och vill veta om vissa sjukdomar finns i släkten. Om du röker eller snusar osv.
Sen måste man göra en gynundersökning vartannat år.

första ggn var det bara prat och koll på blodtryck.. vad jag kommer ihåg, det var ju ett tag sen =)
Prat, blodtryck och gynundersökning var det första gången jag skaffade p-piller. Fast gynundersökningen var nog frivillig, hon rekommenderade att göra en, så jag gjorde det. Gick snabbt och kändes mindre pinsamt än vad jag trott. Det är ju en fördel att ha kjol på sig, så slipper man sitta där med rumpan bar :)
_No way! Yes way!

kan läkaren tvinga en gynundersökning?

Liksom jag röker, vad kan läkarna göra åt det?

ojj dum fråga..

#17 nej de kan inte tvinga dig alls.
Qui dormit, non peccat

#18 de enda de kan göra är att säga att de är väldigt dumt..
Qui dormit, non peccat
#18 de enda dom kan säga är att det ökar risken för blodproppar.

Shit.. Då får jag försöka sluta att röka..

#23 ja verkligen och i synnerhet om du ska ha p-piller som ytterligare ökar risken för blodproppar och cancer..
Qui dormit, non peccat

Jag behövde inte heller göra någon undersökning när ja skaffade p-piller.
Men måste bara fråga, vad är det som gör att du inte vill göra en undersökning?

pinsamt juh

#26 Du får nog skaffa en bättre anledning än att de är pinsamt
Det är kunniga barnmorskor, de är vana vid att de kommer förstagångare på ungdomsmottagningen=)
Qui dormit, non peccat
#26 Det är för din skull som de vill undersöka dig, och du kommer förr eller senare bli kallad för cellprov om inte annat. Det är inte hemskt alls, även om man var väldigt nervös första gången såklart. En barnmorska är lika van att se underliv och möta nervösa människor som en tandläkare är van att se tänder ;)
Paulina
Ingen kan tvinga dig att göra en gynundersökning.
Däremot kan dom avråda dig från P-piller om du röker. Du är ju så ung… Sluta med de där dumheterna
.
Du kommer att ångra dig senare i livet att du inte slutade medans tid fanns…
Ska inte hytta med pekpinnen och förlåt om jag låter barsk, men jag tänker på ditt bästa.

#26 De flesta är nog nervösa och oroliga första gången. Men som någon skrev dom är så vana. och har du gjort det nu så behöver du inte gå runt och vara orolig i framtiden. Du vet då att det inte var så farligt. Vilket det faktiskt inte är. :)
Hoppas att du vågar ta modet till dig och ringa ungdomsmotagningen :)
och blir lite moral tant på slutet, tänk på att p-piller inte skyddar mot sjukdomar. Så var försiktig.

Jag måste hålla med #30. Du måste tänka på att du kan få allehanda sjukdomar du kanske måste dras med resten av livet. Till exempel
Herpes. Könsherpes smittar genom sex och det krävs direktkontakt. Det är störst risk att sprida smittan när man har färska herpesutslag men man kan smitta utan att man själv märker att han har symptom.
Munherpes är inte samma sorts herpesvirus som könsherpes, men munherpes kan smitta till slidan eller penisen via oralsex.
Kondylom - HPV Kondylom är en av våra vanligaste könssjukdomar i Sverige och den smittar oftast genom samlag. Kondylom orsakas av ett virus som tillhör gruppen humant papillomvirus, HPV. Symtom. Om du har kondylom kan du få långsamt växande hårda vita knottror i hela underlivet. Du kan också bli smittad med viruset utan att det utvecklas synliga vårtor men ändå föra smittan vidare.
Hiv Inte vanligt, men det finns.
Allt går inte att bota med penicillin
Det finns en massa fördelar med kondom (gärna med en extra klick glidmedel)
1, Du blir inte gravid
2, Du minskar risken för de flesta könssjukdomar
3, Du minskar risken för livmoderhalscancer
4, Det bli inte lika kladdigt efteråt. Minskar risken för Svamp och det luktar inte lika mycket.
5, Killen blir lite mindre känslig och kan kanske hålla sig längre
Häromdagen satt jag och några till och pratade om rökning.
Det jag nu kommer att skriva kommer att låta väldigt illa, men jag generaliserar lite. Så här sa jag.
1, Dom som röker är småbarn upp till 18-19 år som inte vet bättre
2, Dom som röker är A-lagare och pundare (gärna med schäfer)
3, Dom som röker är gamla kärringar inom vården
Jag vet att det säkert finns jättesnygga, vettiga och helt underbara människor som röker. Men om jag tittar i det stora hela så är det detta jag ser.
Jag vet inte hur gammal du är, men jag läste #23 att du är mogen nog att försöka sluta röka, så jag tror nog att det kommer att gå bra.
Sedan måste jag bara säga att jag är glad att jag väntade med sex tills jag var 19år. Killarna är mer erfarna och har övat upp sej på andra stackare =) Dessutom var jag mer mogen och vågade säga ja, nej och visa lite fint vad jag ville ha, utan att skämmas.
Det är inget fel att vänta med fullt ut sex. Gosa, kela och peta är skönt och ger bra övning det oxå =)
Hoppas jag inte skrämt dej allt för mycket. Sex är helt underbart med rätt person bla, bla, bla, osv, osv =)
Lycka till med allt!
(Oj vad moraltantig, moraltöntig jag låter. Men det är bra saker att tänka på)

jag behövde inte göra en undersökning men ville att hon skulle göra det endå. visst känns det konstigt men du får en bekräftelse att det är okej. 
du måste sluta röka om du ska ha p-piller. min lillesyster var nära att dö då hon fick en stor propp i benet som höll på att vandra upp i huvudet. hon har nu gått på blodförtunnande medel i 4 år nu och vet inte när hon kommer få sluta med det , men rökningen slutade hon med samma dag hon fick reda på det.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Hej Iza95!
jag förstår att det kan vara pinsamt att gå till gynekologen, av ditt namn att döma är du ju trots allt bara 14 år gammal!
själv är jag 27 år och tycker fortfarande inte att det är helt latjo lajbans att lägga mig med benen i vädret så att en främmande människa kan ta sig en titt där nere.
men det är ju ett nödvändigt ont, precis som tex tandläkaren.
när du blir äldre kommer du att få en obligatorisk inkallelse till gynekologen för att ta ett livmodercancertest så det slipper ingen undan.
men du behöver inte bekymra dig ännu, det är precis som alla andra säger på detta forum. du behöver ingen undersökning av underlivet för att få p-piller. och jag tycker INTE du ska vara nervös för att gå till doktorn för att få p-piller heller. den läkare som du får prata med blir antagligen jätteglad över att du är så ansvarsfull redan i så ung ålder. det finns många 14-åringar som är sexuellt aktiva och som inte tänker på varken kondom eller p-piller. så du får nog bara berömm av din doktor!
lycka till!
mvh
katarina

Jag är 18 inte 14.. Jag är en 91a.