Vad är feminism enligt dig?
Feminism är ett ganska omdiskuterat ämne och det finns många olika tolkningar på vad det egentligen är.
Så vad anser du är feminism och vad innebär det att vara feminist? Kan män också vara feminister?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag ser mig själv som feminist. Jag anser att feminism är när man tycker att det ska vara jämnställt i samhället. Jag menar inte bara mellan kön, utan även sexuell läggning, bakgrund, ålder osv. Jag tycker inte att man på 2000-talet i sverige ska behöva skämmas för sina åsikter, varifrån man kommer eller liknande. Alla är av samma värde helt enkelt!
/Christine
Feminism känns för mig mest som en uttjatad term
I övrigt håller jag med #1
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
När jag läser ordet ser jag håriga, svettluktande och väldigt oattraktiva kvinnor framför mig. Kvinnor som hatar män och gör allt för att kvinnan ska få det bättre.
Hahaha, jag vet det är helt fel, men det är bilden jag ser framför mig :P
Även jag tycker att det är uttjatat och faktiskt missbrukat. Men absolut, män kan vara feminister i mina ögon.
För mig är feminism att alla oavsett kön ska ha samma värde, rättigheter och skyldigheter. Men jag är mer för min tolkning av jämnställdhet, som är i linje med #1.
Paulina

De flesta jag mött som öppet kallat sig för feminist har varit tjejer som aldrig skulle dröma om att gå utanför dörren utan smink, fixat hår och snygga kläder av senaste modet, men som ändå klagar på dagens ideal att alla tjejer måste se ut på ett visst sätt och bete sig så eller så för att ha en chans i samhället.
För mig är feminism ett lite felaktigt uttryck eftersom det för mig låter som något som har enbart med kvinnan att göra. Jag skulle hellre ha något som ger uttryck för jämstäldhet i samhället som det #1 beskriver.
Om feminism är precis vad #1 skriver om så kan jag nog kalla mig feminist.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja, jag kan hålla med er om att feminism ofta klingar fel och negativt kanske. Men iaf så ser jag min feminism så som jag skrev i #1, och jag hoppas att vi tillsammans kan få samhället åt det hållet :)
/Christine
För mig har feminism fått en lite fel klang om man säger så, mer som det Hera beskrev… Fast om man ser till åsikter så har jag hört alldeles för mycket av feminismen som gått överstyr, såna som ska leta fram minsta lilla orättvishet eller skillnad mellan män och kvinnor och försöka få det att bli lika. Såna där små skitsaker som ingen bryr sig om utan bara som är "för att".
Som att tjejer borde få vara topless i badhus eftersom killar får det. Eller som att vissa leksaker riktar sig mot tjejer och andra mot killar.
Så feminismen har fått en dålig klang hos mig, jag får vibbar av extremister som verkligen ska ha bort all skillnad mellan män och kvinnor. Så nej, jag kallar mig inte feminist. Dock är jag för ett jämställt samhälle.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Enligt svenska akademins ordlista 2006 betyder ordet feminism: en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen (wikipedia). Vidare står där att ursprungligen användes ordet feminist nedsättande på de kvinnor som inte anpassat sitt beteende till den rådande könsnormen.
Den betydelsen är det väl knappast någon idag som inte skriver under på att de vill ha. Att sedan ordet i sig använts som slagträ i debatten kring ökade rättvisor för kvinnor tycker jag är enbart sorgligt.
Om man hade mera genuskunskap i skolorna skulle förståelsen för den normativa strukturen i samhället (t.ex. just varför tjejer ska ha en sorts leksaker och killar andra, eller färger och former på barnkläder osv.)öka enormt och motståndet mot feminismen som rörelse minska. Idag (och ännu mer för en tid sedan) framställs ofta feminister som smått galna kvinnor (lite som Heras beskrivning) som helt tappat kontakten med verkligheten, och det gör mig skitarg eftersom sådana kvinnor knappast finns idag mer än som extrema undantag!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#8 Jag håller helt med dig! Genusvetenskap kan ha ett stort värde för detta.
Paulina
#7 håller helt med. Kallar mig inte heller för feminist, men jag är för ett jämställt samhälle i den mån det går.
För det är faktiskt så, att vissa arbeten klarar männen bättre.
Sen är det så att oavsett uppfostran så har kvinnor och män olika intressen i livet, med det inte sagt att kvinnor inte kan vara intresserad av bilar eller att män inte kan vara intresserad av blommor.
Min son på 4 år kan jag ta som exempel. Varkän jag eller pappan är intresserad av bilar, trots detta så är just bilar ett stort intresse för vår son. Och vi köpte inga bilar förrän han började be om det så vi har inte "motat in honom" ppå den vägen.
#10 Precis, och det är inte samhället som gör det heller, som många tror. Det ligger naturligt hos oss att dras till vissa saker och vissa färger och former. Se bara på stenåldern, det var männen som jagade och kvinnorna som tog hand om barnen. Tror knappast att de klagade och ville ha rätt att jaga då… 
Nä, att man ska få samma lön för samma arbete oavsett kön tycker jag är en självklarhet. Men så mycket längre än så anser jag inte att man behöver sträcka sig… Tycker det är jämställt som det är förutom den biten.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Visst är jag feminist, men man brukar väl knappast gå runt och kalla sig det. Tycker det är självklart att det skall vara jämnställt, samma lön för samma arbete vare sig kön o.s.v. Tycker att män också kan vara feminister.
Utan feminister skulle vi kvinnor aldrig få rösträtt tex?
Ja, jämnställt vill väl jag att de ska vara också, för alla oavsett.
Fast feminism för mig känns som ett tråkigt ord. Jag har bara upplevt en massa kvinnor som tjatar om så otroligt larviga saker och gör varken de ena eller andra bättre.
Jag tycker de redan är himla jämnställt, förutom vissa jobb som redan tass upp. Och visst finns de män med en jävla vrång syn på saker…även kvinnor. men neeh, jag tycker de är rätt bra som det är.
För övrigt bryr jag mig nog inte så mycket om det heller.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#13 Måste ha fattat fel.. Bryr du dig inte om jämställdhet? 
Jag menar att ordet är trist är ju en annan sak, det tycker jag med.
#14 Nej… Haha!
Jämnställdhet är klart jag bryr mig om, men jag gör inte mycket för det själv. Eftersom jag redan tycker att de är rätt bra nu. Jag är dock glad att annat folk är så intresserade så dem har förbättrat för oss kvinnor tidigare.
Men det jag inte bryr mig om är att tänka över de speciellt mycket, jag har inga problem med några orättvisor pågrund av att vara kvinna.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