Mycket mens?
Hej!
Jag tror jag har överdrivet mycket mens eftersom mina kompisar använder normala bindor (2-3 droppar) medans jag måste använda super plus i allt!
Jag vet inte vad som är normalt eller nått sådant men jag blir lite orolig då jag tar fram den värsta sortens binda om min kompis vill låna och hon säger "har du inga mindre?" Haha, dom skrattar även lite då vi ska gå och köpa bindor, då jag köper den grovaste ;D
Jag använder nattbindor som dagsbindor…
Men jag vet inte, kan det vara för att jag är lat och inte orkar byta lika ofta? Jag brukar väta ner sängen lite på natten också ;)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Jag har exakt samma problem. Jag brukar använda upp ett paket Always Nattbindor på bara två-tre dagar. Medans mina kompisar använder normala eller bara trosskydd använder jag dubbla normala eller nattbindor dygnet runt och när det är som jobbigast behövs det dubbla nattbindor på natten. :/
Värd på Choklad iFokus
samma här. Fick mens idag och är preparerad med en OB + nattbinda.
Oj, har ni lika mycket mens under hela er "mensvecka"? Jag kan ha sådär första och andra dagen… sen är det väldigt lite igen.
#1 Haha, fattar vad du menar :) Och det blir ju tyvärr dyrt i längden också..
Mamma har slutat fått mens och då köper hon bara billiga "trosskydd" på ÖB åt mej, men då får hon tvätta mina lakan desto oftare istället :) När jag handlar med henne och jag ska hämta bindor så måste jag ju ta det "dyraste" men då blir hon sur eftersom tycker att dte är samma kvalité på alla bindor…. Men så är ju det inte :)
#3 Jag har under stora delar av veckan(som oftast är lite mer än en vecka).
Värd på Choklad iFokus
#3 Njaa, det kommer lite i början (en dag alltså) sedan kommer forsen… Men sedan lugnar det ner sig efter 6-7 dagar :)
#5 Men det låter inte alls roligt.. Kan man inte besöka sin gynekolog och berätta om det… jag menar, finns det ingetting man kan göra för att minska mensen?
#4 Ja, jag hade mens i 3 veckor på raken i höstas, och sen slutade det en vecka och började en vecka till efter det. På den perioden använde jag upp 6-7 paket always bindor, fast som tur hade jag en medlidande mamam som betalade.
Värd på Choklad iFokus
#7 P-piller har jag hört att det ska lugna mensen lite…
#8 Hur gammal är din mamma? :) Har hon fortfarande mens?
Min är 53 år
Fast då har jag istället 4 syskon :)
det finns billigare varianter som faktiskt är mycket bra.
ICA's egna köper jag, tycker nästan dom är bättre än Always och Libresse.
#11 Vad heter dom? ICA's bindor?
Skulle kanske vara värt att prova dem :)
#7 Jag vet inte :s
#10 Hon är 41 och har fortfarande mens :)
Värd på Choklad iFokus
#13 Vad skönt :) Då äre ju bara att sno från henne :)
Jag har ju ingen mens längre, men det brukade vara lite av ketchup när jag hade mens. Första dagarna väldigt lite och sen vart det som en kran hade slagits på. Och så slutade det nästan tvärt.
#15 Ungefär så är det för mej :)
#15 För mig är det så.
Värd på Choklad iFokus

