Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 7155 ggr
[Angel88]
0

Kraftig blödning, missfall?

Kraftig blödning, missfall?

Vill varna kännsliga och yngre, läs inte!

i måndags fick ja fruktansvärt ont i magen när ja gick till bussen på väg till skolan, och jätte ont mellan benen, gick nästan inte att gå. men bestämd som ja var gick jag ändå. kom till skolan och värken steg, gjorde jätte ont nu, men ja uthärdade det. rasten mellan lektionerna gick jag till affären för att köpa  lunch, aj fy va ont det göööör… kom till baka och åt, det började bli olidligt nu, och ja va blek mycket blek när ja va på toa, led värkligen, gick på toa igen efter 20 min in på lektionen, va rädd att min mens skulle komma fast den då skulle vara ca 2 veckor för tidigt (värkligen inget ovanligt), (men så här ont har ja nog alldrig haft, då) så ja förberedde mig… gick tillbaka till lektionen igen. 20 min senare en tidig rast ja fort in på toa och satte mig och det bara väller ut blod ur mig, bara forsade. trotss att ja hadde den näst största tampong stoleken, och efter bara 20 mig… nu gjorde det så olidligt ont att ja fick åka hem. åkte för bi affären och köpte dom största tamponger som gick, och bindor byter till dom åker hem går dom två sissta kilometerna från bussen hem i myr tack då det gjorde så ont, e livrädd. visst inte vad ja skulle göra har ju hästen med.. fick byta när ja kom hem igen, ca 30 minuter hade då gott.

fick ringt till helsingborgs sjukhus, men dom bara skälde ut mig och sa att ja va korkad som ringde på akuta fall, och sa bara att ja skulle plocka ut min p stav… ingen hjälp fick ja..

och ja blör fotfarande mycket kraftigt, fast inte lika mycket, byter nu ca varige till varannan timme, men d e mycket för att vara mig som brukar kuna ha en tampong i alla fall 3 timmar.  har ont fotfarande. mellan benen och mittemellan ägstockarna i mitten typ.. ingen vanlig mensvärk.

har haft en period av mag ont nu och kraftigt illa månde på mårnarna och inte velat äta, sedan omättlig hunger, så att det gjort ont. dom senaste två till 3 månaderna har varit så. fast gravtesten svarat negatift… ja gick upp en del, men nu den senaste månaden har ja gåttner massor. smälde i magen för ca 2-3 veckor sedan, kan det ha orsakart en fördröjt missfall

har ju haft min mens som alltid.

men den har ju inte varit som den brukar, hadde den senaste för ca 3 veckor sedan i ca 2 månader, med en jämn blödning varken lite eller mycket..

denna gången har det varit klumpar i, gråa, och mörka. första blodet va ljust rött, som när man skär sig, och sedan nästan svart…

ja rider min häst ändå, för ja vill inte att hon ska stå tar mellan 3-4 alvedon ca 30 min före, och dedan grimarserar ja igenom ridningen… och dedan e ja mer död en levande.. går som en sombi hema igen, sova vill vara sova…. äter järntabletter, men det gör ja alltid då ja brukar ha kraftiga blödningar..

hadde ett missfall för ca 1,5 år sedan när ja träffade min kille… liknar detta..

HÄLP MIG!

Alex
0

Det låter ju som att det skulle kunna vara missfall, men jag skulle nog råda dig att gå till ungdomsmottagningen, eller i alla fall ringa dem och höra vad de tror.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Angel88]
0

ja pratar inte med ungdoms motagningar mer sedan ja satte in p-staven och do sedan vägrade ta ut den.. litar inte på deras hjälp.. har ringt runt, men ingen bryr sig. dom gör som alltid: du får ringa dit, sedan säger dom du får ringa dit osåvidare. ja e trött på det.. och rädd… va händer om d e något alvarligt, ja e ensamen här min kille e ute på havet och jobbar.. ja får ju ingen hjälp

Alex
0

#2 Finns det inte någon annan ungdomsmottagning i din närhet då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Angel88]
0

finns det säkerligen… men ja gillar dom inte..

hus-musen
0

Det låter som ett missfall men jag har för lite erfarenhet för att säga säkert.  Men om de är mycket blod så åk in till akuten och säg att du måste ha en gynekolog för at du håller på att förblöda. Även om du inte dör så kan de leda till att du svimmar tex o slår dig! ät saker som innehåller järn så kanske du mår bättre, samt socker så du inte får blodsockerfall.

