Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 3754 ggr
Hennum
0

Kvinnlig styrka

En sak till jag funderar endel på är det där med kvinnlig styrka. Oavsett om kön är något biologiskt eller socialt bestämt så finns det skillnader. Och man pratar ofta om män som starka. Även kvinnor kan vara starka och det behöver inte ens vara samma sorts styrka som man talar om när det handlar om män. Historiskt sett har kvinnor fått uthärda mycket exempelvis, och nog finns det en styrka i det med?

Vad har kvinnor för styrkor idag? Finns det något man kan kalla för kvinnlig styrka?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

carsbo
0

kvinnor e väl starka i psyket, metanke på att vi behöver stå ut med skrikande barn, som behöver passas upp, nattas o allt sånt=)  hur länge skulle en kille klara av det?^^

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[mia-38]
0

Jag tror att vi kvinnor har ett starkare psyke än männen. Som carsbo ovan nämner detta med skrikande barn osv.
Dels så har vi en bättre simultanförmåga. Flört
Männen är starka på sitt vis. Beroende vad det handlar om. De har kanske mer råstyrka än vad vi har.

ChristineL
0

Håller med de andra, kvinnor har starkare psyke, och därför tror jag också vi har högre smärtgräns än vad män har.

Hoppfull
0

Även kvinnor har mycket starka kroppar även om de inte utvecklar samma explosivitet som män. Om man tittar bakåt genom tiden så han kvinnor slitit lika hårt inom exempelvis jordbruket som männen, samtidigt som de ofta haft ansvar för hemmet med all den fysiska ansträngning det krävde före tvättmaskinen och annan underlättning fanns. Dessutom har de gjort detta gravida och ammande i stort sett hela tiden…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

HappyCatMeows
0

Har kvinnor verkligen starkare psyke? Är det inte kopplat till personlighet, biologisk sårbarhet, stress och ärftlighet snarare än kön? Ofta har jag läst i tidningarna att det är fler kvinnor än män som drabbas av ångestrelaterade sjukdomar/depression/självskadebeteende och att fler kvinnor får utskrivet psykofarmaka samt är överrepresenterade inom psykiatrin.

Aviendha
0

Jag tror att vi på vissa områden är starkare än män. Ex smärta. En man tål högre smärtan än en kvinna under en kort period. Men kvinnor tål en rätt hög och långvarig smärta som inte männen skulle klara.

Hörde talas om en studie som gjorts, som menade att sexuellt sett så är kvinnan starkare än mannen. Jag har inte en aning. Men svaga är vi inte, men männen har sina styrkor de med.