När jag hade mens (har opererat bort livmodern) så blödde jag kopiösa mängder mellan 9-14 dagar…. största tampongen o största bindan från apoteket gick det igenom på ca 40 min…. INTE kul
Man kan få ett piller utskriven av läkare/gynekolog som heter cyklokapron eller köpa cyklo-F receptfritt på apoteket. cyklokapron är lite bättre förstås…. pillret minskar blödningen ganska så mycket faktiskt…. och det är värt varenda krona 
Så ni som har så riklig blödning så det blir handikappande (för det blir det) gå till doktorn!!! DET FINNS HJÄLP
Kram Linda
#18 Tack Linda :) Men än så länge är det ingen fara med mej, men om det blir värre så ska jag uppsöka läkare
ICA's bindor heter nog… Hm… Bindor, ICA…eller nåt sånt =)
Det står ju ica på dom iaf. Grå förpackningar med rosa/grön/blå(?) "rand" på liksom. Klart värt att prova tycker jag
#20 ICA nästa då!
Oj, jag har motsatt problem… extremt lite i max 2-3 dagar. 
Ja, när jag började med p-piller så minskade det rejält, både i mängd och dagar.
Kan även jag säga att ICAs bindor är bra, billigare med för den delen ;) Annars köper jag det mesta på apoteket. Där får man ju så det räcker för mer än en period för bara aningen mer pengar, iaf när det gäller tamponger ;)
Paulina
De första åren jag hade mens var det väldigt oregelbundet och väldigt mycket. Tror inte det är så ovanligt, men det är kanske inget som det pratas om så mycket heller. Det blev bättre för mig när jag började med p-piller, och nu har jag p-stav och inget alls :)
/Christine
#24 Jag har regelbunden och väldigt mycket.
P-piller verkar ju vara den enda lösningen, men jag har ju ingen lust att knapra p-piller vid 13-års ålder direkt :/
Värd på Choklad iFokus
#25 - Är du bara 13 så kan det vara för att kroppen inte växt till sig riktigt och inte vant sig vid alla hormonförändringar, så det är ju inte säkert att du har så mycket resten av ditt liv, det kan nog minska :)
/Christine
#25 Jag håller med föregående talare. Mensen förändras med tiden. Min menstruation är inte alls likadan som den var under de första åren.
#26 #27 Vi får hoppas att det blir så :) För jag orkar verkligen inte med det här i 35 år till!

Gå till din ungdomsmottagning Sweelin så kan du få p-piller utskrivet. Det stabiliserar lite och gör den mer regelbunden.
Det har varit samma problem hos alla dina systrar ;)
*** Kärleken övervinner allt ***
#29 Njaa, orkar inte trycka i mej tabletter ännu, väntar ett tag till :)

Om det är en mycket riklig mängd som kommer så kan ni gå till ungdomsmottagningen o få recept på piller som minskar blodflödet. MInns inte vad de heter dock, men de är inte p-piller!
Qui dormit, non peccat

#30 och 31 de heter cyklokapron…. cyklo-f som e receptfritt på apoteket är likvärdigt… men bästa är att gå till undomsmottagningen först 
väl mött Linda
Jag har regelbunden mens och är 47 år (fick mens när jag var 11 år) men det har varit lite olika perioder uder livet. Vissa år har det varit väldigt sparsamt och andra år otroligt rikligt. Numera ligger väl det på ett "mellanting"
/Maria

Har ingen menstruation alls men hade väl rätt så normal förut. Nu har jag hormonspiral och det är så skönt att slippa dessa dagar med bindor eftersom jag alltid blev så öm av dessa.
Nu har jag mens och det kommer knappt någonting, lite brun "sörja" bara. Detta tack vare mina p-piller som har dragit ner mensen enormt! Jätteskönt! :D

I början när jag hade mens blödde jag rejält och i en vecka. Nu ett antal år senare blöder jag mycket första dagen och sedan är det lite grann ett par dagar till.
I början av mensveckan brukar jag ha ganska mycket mens, men efter ungefär tre dagar blir det mindre och mindre.
Mamma har sånna där tabletter som minskar mensen, och dom fungerar verkligen.
mycket riklig mens hela tiden. Allra värsta dag 2 och 3. Lång blir den också. Blöder i cirka 10- dagar, ibland mer. Cyklo-f funkade inte på mig. Äter p-piller som gjort det lite lindrigare men inte så stor skillnad som jag önskade. Men så har jag Endometrios också.
Det var skönt när jag fick hormonsprutor. Ingen mens alls. Men då fick jag andra problem i stället för man kom i ett konstgjort klimakterium och värmevallningar är bara förnamnet kan jag säga…..
Jag äter framförallt p-piller för att slippa ha mens så länge.
Har man mycket mens tycker jag att man kan fundera på en menskopp. Det rymmer otroligt mycket i en sådan.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Oj, det låter inte alls roligt. Mens är bra orättvist på många sätt och vis eftersom endel får svåra menssärtor, riklig mens, lång period med mens med mera..
Själv hade jag väl en bra tur att min mens höll sig max 3 dagar, 4:e dagen var mer flytning så då behövdes bara trosskyd. Däremot blev jag straffad med mensvärk som gjorde att jag spydde><