Försök ringa till en läkare eller prata med en läkare på vårdcentralen(finns nummer om du googlar) för de har ju en sån där frågetjänst! De kan oxå boka tid åt dig hos en läkare=)

Qui dormit, non peccat

[Angel88]
0

#5 ja ska se…

ja mår jätte illa hela tiden med.. ja ja äter och dricker mycket.. åt lite cholkad förut när ja kände mig trött.. nä förblöda tror ja inte… bara väldigt skrämmande

hus-musen
0

#6 Jo precis, man kanske inte förblöder, men det kan kännas så och panik hjälper inte=) Men de kan sätta fart på läkare!

Inte för att skrämmas eller nått, men jag känner en som fick sånna blödningar och då var det typ en tumör i blodkärl eller liknande som spruckit på nå vis. Minns inte riktigt hur de var, kanske inte var en tumör.

Qui dormit, non peccat

exitingsvillemo
0

det låter som ett missfall. Jag hade ngt liknande för 2 månader sedan ungefär. Satt på toaletten och det bara forsade blod. Stora klumpar så det kändes ibland som en hel förlossning.

Fick skura hels toan eftersom det var blod överallt.

Ni som har barn och känner till hur det är att ha avslag, så var det ungefär och luktade ungefär det samma oxå.

Maria
0

Tycker du ska stå på dig och söka hjälp om du är orolig.

Jag har själv haft liknande blödningar vid mens då det bara runnit. Obehagligt.

Däremot ska du absolut inte ta 3-4 alvedon på en gång. Max 2. Det är farligt för njurarna.

/Maria

[Angel88]
0

#8 tack.. det var väl lite väl onödigt sagt när man redan e rädd.. nu vågar ja appsolut inte åka dit.. tänk om d skulle vara så och ja e helt ensam.. mamma och min mormor har haft stora förendringar där nere… men inte fårr cancer ännu…

ja har aldrig varit hos gyn/ barnmorska ännu

föresten tänkte du nog på en cysta… det har min mamma haft i mängnder..

Gluskap
0

Ring en annan ungdomsmottagning, Mödravårdcentralen, vanliga vårdcentralen, sjukvårdsupplysningen eller åk till akuten!

Du måste se till så att du blir kollad, så att hela fostret kommit ut om det nu var ett missfall. Jag fick skrapas efter mitt missfall.

[Angel88]
0

#11 pratade med dom, dom sa att ja inte ens behövde komma dit fast ja frågade…

e så arg på sjuk vården i skåne, den e så ofantilgt dålig… man får ingen hjälp alls. gyn va det bara upptaget hos

Gluskap
0

Jag har aldrig haft några problem med sjukvården i skåne. Eller rättarsagt, jag har aldrig behövt nyttja den här i malmö, men jag vet andra som det har varit katastrof för här.

Men de gånger jag behövde den innan jag flyttade hit så var det inga problem. Flytta till Ystad så får du rätt vård ;)

Du ska inte fråga om du behöver komma in, du ska kräva att få komma in!

Alex
0

#12 Som #13 säger, fråga inte. Säg att du vill boka tid för undersökning! Det kan de inte neka dig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Angel88]
0

#13-14 men ja e rädd för att gå själv, har blivit upp skrämd..

jo men dom sickar en bara vidare… ja hadde över 40 graders feber i somras, dubbelsidig öron inflamation och halsfluss i en månad och ja blev bara runt sickad över allt.. tillslut gav ja å sambon min upp… åkte hem och led…

Gluskap
0

Försök få någon med dig då!
Är där sen ingen som kan följa med dig så får du nog faktiskt ta dig mod till att gå dit själv, din hälsa är väl det viktigaste?!

Ibland måste man tyvärr göra saker ensam även om man inte vill. Men du kommer må mycket bättre när du väl har varit där!

Stå på dig och låt dom inte köra över dig! Du har rätt till att få en tid för undersökning, så är det bara!

lisette
0

men herregud, du får ju åka in till akuten om det är som du beskriver! inte alls bra ju.

Marrsson
0

Du får se förbi dina "fobier" och strunta i att du inte gillar ungdomsmottagningen! Du måste ju kolla upp vad som är fel. De vågar du! Tänk på din hälsa! Ingenting blir bättre för att du är hemma och funderar.

//Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

exitingsvillemo
0

sjukvården kan absolut inte neka dig vård.

Det bästa du kan göra är att ringa 112. Kommer du in med ambulans till akuten så får du prio 1.

Det är din rätt, som skattebetalare att få sjukvård närhelst du önskar.

