Kvinna iFokus

Kvinna

Läst 297 ggr
kvinnanQ47
0

Hur var mensen innan klimakteriet?

Jag är en kvinna 47 år gammal som aldrig haft något krångel med mensen. Den har kommit rätt så regelbundet genom åren. Några dagar hit eller dit kan det ha skilt bara.
Senaste året har jag dock märkt en markant skillnad. Plötsligt blödde jag inte en droppe på hela 70 dagar. Men det var inget som oroade mig, det kändes bara skönt att slippa blödningarna och jag tänkte att det har väl med klimakteriet att göra.
Efter detta uppehåll på 70 dagar fick jag en mens som kändes normal - blödde 5-6 dagar. Sedan var det ett uppehåll på bara 6 dagar innan det började blöda igen. Det var den 15 Augusti som det åter började blöda. Alltså denna månad. Och jag har haft blödning varje dag sedan dess. Vissa dagar kan det blöda lite mindre så då tänker jag att nu slutar det snart. Men så nästa dag blöder det lika mycket som en "vanlig" mens igen. Nu är det den 30 Augusti, det är alltså 16:e dagen i rad som det blöder idag. Och det ser verkligen inte ut som det håller på att avta, det blöder rikligt idag!

Jag vill egentligen bara höra med andra i samma ålder eller ni som gått igenom klimakteriet. Var det så här för er åren innan mensen upphörde helt?
Jag var kanske beredd på att mensen skulle glesas ut alltmer. Men inte att blöda 16 dagar i rad och inget tecken på att det ska sluta.

Jag kan tillägga att jag inte äter några mediciner och inga hormoner eller liknande tillför jag kroppen. Jag har inga andra symtom, inte ont någonstans. Jag mår egentligen jättebra.

Tarotstollan
1

Min glesades ut sakta ibland några extra veckor emellan men till slut helt stopp.

Du borde kanske ringa och prata med någon om längden på blödningarna då du kanske förlorar för mycket blod om det skall hålla på så här, 16 dagar är en lång tid.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kvinnanQ47
0

#1 Tack för svar. Ja det är väl som du beskriver det som jag hade tänkt/trott att det skulle vara Att det glesades ut alltmer och till slut försvann.
Egentligen lider jag inte av blödningarna i sig, känner mig inte tröttare än vanligt eller så.
Sedan tidigare provtagningar har jag fått höra att jag verkligen borde bli blodgivare då mitt blodvärde konstant har legat på 160 och att det är lite högt tydligen.
Så jag oroar mig inte för blodförlusten i sig - ännu iallafall.

Men det hade känts betryggande att få höra från någon att det låter helt normalt att få så här som jag har nu inför klimakteriet.
Men tydligen har ingen som läst detta upplevt samma eller om man inte vill berätta. Det kanske är en för privat fråga.

myhairlady
0

Jag har inte varit i klimakteriet ännu men kan det vara myom du har 0#?

kvinnanQ47
0

#3 Kanske, jag vet inte så mycket om myom, men läste att det kan ge riklig och/eller oregelbunden mens och smärtor. Ont har jag dock inte.

Vet inte heller om myom kan göra att man blöder varje dag och att det bara inte slutar. Är det någon som vet det?
Jag har haft blödning precis varje dag sedan den 15 Augusti.
Inatt hade jag helt plötsligt ett uppehåll med blödningarna från ca midnatt till kl 6 imorse när jag var på toa. Då kom det igång och började blöda igen.

Någon som haft myom och kan säga något om det?

Maria
0

#4 Jag har haft myom men det var långt efter klimakteriet.
Jag fick lite blod i trosan varje dag men bara lite.

/Maria

Carmarino
1

#4: Jag hade myom, men det gjorde bara att mensen var extra kraftig och jag kunde ibland får "störtblödningar". Hade alltid haft lindrig mens, men när myomen började växa så ökade mensen från 1-2 dagar till 4-5. Den varade aldrig så länge som din. Däremot var den så riklig och störande att jag fick gjort en hysterektomi (opererat bort livmodern).

Säger som Tarotstollan, du måste kolla upp det, för det är inte normalt med så mycket blödning. Du kan drabbas av både blodbrist och järnbrist, så ju snabbare du kontaktar läkare/gynekolog desto bättre.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

kvinnanQ47
1

Tack!

Jag hade önskat att blödningarna kunde avta och göra en gynundersökning när det lugnat sig. Har aldrig gjort någon undersökning mitt i mensen. Måste vara både kladdigt och besvärligt för den som undersöker också. Men vad gör man när det bara fortsätter.

Carmarino
4

#7: Förstår dig, men de är vana vid det, så det behöver du inte bry dig om. Viktigast är att du bokar tid snarast, innan det bli ännu värre.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Lona
1

#8: Instämmer, och det är nog vana vid betydligt värre saker än relativt nytt mensblod.
Återkoppla gärna sen!
Min mens blev mer och mer sporadisk tills den slutade komma för drygt två år sedan.
Min jämnåriga väninna däremot har fått problem med rikliga blödningar som varar i upp emot två veckor per gång, så rikliga att hon har svårt att hitta en bra lösning dagtid för att inte blöda igenom.
På natten går det ju att skydda på ett annat sätt även om det inte är så smidigt precis.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com