Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: off-topic
Läst 4300 ggr
exitingsvillemo
0

Rätt eller Fel?- Debatt...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2475683.svd

http://www.aftonbladet.se/wendela/article4437312.ab

http://www.aftonbladet.se/wendela/article4428151.ab

Vad anser ni om detta?

Enligt svensk lag har kvinnan rätt till abort, men är det OK att välja abort pga "fel" kön på barnet?

exitingsvillemo
0

rent spontant är min personliga åsikt att kvinnan i fråga inte borde få skaffa fler barn. Jag tycker också att hon ska granskas, som förälder.

Flertalet av alla gravida har säkerligen haft en hemlig önskan om DET könet på sitt blivande barn, det har iallafall jag.

Jag har hett önskat mig en flicka, varje graviditet (3) har jag hållt tummarna för att det har varit en liten tjej där inne i magen och varje graviditet har jag känt mig besviken när UL visat att det varit pojkar (ja, faktiskt, riktigt besviken) alla tre gånger.

Men att göra abort pga detta har aldrig ens funnits på världskartan.

Idag, efter att fått se mina pojkar så skulle jag inte byta dom mot alla flickor i världen. Jag älskar dom så oerhört mycket, för de dom är och inte för vad dom har mellan benen.

Jag tycker att detta tyder på brister i våra svenska lagar.

Även om jag hör till dom som anser att ett så litet foster inte är ett liv så finns det gränser för hur mycket människan kan "leka" med naturlagarna.

Vill man veta könet på sin bäbis (vilket jag alltid velat)så sätt än gräns vid, kanske 20 veckor. Före det behöver man inte veta om man ska skaffa rosa eller blå kläder. Eller som i mitt fall- man hinner förbereda sig mentalt på att man inte fått det man allra mest ville ha.

Telefonkontakt
0

Jag tycker också som du, om man ska veta könet så ska man vara gången över 20 veckor. Jag tycker att de tär fel att göra abort pga "fel" kön.

Jag önskade mig för allt i världen en flicka när jag var gravid. Men jag var säker på att jag skulle få en Elias. Tog aldrig reda på könet och när min baby kom ut så var det inen Elias, de var en lite Elva. Jag blev nästan besviken att det inte var en pojke som jag trodde, även fast det var en flicka jag ville ha.

Jag förstår verkligen inte hur man kan ta bort ett friskt barn bara för att det inte är önskat kön. Ska man skaffa barn så ska det inte spela någon roll vad det blir, men man kan ju givetvis få önska och hoppas på det ena eller andra, men om man ska ta bort barnet, då ska man inte få fler chanser att skaffa barn. Då anser jag att de är förbrukade.

Fast sen så är jag även en sån som ogillar att man skaffar barn för att rädda ett annat, allså, skräddarsyr ett barn. Men det tillhör en annan disskusion.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Hoppfull
0

Håller med er tjejer # 1 & 2!

Detta är inte tanken med abort, abort ska vara en utväg när inget annnat känns genomförbart som jag ser det.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

elyse
0

Inte bara kvinnan utan familjen borde granskas. Kanske är det inte hon själv som tagit beslutet eller har redan många flickor och får sänkt status bland sina landsmän om hon föder ännu en flicka?

[Vargnatt-]
0

Håller med er!

Hoppfull
0

Det lättaste för att slippa hålla på och granska människors motiv är ju bara att sluta förmedla sådant helt enkelt. Ingen behöver ju egentligen veta det, om det inte finns allvarliga genetiska sjukdomar som är beroende av kön förstås. Eller meddela kön först när graviditeten gått över de första 18-20 veckorna.

SaraC
0

Vilka dumheter.. Klart man inte ska sitta och välja på det viset, det är väl inte därför möjligheten till abort finns!?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

freemark
0

Jag tycker personligen att det är synd att man väljer bort barn pga kön men abort är lagligt och ska vara det vilka skäl man än har. Kvinnans kropp och hennes val.

Maria
0

Självklart tycker jag det är moraliskt fel men har vi fri abort till v 18 (tror jag det är) så är det svårt att komma runt sådana här problem.

/Maria

Gasoline
0

Tycker att det är fel med abort pga kön, men som #8 säger så är det ju hennes kropp och hennes val. Själv tycker jag att naturen ska ha sin gång i detta fall, tänk om alla bara vill ha flickor, tror inte att det skulle bli så bra då, eller tvärt om. Dessutom så tycker jag att man som förälder bör älska sitt barn oavsett kön.

exitingsvillemo
0

självklart är det ju så att det är kvinnans kropp och kvinnans val. Därav min tanke att ha en lag där man omöjliggör könsbestämmelser före vecka 20.