[Angel88]
0

#19 så akut e det inte,  en annan kan ju dö pga det…

linhof
0

#0 om du misstänker ett missfall.. vilket det låter som, skall du inte använda tampong! du kan få livmoderinflammation…. och bli riktigt sjuk! Sen att ta så många alvedon (3-4 stycken) är överdos. Du kan skada lever och njurar rejält… max 1 gram per 6e timma…

Och sen bör du kontakta gynakuten… det skall inte vara så som du har…. du kan ju haft ett utomkveds eller nåt annat. Du måste åka in!

Kram/Linda

[Angel88]
0

#21 ja kan inte använda bara binda då ja får exem av det.. fattar inte varför igentligen. pluss att ja inte ens kan ha binda vid en vanlig menstruation då ja blör upp minst 1-2 två bindor i timmen i början sedan 1 bilda varannan timme i vanliga fall. har haft ett helvete i yngre tånåren  då man gick i skolan, livrädd för likage.

linhof
0

322 jag förstår ditt dilemma…jag tål inte de heller… men exem är ett lindrigt pris att betala om det är missfall… kontra det som kan hända vid tamponganvändande… vill inte skrämma upp dej helt o hållet men livmoderinflammation är inget att leka med! Får du feber så MÅSTE du åka in!!! hur rädd du än är….

Du vet jag säger ju inte det för o va elak utan för att jag tänker på dej *kram*

linhof
0

#32 skulle det stå…

Telefonkontakt
0

#23 infektion i livmodern har jag haft! var det värsta jag varit med om jag förlorade ca 20% chans att bli gravid igen..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

linhof
0

#25 jag har med haft det…2 ggr… och det är vidrigt och farligt och väldigt lätt att få dessutom, så det är därför ja tjatar på att hon ska gå till doktorn….

[Angel88]
0

om man säger såhär då, ja får stora öppena sår om ja använder bara binda vilket gör att ja inte kan gå alls. d e någon som händer när blodet kommer i kontackt med bíndan d e då ja får sår/exem..

det värkar som att det lungnat ner sig. så det va nog ett missfall. inga klumpar längre, och mindre blod. inte lika ont längre häller och ingen feber.. dock mycket illamående, men det har ja haft dom senaste 3 månaderna varige morgon. pratat med sjuk vården om detta typ alla säger att ja inte behöver åka in.

det skulle inte gå om ja blev inlaggd då ja hat så många djur och e ensammen nu, min sambo kommer antagligen hem på söndag då kan ja åka in. för vart ska min hund, katt kaniner och häst ta vägen om ja skulle läggas in.. fungerar inte just nu…

tog ledingt från skolan igår, sov, vilade, pluggade till ett prov ja skall ha idag, tittade på film hadde det almänt bra. gick ut lite med hunden.. hästen tog stallägaren hand om. känndes skönt.

dock har ja humörsvängningar som f*n!.. blir skit förbannad på ingenting, ledsen eller vrål glad.. började gråta av glädje när ja galloperade mitt sto första gången, och då på helt lösa tyglar i förrgår (tråtts smärstan vid ridningen). det va sagolikt.

ja e almänt rädd för allt som har med min nedre region att göra när det kommer till sjukhus och läkare. det bara e så. skulle inte klara det själv.

hus-musen
0

#27 Vad använder du för bindor? Det finns bindor för känsliga människor oxå då du antagligen reagerar allergiskt mot något ämne.

Qui dormit, non peccat

linhof
0

#27 va bra att det lugnat ner sej Glad men du måste vara rädd om dej förstår du…för vem ska ta hand om dina djur om det händer något?

Va rädd om dej nu

kram/Linda

lisette
0

#27 att rida om du har så ont förstår jag inte att du fixar. det är inte så himla viktigt.

Gluskap
0

Jag kan inte tänka mig att du blir inlagd.
Du blir undersökt så hela fostret har kommit ut, och har det inte det så blir du skrapad, men även om du skulle bli skrapad så blir du hemskickad så fort du har piggnat till.

Jag förstår inte hur du vågar gå så!
Du är inte ensam om att tycka det är obehagligt/hemskt osv när det kommer till nedre regionen. Men tyvärr så måste man ta mod till sig och övervinna sina rädslor för sin hälsas skull!

studs
0

Jag tycker det låter som ett missfall,jag har heller aldrig blivit tillsagd om att komma in under min 7 missfall utan varje gång har dom sagt att slutar du inte blöda om ett par dar så kom in då,ta de lugnt o lyft inte i onödan.

mongu
0

Tycker att du ska åka in o bli kollad för det finns risk att allt inte kommit ut om det är ett missfall. Det kan i så fall leda till infektioner.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!