Ghosting av långdistans partner ?
Jag vill endast ha genuina svar gärna så lite dömande som möjligt då detta är ganska smärtsamt för mig.
Jag har vart i en långdistans relation i flera år, vi bor inte ens i samma land men har träffats regelbundet i verkligheten! Vi har inte kunnat träffas dom senaste 6 månaderna dock.
Det har vart flera anledningar jag inte orkade mer men jag sa att jag tror vi måste ta en paus eftersom verkligheten att flytta tillsammans inte verkar fungera och att han börjat visa mycket gaslighting m.m. Men jag sa jag gärna ville vara hans vän, vi har alltså pratat online in princip varje dag i flera år!
Han försvann helt, det har gått snart 2 veckor inte ett endaste meddelande.. han skrev några normala meddelanden innan han försvann- sedan så svarade han aldrig på mitt senaste meddelande.
Ja jag förstår jag skulle kunna fråga - men jag har redan skrivit ett sista meddelande som dessutom innehöll en fråga han har sett detta men valt att ignorera det, att skriva ännu fler meddelanden på det känns som jag tigger om hans uppmärksamhet.. jag känner personligen att han måste ta steget isåfall att kontakta mig?
Ja jag förstår om han blev sårad över pausen men man kan väl prata som vuxna människor jag tror inte ”ghosting” är lösningen, vad hade ni gjort ?
- Redigerat 2023-06-11 16:56 av [Sommardrommar101]
Lite osäker på vart jag skulle lägga upp inlägget men de blir nog bra såhär
Kan det vara att han har någon annan och all gaslighting har varit ett sätt att pusha dig ifrån honom?
Men först och främst är jag nyfiken på vad du egentligen sa då du nämnde det här med paus? Vad sa han? Vissa uppfattar det här med paus som att göra slut också så det borde du ha i åtanke.
Om min partner skulle vilja ta en paus så skulle jag bara lämnat honom för jag tror inte alls på pauser. Antingen är man ihop eller så är man inte ihop helt enkelt. Jag skulle då inte se det som ghosting för min partner vill ju tydligen inte vara ihop med mig om de säger att de vill ha en paus. Jag skulle också starkt misstänka att de hade hittat någon annan och gå själv vidare. Så det kanske du också behöver fundera på.
Jag skulle inte störa honom mera om jag vore dig. Eventuellt skulle jag göra seyr klart att det är inte längre en paus utan att det är finito och sen gå vidare. Då finns det inget utrymme för spekulationer längre.
Dömer dig absolut inte. Långdistans förhållande är jobbiga och väldigt få klarar av sånt. Om inte båda är på samma sida så blir det dessutom svårt.
Nej men egentligen mena jag att göra slut, så jag var tydlig med det med paus mena jag att jag inte kan vara med honom tills han kan visa att vår dynamik blir bättre och att jag gärna är vänner emellan det; men han visade mig att han inte ens var intresserad i att försöka ens låstas vilja bli bättre så ja.. vi var vänner länge innan vi blev ihop o pratat varje dag i flera år.
Det är ingen shock för honom han har vart ganska taskig mot mig ett längre tag med gaslighting och andra beteenden så jag har redan känt att han vill pusha mig till detta. (Inte säker det är därför han gjort det dock) sedan fanns det ingen lösning på långdistansen då vi båda kommit till fund med att vi inte kan flytta.
Jag tycker oavsett vad för att ge closure att efter flera år av en relation kan skicka ett sista meddelande och förklara sig mer innan man försvinner för gott.
Men jag känner inte att det är värt det för mig att skicka ett till meddelande för jag skrev ett för två veckor sedan där han läste det jag skrev, han har redan ett meddelande att svara till om han vill. Jag är fortfarande förtjust i honom men jag ser smärtan i det hela långsiktigt.
#3: Nja, det är nog svårt att ens vara vänner efter något sådant där. Han var ju elak mot dig och gaslighta dig. Det han inte heller ens är intresserad av att vara vänner visar ju precis vad han står, tyvärr. Han brydde sig inte om dina känslor då ni var tillsammans och han bryr sig inte heller nu då ni inte längre är ihop. Det är tråkigt då det blir sådär men han har redan skadat er relation och även er vänskap. Du förtjänar bättre.
Han känner tydligen inte heller att det är värt att ens försöka ge dig closure. Det verkar som om han bara vill gå vidare. Du har säkert känslor för honom för vid något skede var det ju bra mellan er. Men det är den personen du saknar, inte den person han är idag.
Eftersom ingendera av er vill flytta så har ju ert förhållande ingen framtid och det finns ingen orsak för honom att bevisa något för dig.
Jag hoppas verkligen att ni håller ifrån varandra för ni verkar inte må bra av att vara ihop. Om ni dessutom inte vill flytta så blir det ju att kasta bort tid på något som inte har en framtid. Ni gör bäst i att sätta ner tid och energi på något/någon som faktiskt har en potentiell framtid och som ni mår bra av.
Han anser antagligen att förhållandet är över och att vara bara vän med någon man har starka känslor för är ingen bra idé. Så han ser det nog som att ni är ett avslutat kapitell.
Btw om du med "paus" avser att göra slut så säg göra slut i stället för att sätta folk i ett väntrum som det blir när folk säger ta paus. En paus är att tillfälligt vara ifrån varandra med avsikt att bli tillsammans igen. Att göra slut är mer definitivt och inger inte falska förhoppningar på samma sätt. Har själv blivit utsatt för en "paus" och det fick mig att inte kunna gå vidare i mitt liv på en väldigt lång tid.
Sedan så anser jag att du inte borde vilja vara vän ens med någon som behandlar dig illa på det sätt du sagt. Att han inte var sån förr var då. Men nu är nu. Släpp honom för bådas bästa.