Då är det inte längre legalt med fri abort och man har däremed tagit bort chanserna att kunna välja abort pga kön.

exitingsvillemo
0

#2 jag tycker att den frågan är mycket intressant också, starta en tråd om det Skrattande

Jea59
0

Man ska älska den som kommer! Fel att ta bort pga fel kön

Hoppfull
0

Jag håller inte helt och fullt med om att det är okej med abort oavsett skäl. Abort är inte som ett receptfritt piller som man kan ta lite som det passar för att styra över precis allt.

Det är ingen "rättighet" man har att få veta barnets kön för att i så fall kunna välja bort livet för det barnet! Det är ju en horribel människosyn som inte har med kvinnliga rättigheter alls att göra tycker jag.

Som sagt, vill man veta könet kan man få det efter v 20 så är alla sådana problem ur världen.

exitingsvillemo
0

#14 håller helt med

Maria
0

Som väl är så tror inte jag att detta problem med att abortera efter kön är så stort.

/Maria

Telefonkontakt
0

#12 ska se om jag kan formulera någon bra frågeställning lite senar eikväll när dottern har somnat :)

DesireEsmeralda
0

Jag tycker det är fel. Självklart är det kvinnans kropp och hennes val, men valet ska väl vara om man vill ha barn eller inte. Inte könet! Annars kan man ju göra som jag vill. Om jag skaffar barn, adopterar jag gärna och då kan man ju faktiskt välja…;)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

DesireEsmeralda
0

#2 Vad kul. Min kompis var i samma sits som dig. Ville ha en tjej, trodde det var en killle och förra veckan födde hon en flicka vid namn Elfva…Skrattande

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

freemark
0

#11 Jag skulle rösta nej för en sådan lag.

Om någon vill göra det så är det deras ensak.

exitingsvillemo
0

#20 förstår jag dig rätt om jag läser det som att du tycker det är OK? Att välja aort pga "fel" kön?

Sweelin
0

Att göra abort är helt okej. Men att använda abort som preventivmedel är ju bara patetiskt!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Telefonkontakt
0

#22 men vad anser du om att man gör abort pga att det är fel kön då?

Sweelin
0

#23 Just det jag menar, _preventivmedelGlad

_Eller ja.. Det skulle menas med det iaf. Att göra det pga kön är bara ett riktigt dumt beteende tycker jag!

Borde inte få förekomma eller accepteras!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

exitingsvillemo
0

När man säger "använda abort som preventivmedel" så betyder ju det att man gör abort flertalet ggr pga oönskade graviditeter, istället för att använda skydd.

Vad jag har förstått, så vill ju denna kvinna ha barn, men hon vill inte ha en flicka.

leijasmatte
0

Tycker det är helt fel att få göra abort för att det är "fel" kön. Visst kan abort för en del vara enda lösningen men att använda det i syfte som att få rätt sort eller som preventivmedel  är helt uppåt väggarna. Visst har jag önskat mig en flicka under mina graviditeter och jag håller med #1, Vill inte byta bort mina tre pojkar för allt i världen.

Hoppfull
0

Jag förstår nog inte riktigt tanken om att vi ska ha sådana rättigheter… vilka tror vi att vi är i så fall som ska råda över liv och död för att få det exakt så som vi själva vill?

Det är en helt annan diskussion tycker jag, för den kan man ju föra över på andra kliniska situationer med i så fall.

Och frågan är väl hur stor längtan är efter barn i sig om man bara kan älska barnet om det är exakt så som man själv vill ha det. Då hade nog jag blivit bortvald rätt snabbt så skröplig som jag är!

freemark
0

#21 Det är lagligt. Om någon vill göra det så är det deras val och dom får leva med valet.

Jag ser inget fel i abort och det är inte upp till mig att moralisera om det är mer rätt eller fel om man gör abort för att man vill ha en pojke eller om man var full, kåt och glömde kondom.

Tror knappt att det lär bli ett stort problem då dom flesta som längtar efter barn skulle aldrig göra något sånt.

Gullan402
0

Jag tycker det är galet att man göra abort på grund av i mammans (eller andra starka krafter) inställning att det är fel kön.

När jag blev gravid önskade min man sig en liten kille, att sparka boll med och kolla bilar och andra s k killsaker. Nu blev det en flicka men när hon föddes var han den stoltaste fadern på denna jord. Rätt snart insåg han att man visst kan göra killsaker med flickor också. Trots att den stora flickan är jättelugn och stillsam av sig. Hon var ofta med i verkstaden och lagade bilar.
När barn nummer 2 föddes så spelade det ingen roll vilket kön. Denna lilla flicka blev en korsning mellan tjej och kille. Otroligt mycket pojk om man ser till det gängse fördomarna men samtidigt prinsesslik. Tänk er full prinsessutstyrsel med änglavingar och samtidigt springa runt och leka rallybil.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

SaraC
0

Visst är abort lagligt, men det finns faktiskt regler kring det. T.ex. att det enbart tillåts fram till v.18 om det inte finns särskilda skäl.

