Att spela på sin kvinnlighet
Det är mycket prat om jämställdhet hit och dit, men oftast är det kvinnor som skrivs som det "utsatta" könet medans mannen är den som "kör över", har bättre löner osv.
Men handen på hjärtat tjejer, har Ni aldrig spelat lite på er kvinnlighet?
Jag brukar dra med gubben ut i stallet tex, när det är dags att fylla strö eller nåt annat tungt. Jag är ju tjej, jag orkar inte lyfta den där… Du som är så stark kan väl hjälpa mig?
Grejjen är att både han och jag vet att jag faktiskt klarar mig aldeles ypperligt själv, men jag spelar på och han spelar med.
Jag tror att männen uppskattar att få vara det starkare könet ibland, att dom får känna sig behövda, tack vare sitt kön.
Andra saker som jag LAN göra, men som gubben FÅR göra:
- Byta däck på bilen
- Klättra upp på vinden
- Köra hästtransport/släpvagn
- besikta bilarna
mm…
Så frågan är; vad är jämlikhet? Vad är skillnaden när vi VILL vara det svaga könet och när vi inte vill det?
Ska vi helt sluta spela på vår feminina sida, för att få samhället dit vi säger att vi vill.
Eller är det bara så att kvinnor vill både äta kakan och ha kakan kvar?
ja det är en god fråga. Jag tycker att man kan inte ropa om jämnstäldhet i ena sekunden och samtidig spela på sin kvinnlighet för att få fördelar nästa sekund i fullt allvar. Så som du, Villemo, spelar nog mer på din kvinnlighet som skämt och din mann vet detta och spelar med, det är ett rollspel ni har roligt med skulle jag tro.
Men jag vet dom som gör detta i fulla alvar utan att mena det som skämt och då är det inget roligt längre. Dessa individer forstör ju för dom som forsöker få menns ögon upp för att vi kvinnor faktisk kan klara oss själva och är jämnstälda med männ där det går. Det finns männ som på fulla alvor menar vi kvinnor är underlägnsa änn.
Vissa faktorer kommer man ju inte utanför. Exempelvis det fakta att en majoritet av männ faktisk är fysisk överlägsen i styrka till en majoritet av kvinnor. Visst finns där männ som är svagare enn mig, och jag vet jag är något över gjennomsnittet stärk mot vad kvinnor normalt är, men min mann på 2 meter är fortfarande mig fysisk överlägsen.
Sen är det ju skillnad på jämnställdhet och att innse vad man är duktig på :) Jag kan tycka det är överdrivet rödstrumpa av en kvinna att reagera negativt på det jag sa över om styrka hos menn och kvinnor exempelvis, och kalla det diskriminerande. Jag har upplevt det. Nej, det är ju inte alls diskriminerande! Att säga en kvinna är underlägsen mannen i allt skulle va diskriminerande, att säga en kvinna skulle va användbar endast i hemmet skulle va det, men att påpeka ett rent fakta tycker jag inte är det.
Jag innser jag är fysisk svagare enn min mann. Så är det. Vi kan ta bänkpräss och bevisa det om nödvändig för dessa rödstrumper men det ändrar ändå inte, min mann är 2 meter lång och ha mycket mer muskelmassa enn 167 cm långa jag, även om jag vet jag är ganska stärk för att inte gympa.
Så.. att va medveten om vad man är bra på och inte betyder att jag utan att skämmas frågar om gubben kan lyfta dom riktig tunga saker. Nu har det ju skrikits så mycket om allt kvinnor kan, allt kvinnor är bra på, och då måste ju mannen få visa upp det han är duktig på han med som du sager, Villemo ;)
Jag skal sluta svamla nu.. :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det har väl hänt 
#1 håller med dig i allt du skriver
i vissa fall är det bara att acceptera att männen gör bättre. Vissa saker kan kvinnan göra som inte mannen kan. Föda barn och amma, är väl ett exempel på det.
Och får jag välja så föder jag och ammar barn hellre än att vara muskelstark. Tycker synd om männen som inte kan få möjlighet att göra det.
Ja altså kvinna och mann har sina styrkor och det är inte diskriminering att anärkjänna det.
Min mann säger att visst finns där kvinnoyrken och mannsyrken, kvinnor borde hålla sig till det dom är VÄRKLIGEN bra på (och i regeln har alla kvinnor börjat se rött vid det här läget, helt tills han fortsätter med att ramsa upp vilka yrken han menar kvinnor är bra på) så som: Chefspositioner, dommare, advokater, jurister, kirurger, läkare, och överhuvudtaget alla sorter av yrken som kräver organisationstalent, multitasking, ävne att hålla koll på många saker på en gong och tänka snabbt ;) han tycker karlar borde hålla trut och använda sitt testosteron och muskelstyrka för det är karlar bäst på
Självklart skämtar han litegrann här, det går ju inte att se på det riktig så fyrkantig för där finns män bra på organiseringar och stärka kvinnor, men visst är vi duktiga på att organisera eller hur tjeier? :D
#4 haha jag älskar härmed din man Rita
Orkar inte läsa allt just nu, men här kommer mitt svar:
Jag är inte så jämnställd alls
VIsst är jag noga med att förvissa mig om att det tas på rätt sätt först, sen kan jag spela på min kvinnlighet med glimten i ögat så att säga. T.ex. ragget jag har nu tycker det är jättecharmigt om han för ställa upp och vara lite gentleman, så gjärna för mig
Men jag räds inte att hugga i själv när det gäller.
