Migrän och hormonspiral
Hej alla.
Har av läkare fått rådet attbyta min kopparspiral mot hormonspiral. När jag kom hem och började läsa om detta så stod det i FASS att personer med migrän ska vara försiktig med hormonspiral.
Har någon nån erfarenhet av det? Har själv migrän någon gång per månad.
Jasså? Det var inget jag fick reda på när jag skulle skaffa min. Å andra sidan har jag bara haft ett "anfall", som sjuksköterskan trodde var migrän, i livet.
Paulina

Det var inget jag fick information om när jag skaffade hormonspiral. Men å andra sidan har ju mina migränanfall minskat med massor efter att jag satt in sprialen. De flesta av mina anfall var relaterade till besvärlig mens. Jag mådde verkligen pest och hade jätteont och jätteblödningar vilket att jag inte sov ordentligt samt denna stress att blöda igenom trots barnblöjor och täta byten gjorde att jag fick migrän.
Stress och dåligt med sömn utlöser anfallen även nu men nu kanske jag har 1-2 anfall i halvåret mot förut så hade jag migrän i ett par dagar varje mensperiod samt någongång annars också.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Många med migrän har sk. hormonrelaterad migrän som kommer ex. vid mens eller ägglossning. Tillför man då kroppen hormoner så kan migränen bli bättre eller kanske sämre. Där fungerar vi nog ganska olika så man får väl pröva sig fram.
/Maria
Om man då har prolem med jobbig migrän utan att man använder något P-medel,så borde det kunna lindra migränen om jag har förstått saken rätt.
~ mayolica ~