Hoppfull
0

Det finns väl många saker man avstår från att göra trots att de är lagliga! Jag tycker absolut att man ska väga in etik och moral i hur man lever sitt liv.

freemark
0

#31 Håller med men vi alla har inte samma etik och moral. Hon är en vuxen människa, det är hennes kropp och hon har rätt till sina val då hon inte skadar någon hur omoraliskt någon annan än tycker att det är.

SaraC
0

#31 Så sant.

exitingsvillemo
0

Jag kan ju bara tala för mig själv och mina åsikter, men jag anser att abort pga "fel" kön på fostret INTE är en anledning till att göre detta ingrepp.

Antingen VILL man ha barn och är därmed glad oberoende av vad man får. Eller så vill man INTE ha barn.

Det känns som att denna kvinna tar graviditet och framtida barn för givet, eftersom hon uppenbarligen känner sig ha rätten till att välja kön på sitt barn.

Maria
0

Jag håller fullkomligt med dig men så länge vi har en lag som inte ifrågasätter så blir det svårt att göra annat än att tycka…

/Maria

freemark
0

#34 Men spelar det egentligen roll varför man gör abort, resultatet är ju detsamma?

Saken är den att hon verkar inte ha svårt för att bli gravid och som det är nu så har hon rätten att få veta könet. Så visst, hon tar det givet men hur skadar det andra? Varför inte tänka lite mindre på vad andra gör och lite mer på sig själv?

bubbelbubbel
0

nä, detta är oerhört tragiskt, jag tycker det är fel att göra abort pga könet. men tanken slår mig ändå, ponera att hon inte fick reda på könet, och fick en oönskad flicka, vad hade hon hon kunnat tänkas göra med det stackars flickebarnet då?
hade hon älskat det som vilket önskat barn som helst, eller hade hon…gjort vad som…

isa
0

Det är inte OK, tycker jag.

Maria
0

Jag håller med de flesta. DET ÄR INTE OK. Men när vi nu har den lagstiftningen som vi har, hur ska vi göra då?

/Maria

mayolica
0

På den tiden då jag fick mina barn så kunde man inte få reda på vad det blev,även om dom kunde se det(ultraljud var ganska nytt då) en anledning till att dom inte fick berätta det var just att det ansågs oetiskt, och för att undvika att människor gjorde abort för att det inte var det kön som dom önskade. den etiken är borta nu.

Visst! som många säger är det tillåtet enligt lag ,att mörda friska barn för att det inte är onskat kön. Frågan är om man bara ska köpa och acceptera alla lagar och tycka att det är rätt och riktigt.

Lagar är stiftade av människor och det är inte alls så säkert att dom är etiskt och moraliskt riktiga. Jag tycker inte att detta är rätt och det handlar om mer än kvinnan och hennes kropp.

~ mayolica ~

exitingsvillemo
0

#40 mörda, tycker jag låter lite magstarkt. Jag ser det inte som ett mord att göra abort, oavsett orsak, men däremot anser jag att det är fel att göra det för att barnet har "fel" kön.

#36 ja, resultatet är detsamma, men för det gör det det inte rätt.

Varför inte tänka lite mindre på vad andra gör och lite mer på sig själv?

Jag gör just det, går till mig själv och tänker OM jag skulle kunna göra så, svaret är Nej. Det skulle jag inte göra.

Vill man ha barn så är en graviditet som fortskrider normalt med ett friskt foster, ett underverk som man borde vara tacksam för. Skulle inte kunna leva med mig själv om jag gjort abort pga den orsaken.

elyse
0

Jag tror att vi måste sluta se detta enbart som kvinnans val och inse att det kan ligga många viljor bakom en abort, specellt då könet är avgörande. Även om kvinnan tar beslutet, kanske ensam, så kan det t.ex. vara för att hon vet att ännu en flicka inte är önskvärd. I det bostadsområde jag växte upp i skiljde sig en man från sin fru när de fått sin fjärde dotter. Och hon stod ensam med barnen och utan andra kontakter än förskolan, i princip, eftersom det varit mannen som haft ansvaret att tala med myndigheter etc - som det kan vara i många kulturer. Fokuset på vikten av en son är något som måste bearbetas globalt - ni anar inte hur stort inflytande gammelfarmor i Etiopien eller morfar i Irak kan ha över familjen som bott i Sverige i många år.

exitingsvillemo
0

#42 helt sant. Förmodligen är detta inte (endast) kvinnans val.