#5 jag skal överbringa det ^^

#1 nickar och instämmer.
Ja, visst händer det att man har spelat på sin kvinnliga sida. Men det är också för jag kanske tycker om att se karln göra vissa saker. Jag har varit med och bytit däck, jag har kört med släp, jag har kört liten lastbil, jag har flyttat tunga saker själv. MEN det är nästan lite sexigt när killen gör sånna grejer och man själv får stå och titta på och känna sig oskyldig ;)
Men vad man som kvinna gör eller inte gör är helt upp till en själv :)
/Christine
Om det är något jag egentligen vet eller tror att jag kan, men inte orkar eller inte har någon lust att göra, så ropar jag på pojkvännen och ber honom så snällt om inte han kan hjälpa mig 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag är en typisk "kan själv", så jag tjurar på med det mesta. Men med killen så blir det ärligt en del "kan inte du göra det, du som är så duktig?" när det gäller däcksbytet, även om jag bytt bakaxeln själv på bilen.
Han vet mycket väl att jag kan, jag med för den delen, men han gör det. I gengäld ber han mig göra saker han inte vill för att "jag kan ju bättre" så här spelas det på rollerna, åt båda hållen och det funkar och är kul för oss =)
Men jag håller med ChristineL, han är inte så lite het i trasiga jeans efter ett oljebyte :P
Paulina

Nixpix, det skulle inte falla mig in (vet dessutom inte hur man gör…)!Det gör mig så otroligt besviken när jag ser tjejer fjanta, fnissa och fåna sig runt män, eftersom det sänker alla oss som försöker vara individer och inte tillhöra ett kollektiv med vissa kollektiva förväntningar.
Tycker som Rita att gör vi så har vi i stor utsträckning oss själva att skylla sen när vi som kvinnor allmänt ses underlägsna och inte klarar oss själva. Vi vill ju ha starka människor (inte fysiskt) på viktiga poster i samhället och visar vi oss hela tiden svaga och ha behov av hjälp, beskydd och vägledning så är det kanske inte helt konstigt om vi förytsätts vara sådana och får jobb därefter.
I mångt och mycket tror jag att vi lägger krokben för oss själva genom att så ihärdigt klamra oss fast vid den roll vi en gång fått (givetvis gör männen det med!).
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Det beror på. Jag spelar world of warcraft och det är mest killar. I spelet så är jag nog ganska tuff och tar inte emot guld som många andra tjejer gör. Jag är stolt över min karaktär och har fått henne dit själv. Har alltid blivit behandlad som alla andra för att dom snabbt märkt att jag är en 'no bullshit' person.
Men i min relation så trivs jag med att låta min karl bära alla tunga saker, öppna dörrar och sånt. Vi båda vet att jag klarar mig själv men ibland är det skönt med en trygg och stark karl. :)
Det händer väl att jag gör med sambon ibland 
Jag brukar oftast göra allt själv.. Men de har hänt att jag frågat om bärhjälp, fast att jag vet att jag klarar de alldeles utmärkt själv.
På andra sätt än det, tror jag inte jag spelat på det.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Klart man har kört på lite "Du är starkare än mig" osv ibland när det är nåt man inte orkar. Men om det är för att jag är kvinna vet jag inte.
Har väl hänt att jag sagt så till mamma också, trots att jag är starkare än henne…
Men att sånt skulle få tjejer att bli "mindre värda" eller svagare i andras ögon tror jag inte ett dugg på. Eller ja, i alla fall så skiter jag i det. Jag tänker inte bete mig på ett visst sätt för att samhället vill det, för att få bort fördomar eller liknande. Jag beter mig som jag vill. Ger jag folk fördomar så får de fördomar om mig, inte om kvinnor i allmänhet, för jag representerar inte alls kvinnor. Och framför allt är jag extremt olik de flesta…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
haha sist ja skulle köpa en ny kabel till datorn så kände ja redan innan att ja inte orka montera ihop den själv så jag gick till butiken å spelade riktigt dum :P
tror han i kassan bara tyckte de va kul att hjälpa en kvinna i nöd ;)
Någonstans tror jag att det är lite av spelet mellan man och kvinna också.. Inte bara av ondo..
Tror aldrig att jag spelat, jag är en klenis och de saker jag inte kan eller orkar ber jag om hjälp med.