Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 6757 ggr
Tilda08
0

Mjäll och finnar

Jag har lite problem med mitt hår. Det är väldigt tjockt för det första och för tillfället långt. Jag har inte orkat gå till en frissör på ett bra tag och känner att det spelar ingen roll eftersom jag ändå inte vet hur jag ska klippa det. Vill inte att det ska se så tjockt ut och dessutom ska det se snyggt ut. Jag klarar inte av att ha utsläppt eftersom det är så tjockt utan har det uppsatt i toffs hela tiden (vilket iochförsej är skönt).

Jag har även problem med mjäll! Ibland är det otroligt mycket och ibland lite mindre men de där små fjällen är alltid ett problem. Använder "Head&Sholders" och har bytt från "Normalt hår" till "För känslig hårbotten" idag och ska se om det är någon skillnad. Älskar verkligen "Head&Sholders", håret får sådan mjuk känsla. Något tips på hur man kan göra för att slippa mjäll?

Ett annat problem jag har är att jag har så otroligt mycket finnar på ryggen. På sommaren försvinner de flesta eftersom jag solar den men på vintern när man har mycket kläder och så, får de inte så mycket luft eller solljus och de blir fler och fler. Mamma ska köpa något på apoteket för att försöka få bukt med dem. Något tips på vad man kan göra eller vad man kan/ska göra om de där medlet inte funkar?

Kramar Matilda

ChristineL
0

Ja… För att få bukt med det tjocka håret tycker jag iaf att du ska gå till frisören som kan tunna ur det lite. Du behöver ju inte klippa nån speciell frisyr utan bara ta av det slitna och som sagt tunna ur det lite. H&S är verkligen ett jättebra schampo mot mjäll, men om du inte tycker att det hjälper tillräckligt så rekomenderar jag att prata med frisören om det också. Dom säljer säkert schampo på salongen som du kan köpa, dom är säkerligen dyrare men också drygare.

Finnar däremot vet jag inget om :P

Rita-S
0

Om håret är för tjockt kan du lätt få svampinfektion i hårbotten, i så fall finns där särskilda champoo på apoteket som du kan använda efter din ordinarie champoo.

Innan hadde jag mycket besvär med finnar och akne på ryggen med, och köpte då Basiron kräm på apoteket. Smörja på morgon och kväll första vekcan, sen morgon eller kväll nästa och därefter några gonger i vekcan. Den bleker tyg så ha på en helt vit t-tröja när du har den på i så fall. Fungerade klockrent för mig. Första veckan blev det värre faktisk, för den driver "skiten" ur huden värkar det som, men andra veckan blev det mycket bättre. Numera har jag nästan inget besvär alls, och jag använder nu bara några gonger i månaden om jag ser det är nånting på G.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Jea59
0

Jag hade både eksem i kanten på hårbotten och utslag men sen när jag började äta LCHF-kost så försvann alltihopa.

Jag har rätt så mycket hår och det är långt, det har blivit mycket bättre sen jag började tvätta efter balsammetoden, har blivit jättemjukt.

Hittade denna metod i ett inlägg i kolhydrater i fokus, jag tror man kan söka på lockigt i google

Tilda08
0

#3 Jag har funderat och tittat på den där balsam metoden ett bra tag och funderat om et är något som jag kanske ska testa. Grejen är att jag inte riktigt har ork till att titta i alla balsam flaskor och läsa vad de innehåller, och vad får de innehålla och inte innehålla? Lat som jag är.

Jea59
0

Jag kollade på sidan och fann att konsums blåvita X-tra var bra och Eldorados.

Du tvättar ur håret med deras shampo ordentligt sen efter det, (kommer att kännas strävt),  så använder du bara balsam håret blir jättemjukt.

Först trodde jag att håret skulle bli fettigt, men det blir det inte och håller sig rent.

Tilda08
0

Det var väl något som balsamen inte fick innehålla och vad de måste innehålla också? Får se vad vi hittar här hemma, vore ju lite kul att testa och se om det blir någon skillnad!

Jea59
0

Jomen dessa var bra det innehöll inga ämnen som det inte fick innehålla

Aviendha
0

Tycker du fått bra tips, så jag fyller i med ett jag inte ser finns. Zinktabletter. Utomlands ger man tydligen det på recept mot finnar, de hjälper till att läka huden innifrån och även andra skarer som småsår och liknande ska läka fortare.

De finns på hälsokostaffärer eller via internet. Blev rekomenderad det av LisetteS som gillar dem, så jag testade jag med. Sen om det verkligen misnkat för egen del är jag lite osäker på, men jag äter dem ju än så helt fel är det ju inte ;)

fotokrafs
0

Själv ogillar jag Head&Shoulders. Har testat någon gång men var rätt verkningslöst och dessutom fick jag nog klåda av schampoot. Om du har mjäll testa apotekets fungoral, fundan eller liknande (funkar mot svamp), har du torr hårbotten kanske det räcker med att byta till mildare schampoo (plus använd balsam).

Karmatarerskanise
0

Men balsam ska man ju inte använda i hårbotten. Jag kan definitivt inte använda det nära hårbotten. Då blir håret superfett!

elyse
0

Som #10 säger så ska balsam inte användas alls i hårbottnen! Gör en inpackning en gång i veckam istället och använd balsam i hårtopparna.

fotokrafs
0

Balsam i hårbotten tror jag inte är något vidare men det finns nog sånt som funkar där mer, apoteket har säkert något balsam liknande där mot torr hårbotten. Annars kan väl mjällschampoo göra håret lite extra torrt därför skall man ha balsam. Men de flesta använder väl ändå balsam?

fotokrafs
0

#3 Vad är balsammetoden för något?

Karmatarerskanise
0

Jag använder aldrig balsam. Inte ens när jag hade hår ner till gumpen. Och jag har väldigt tjockt tungt hår.

Tilda08
0

# 13  Balsammetoden går ut på att man bara tvättar håret med balsam och skippar schampot! Mer info finner du här.

http://www.lockig.se/?q=node/8

katarina-ahl
0

hur man får bukt med finnar vet jag inte, jag hade mycket finnar när jag var yngre men de "växte bort" helt enkelt.

däremot har jag blivit rekommenderad omega-3 för mjäll.

jag hade faktiskt en mjäll-attack för några månader sedan. då började jag äta omega-3 varje dag, och nu, ca 2 månader senare, så tycker jag att det mesta är borta. kanske bara en ren tillfällighet men värt att prova! oavsett så kan det inte skada att äta omega-3 dagligen då det verkar vara så bra för det mesta på och i kroppen!

jag tar inte kosttillskott utan äter 2 matskedar krossade linfrön till frukost, och makrill i tomatsås till lunch varje dag. (jag bor i norge där makrill i tomatsås är lite utav en nationalrätt!) då får jag i mig mer än dagsbehovet!

mvh

katarina