Men är det rätt för det? Oavsett vem som har tagit beslutet så har det skett.

Gasoline
0

På tal om att välja kön, i kina får dom ju endast ha ett barn (eller är det i Japan?) och där önskas en pojke i familjen. Resultatet utav att inte få välja kön är just att det bli en massa föräldralösa flickor, då de flesta mammor tvingar lämna sin nyfödda dotter pga av att hon är "oönskad". Så jag vet inte, det kanske är bra ändå att man kan välja kön på sitt barn, för barnets eget bästa?

Själv tycker jag att det är sjukt att man inte älskar sitt barn oavstt kön..

silvery
0

tycker itne det är ok att göra abort för att välja kön! aldrig HÖRT nåt så löjligt.. inte konstigt att så många blir emot abort.. som någon sa, abort används för lätt, dock är det bra att det är tillåtet för de som behöver göra det.. man kansek borde införa lite skarpare regler?

Gasoline
0

#45 Javisst är det lite för enkelt att göra abort och vissa missbrukar det så som att andvända det som preventivmedel.

Borde införas någon lag om tex max antal aborter om det inte finns starka själv till vadför man gör en abort eller något liknande.

hus-musen
0

#44 Nej de får ha två barn nu väl? Om de har fler än två barn så för de betala böter o en massa annat..

Problemet med att de har valt pojkar då de är "värda mer" i så många år är att de är en enorm brist på flickor! Det finns alltså familjer som komer dö ut för att deras söner kan inte hitta någon flicka att gifta sig med. Så hela ideen är ju idiotisk från början!

Jag anser att man kan ha önskningar, men i slutändan så ska naturen bestämma! Abort för att de är ett speciellt kön borde leda till tvångssterilisering av mamman och pappan! Dom ska inte ha några ungar!

Qui dormit, non peccat

elyse
0

#42 Självklart är det inte rätt! Vi kommer aldrig att kunna lösa problemet genom att bara skuldbelägga kvinnan, det är det som är det viktiga.

#44 Man får ha hur många barn man vill i Kina, men det innebär också att alla subventioner man får med ett barn försvinner.

Gasoline
0

#47 Såg på en dokumentär dom just detta, och på alla barnhem va det mer än majoritet flickor pga av detta. Ja, visst, fel av mig. De får ha fler barn, men de blir av med barnbidraget vid det andra barnet och får böta om de har fler.

#48 Förlåt, uttryckte mig fel och skrev klumpigt.

hus-musen
0

usch de känns så illa att flickor ska behöva lida bara för att de är flickor! Varför kan inte alla behandlas lika? Jag anser att kvinnor är mer värda än män många gånger med tanke på det jobb vi utför..

Qui dormit, non peccat

elyse
0

Är det nån mer än jag som sett en dokumentär från norra Indien där det var så dåligt med kvinnor att ett 20-tal män var i giftasåldern men inte hade nån att gifta sig med. På slutet var det nån som fick barn och alla var så avundsjuka. I sådana fall borde de ju börja fundera över sitt sätt att leva, om de nu får det. Eller fundera över vilka deras söner, om de får några, ska gifta sig med. I ett klansamhälle kan det ju bli hemskt inavel om det inte finns några kvinnor!  

Att rubba traditioner kan vara nog så svårt. "Men det är tradition" vet jag att en väninna från Syrien sagt när jag undrat varför man inte ändrar på något man upplever jobbigt, i det här fallet om att få välja vem man ska gifta sig med. Men det brukar krävas att någon med mycket stort inflytande  tar första steget, tyvärr. I alla fall i en klankultur.

Hoppfull
0

Jo det är nog lika svårt att rubba våra traditioner som andras. Vi är ju fast och låsta vi våra traditioner med så vi vet ju hur det är.

Telefonkontakt
0

#51 det är ju ett av de starkaste orsakerna till varför könet ine ska spela någon roll i om man ska behålla baret eller inte, att låta natren sköta balansen så det finns lika mycket män som kvinnor.

carsbo
0

tycker inte det borde va ok att göra abbort bara för att det inte är det könet man hade önskat sej 27 det kanske är en som kommer förändra världens miljöförstöring till det bättre lr nåt man har i magen ;P

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

SaraC
0

Nu vill socialministern se om det går att begränsa möjligheten att i förväg få reda på fostrets kön.

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4477948.ab

Telefonkontakt
0

#55 det tycker jag är bra!

Gasoline
0

#55 Låter som en väldigt bra ide!

Hoppfull
0

Det pratades även på nyheterna i helgen om hur kvinnor från Norge åker till Sverige för att få reda på barnets kön och göra abort pga detta. Det är inte tillåtet i Norge nämligen. Men får vår lagstiftning sådana konsekvenser bör den absolut ses över som jag ser det.