Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 12028 ggr
Musiken
0

Gravid trots p-medel?

Har visserligen postat den har fragan pa gravid.ifokus med, men tankte att det kanske ar flera har inne som ocksa har erfarenheter/asikter/tankar :)

Ni som har/kanner nagon som har blivit gravida trots p-medel (p-piller, minipiller, p-stav osv), hur har ni fatt reda pa att ni ar gravida?

Gar sjalv pa minipiller och kanner mig ratt orolig over att inte veta huruvida jag ar gravid eller inte eftersom min mens lever sitt egna lilla liv. Har vanligtvis inte mens annat an om jag ar mer an en halvtimme sen med pillret nagon dag (min kropp ar sjukt kanslig pa det sattet), men trots att jag har varit supernoga med att ta det precis pa klockslaget (som mest 20 minuter sent) sa hade jag mens for 2 veckor sedan, och nu igen! Det ar inte den "bruna flytningar i 3 dagar"-mensen jag vanligtvis har nar jag ater minipiller heller, utan rejalt med blod och i en hel vecka.

Nu tror jag visserligen inte att jag ar gravid, men hur ska man egentligen veta nar man ar pa p-medel och kroppen inte beter sig som den normalt gor?

Alex
0

Då får man hålla utkik efter andra tecken, alternativt ta ett graviditetstest när man blir orolig. Jag har tagit minipiller i tre år, i nästan två år var jag mensfri. Sen hade jag mens ungefär varannan - var tredje vecka en period, för att sen bli längre och längre mellanrum. Som det är nu kan det variera mellan var fjärde till var nionde vecka ungefär. Så är man orolig för att bli gravid så är det väl andra tecken man får hålla utkik efter, som illamående på morgonen, kissnödighet, humörsvängningar…

Hittade en sida med lite olika graviditetstecken.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

cacao
0

Jag har blivit gravid en gång med p-piller, en gång med p-stav samt också blivit gravid då jag genomgick en utredning ang att jag inte hade någon som helst konstaterad ägglossning. Har valt att behålla alla dessa 3 barn.

Upptäckte att jag var gravid genom "mina vanliga" graviditetssymptom så som ömma bröst, utebliven mens och illamående.

Att gå runt och vara orolig att vara gravid är inte kul och kan också sabba hela sexlivet. Lämna gravtest om du känner oro.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

[Ankanxxx]
0

Oj, det låter nästan som att jag hade kunnat skriva samma inlägg! Jag hade det på samma sätt när jag åt mini-piller.

Jag hade det precis som du och jag gick och kände mig gravid mest hela tiden och hade dessutom den där lilla ömmande känslan i magen som jag hade i början av båda mina graivditeter. Jag bytte sedan tillbaka till mina kombinerade p-piller och alla besvär är som bortblåsta! Jag skulle råda dig till att boka tid hos gynekologen och be om att få något annat p-piller utskrivet eller diskutera andra p-metoder.

Mitralis
0

Hm, låter lite skumt. Endel har en liten blödning 1-3dagar vid ägglossning och sedan en riktig mens i ca en vecka.

Jag säger som #3 boka tid med din gynekolog. Det brukar tyvärr oftast inte lösa sig av sej själv.

Sedan är det även en inkörningsperiod på dom flesta piller på ungefär 2-3månader innan det stabiliserar sig. Vet inte hur länge du ätit dina.

Hoppas det ordnar sig.

Musiken
0

Jag ar som sagt inte orolig over att jag ar gravid, funderade mest over hur man ska veta nar kroppen inte ar som den "ska" vara :)

Och ang. mina piller sa tanker jag nog fortsatta med dem jag har. Tar for mycket pengar och tid att satta sig pa ett plan till Sverige bara for att ga till gynekologen ;) Har dessutom provat alla piller som finns redan och dessa ar de enda som fungerat nagorlunda. Har kakat dem sedan augusti 2007 ocksa, sa det ar nog ingen inkorsfas heller. Far helt enkelt acceptera att kroppen inte alltid gor som man vill haha! Men tack anda :)

bubbelbubbel
0

jag har ätit minipiller i ungefär 7 år och har alltid haft min mens ungefär på klockslaget. har haft många förvånade gynekologer just för att det är så vanligt att mensen blir rubbad av minipiller.

men det enda jag kan råda dig till är ju att antingen byta piller, eller bara ta ett gravtest om du känner dig osäker..

Aviendha
0

En fd. klasskompis var det 4:de "spiralbarnet". Hennes mamma hade alltså fått tre barn innan henne trots att hon hade kopparspiral. Kanske var hon "över-fertil"?

Själv har jag tänkt tanken. Min mens kommer ju och går som den vill trots hormonspiralen. Men skulle jag ana något så får jag väl knata till mottagningen helt enkelt.

silvery
0

jag belv gravid trots p-piller, jag misstänkte nåt när jag började kräkas varje morgon och blev så JÄVLA irriterad på allt på jobbet, på min stackars sambo och katten :P jag orkade inte gå till jobbet en dag, och sjuksköterskan på vår sjukanmälan sa till mig att testa mig, så jag gick och köpte ett test voila, ett stort, fint plus tecken. tydligen var jag gravid i 12 veckan närjag  märkte det, sen tog jag bort det.

[Ankanxxx]
0

Det är inte jätteovanligt att bli gravid när man har kopparspiral. Som svar på #7 har jag att det är desto mer ovanligt att bli gravid om man har hormonspiral.

Jag blev gravid med kopparspiral insatt, men det var ett utomkvedshavandeskap som fick opereras bort. Aldrig mer spiral för mig!

Marrsson
0

Hi hi de låter som om vi har ett gäng sjögurkor här haha Tänker främst på dig Suss #2 hahaha tänk att de finns folk som kämpar i flera år så sitter du och försöker undvika graviditeten och lyckas inte hahaSkrattande hihi

//Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

spiritedaway
0

Känner en som blev gravid även fast hon hade p-piller. Tyvärr gjorde hon testet för tidigt så det visade inte att hon var gravid. Hon mådde väl illa och så, och läkaren tänkte sa att det kunde vara gas i magen.

Så det hann gå rätt långt innan det gjordes ett nytt test.

Jenahbella
0

jagb blev gravid trots att jag hade min p-stav.
fick dock missfall..