Kvinna iFokus

Kvinna

Läst 324 ggr
joppi82
0

Bli av med stalker?

Jag har fått en stalker efter mig och vet inte vad jag ska göra. Han har vid flera tillfällen stått och ryckt i mitt dörrhandtag och bankat på min dörr. Han är ofta utanför min lägenhet och han tar kontakt när jag går ut. Han har även försökt få kontakt med mig vid andra ställen och nu har jag även sett honom vid mitt jobb.. har gjort en polisanmälan men dom la ner ärendet..
Nåt tips på vad jag ska göra? Det jag gör nu är att ignorera honom, jag kollar inte ens på honom när han försöker prata med mig.
Sen funderar jag på om han stalkar mig på nätet också.. men det enda jag har är Facebook men den är väldigt privat..

Lona
5

Är det någon som du vet vem det är eller en helt främmande person? Har du någon aning om varför han håller på såhär?
Kontakta polisen igen, notera dessutom när den här personen förföljer dig och likaså vad han gör. Dokumentera/fota/filma om du kan utan att utsätta dig för några risker.
Om han står utanför ditt jobb till exempel så be även att dina arbetskamrater bekräftar det.

Om du känner dig det minsta hotad, finns det någon som du antingen kan bo hos ett tag eller som kan komma till dig så att du inte är ensam? (Om du alltså bor ensam.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
2

Håller med Lona. Dokumentera allt du kan. Filma, fota, spela in ljud, gör anteckningar.
Polisanmäl igen och igen.
Visa foton och prata med arbetsgivare, arbetskamrater och andra kamrater. Prata också med grannar och be dem köra iväg honom. Hur kommer han in genom porten?
Jag tror att det finns tittögon till dörrar som är kamera också. Filma annars genom ett tittöga.
Känner du ingen stor, stark karl som kan komma hem till dig och rycka upp dörren när han står därutanför?
Nej, det är inte brottsligt att stalka, men stalkning kan vara förberedelse för brott.

Pyttelite
1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Olaga förföljelse kallas i dagligt tal för stalkning och innebär att en gärningsperson begår upprepade brottsliga handlingar mot en och samma person.
Åsa S
3

Polisanmä, polisanmäl, polisanmäl varje gång han gör minsta grej. Prata med bostadsrättsföreningen/hyresvärden det kanske behövs större säkerhet ifall han kan ta sig in såpass så han kan rycka i din dörr. Berätta för dina grannar om att det är någon som stalkar dig så de också kan vara mera uppmärksamma. Prata även med din chef om att personen börjat dyka upp utanför ditt jobb så de kan vara mer uppmärksamma med och kanske följa med dig så du inte behöver gå hem själv när han finns utanför. +Dokumentera, filma, fota

joppi82
0

#1: nej jag har aldrig sett honom innan. Nej jag vet inte varför han håller på som han gör, vill inte fråga honom heller.
Ja jag har noterat lite när han är här och det är vid väldigt olika tider, även på natten :S
Ja vet inte om jag känner mig hotad utan det är mer obehagligt. Har ingen aning om han är farlig eller inte..

joppi82
0

#2: känns så dumt att polisanmäla igen då dom lagt ner ärendet..
Ja jag får filma genom titthålet, smart :)
Hehe ja jag får be någon göra det.

Åsa S
9

#6 det är inte dumt polisanmäla och det går ju så lätt polisanmäla via nätet. Det registreras hur många gånger han polisanmäls för ofredande. En polisanmälan = han lär anses helt ofarlig av polisen men ju fler anmälningar desto mer potentiellt farlig kan han ju vara eftersom det då visar på någon slags mani. Så det är viktigt visa att det är vid upprepade tillfällen och många polisanmälningar är en bra bevisbörda.

Och att polisanmälan läggs ner är inte ett tecken på att de tycker att du polisanmäler i onödan de flesta anmälningar läggs ner utan att de utreder. Även min anmälan om inbrottsförsök lades ner i stort sett omedelbart även om skadorna på min ytterdörr var rätt uppenbara att någon försökt bryta upp den.

[Devya]
2

#6: Varför skulle det kännas dumt? Han fortsätter ju att störa, så du måste fortsätta att anmäla tills polisen nu fattar galoppen att det här är något som är pågående.