Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 7076 ggr
SoffeK
0

Vad kan det vara?

Jag har haft problem med klumpiga, tjocka och illaluktande flytningar i en längre tid nu. Det är inte alltid som det är så utan kan komma och gå. Flytningarna är liksom ibland vitgrumsiga och lite tjocka med vita och ibland gulaktiga klumpar i sig. Jag har även problem med regelbunden mens då jag har min mens väldigt få ggr om året och när jag väl får det så är det väldigt mycket och kan vara i 3 veckor (senaste mensturationen var i oktober). Jag är 17 år och oskuld, har inte vågat ta det steget då jag känner mig väldigt äcklig och inte vet om det är normalt med dom problem jag har…  Jag är väldigt känslig och vill hälst undvika att gå till någon gynekolog heller..

Någon som kan hjälpa mig?

// En äcklad tjej..

phernilla
0

Svampinfektion?

ChristineL
0

Om det kliar också så skulle det kunna vara Svamp, och det finns medel att köpa receptfritt på apoteket. Men annars vet jag inte riktigt… Kan väl vara nåt svaj med ph-balansen. Men jag skulle nog rekomendera att du ändå går till ungdomsmotagningen och pratar med en barnmorska om det. Vill du absolut inte göra en gyn-undersökning så ska du ju självklart inte göra det heller, men en barnmorska kan säkert hjälpa dig ändå :)

elyse
0

Det låter som Svamp. Man kan köpa en bra kombinationsförpackning på Apoteket, märket heter Pevaryl: 

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4919&ProductSKU=108540&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Det är jättebra och det står i och på förpackningen vad man ska göra.

elyse
0

Angående mensen så kan du fråga din skolsyster (om du går i skolan) vad hon tror, eller någon barnmorska på ungdomsmottagningen. Du behöver inte göra en gyn-undersökning och det tror jag inte att de kommer att fråga om heller om du är oskuld. Min mamma hade oregelbunden mens som du tills hon fött min bror och då var hon 31. Men hon hade inte mens tre veckor i streck. Det hör ju inte till det vanliga, men är säkerligen inte farligt. Du kanske kan behöva äta extra järn under de perioderna, dock, när du blöder så länge.

cillisw
0

Flytningar så som du beskriver behöver inte alls vara Svamp utan det kan ha att göra med att du har en så pass oregelbunden mens. När man har oregelbunden mens så kan det bli en fel ph-balans i underlivet som kan orsaka missfärgade och illaluktande flytningar. Dessa problem med flytningar kan även uppstå när man skjuter upp sin mens med hjälp av p-piller eller liknande. Så jag tycker att du borde pröva Lactal, finns receptfritt på apoteket. Lactal återställer ph-balansen i underlivet.

Hoppas det kan vara till hjälp! :)

exitingsvillemo
0

jag måste vara väldigt tråkig =) och säga: Ta mod till dig och träffa en gynekolog.

Det är bättre att få svar innan man börjar experimentera med olika läkemedel, receptbelagda som receptfria =)

Ta kontakt med t ex ungdomsmottagningen och be att få prata med den som ska undersöka dig. Be om att få sitta ner i lugn och ro och gå igenom symptomen samt undersökningen.

Tala om att du tycker det känns olustigt.

Oftast känns det bättre att få träffa personen "som ska ner mellan benen" före och skapa en kontakt.

phernilla
0

cillisw:
Jag testade Lactal en gång. Det fungerade inte alls för mig. Blev snarare värre. O klibbigt o jävligt var det med. *minns som igår*

phernilla
0

#6:
Kunde inte ha sagt det bättre själv :)

Musiken
0

Tycker ocksa att du ska ga till UM. Jag hade oturen att fa min klasskompis mamma som barnmorska, men nar man val ligger det sa spelar det faktiskt ingen som helst roll vem som ar mellan benen och kollar. Jag fick ha en filt over sa att jag inte behovde se nagot och hon var valdigt forstaende over att jag tyckte att det var pinsamt osv. Men de ar valdigt proffessionella, och det finns ingen konstig stamning nar vi ses hos min gamla klasskompis eller nagot heller.

Annars sa kan det ju som sagt racka alldeles utmarkt med att bara ga och prata med dem. De vet sakert vad du bor gora :)

Karmatarerskanise
0

Man ska aldrig använda sig av olika mediciner innan man vet vad det är för problem man har.

Så jag vill råda dig att bita ihop och gå till ungdomsmottagningen.

Maria
0

Håller med övriga. Sök hjälp, laborera inte själv.

Lycka till

/Maria