Fråga ang hyreslägenhet?
Hoppas det är ok att skriva frågan här, annars får ni plocka bort den.
Vet egentligen inte om jag söker råd eller bara vill skriva av mig, men om någon har någon kommentar får ni gärna skriva, har väldigt mycket ångest över detta.
Hyrt en källarlägenhet i en villa sedan i Juni 2022 tillsammans med min sambo, första boendet för oss gemensamt. Hyresvärden har verkligen varit hur trevliga som helst hela tiden, aldrig varit något problem alls med dem. Däremot har lägenheten varit dåligt ventilerad, och varit väldigt mycket fukt som varit svår att bli av med. Vi hade även mögel på flera väggar och baksidan av våra möbler. När vi pratat med hyresvärden har de mest sagt att ”detta aldrig varit ett problem tidigare” (Alltså när lägenheten efter deras renovering stått tom, vi var de första som bodde här). De gjorde inget åt det utan sa åt oss att ha fönstret öppet några minuter varje dag. Möglen luktade illa och var inte jätterolig att leva i, men efter att vi städat bort den från väggarna var det ok, till att den kom igen. Fukten ledde bla till att papperspaket i skafferiet blev ”blöta” och gick sönder när man tog i dem, bröd etc höll inte så länge.
pga detta letade vi efter en ny lägenhet, hittade en och informerade, vi sa egentligen inget om att det var pga möglet som vi flyttade utan sa bara att vi hade hittat ett nytt boende. De sa att det var tråkigt och att vi hade varit exemplariska.
Dagen för flytt kommer, vi tömmer och städar lägenheten, har köpt fika och blommor och går för att lämna tillbaka nycklarna. Det första vi får höra är att vi har ”förstört lägenheten” (vid denna tidpunkten har de inte ens sett den efter vi städat). Specifikt skåpet under vasken som ”dragit till sig” vatten och enligt de är ”helt förstörd” (domsaga, de har aldrig såvitt vi vet varit nere i lägenheten för att kolla på skåpet). När vi går tillbaka för att kontrollera lägenheten är den ”helt förstörd” och ”fruktansvärt smutsig”. Jag erbjuder mig att komma tillbaka och städa dagen efter, men det är inte ok eftersom de gör det bättre själva. Vasken har svällt, och jag erbjuder mig att betala för nya lådor, men de skulle vara ”slut”. Slutade med att vi åkte hem, snopna, och att de skulle kontakta oss angående påföljd.
Hörde ingenting, så skickade ett sms. De vill att vi ska komma och skriva på papper (inte fått reda på vilken sorts papper) och komma överens om ersättning. Efter snabb googling kan jag köpa ett nytt, likadant skåp till vasken för 1000kr, Men tydligen är det även något mer i köket som är fel. Jag har inga problem att betala, och just nu vill jag bara slippa detta och låta de behålla depositionen, men de verkar inte tycka att det räcker.
Min pojkvän jobbar och kan inte följa med mig på tiden de vill att vi ska komma (han är dock inte så mycket till hjälp, han pratar inte svenska och hyresvärden pratar inte engelska). Och jag har ingen annan som kan följa med heller. Självklart vill jag betala dem för de skador som skett, men just nu känns det mest som att de vill att vi ska betala en massa pengar, även för saker som jag inte anser är vårt fel.
Vi är unga, första lägenheten och i en ny stad. Och jag har ingen aning om vilka rättigheter/skyldigheter jag har. Dessutom kan jag inget alls om husbygge. Medans de är äldre och har byggt lägenheten själva, känns inte som att jag har något alls att komma med…
Inget som jag har nämnt för hyresvärden, och planerar inte att göra det heller, men även våra möbler har blivit förstörda. Madrassen i sängen var full av mögel, och vi fick slänga den, Lådorna i nattygsbordet har även de svällt och vi har fått slänga…
Om någon kan utgöra vem det kan vara, snälla säg till så jag kan ta bort. Vill verkligen inte hänga ut någon, de har verkligen varit helt fantastiska hela tiden. Men just nu har jag ångest, känner mig extremt obekväm att gå dit själv och skulle vilja ha lite trevliga råd.
Tack.
Fy, vilka otrevliga hyresvärdar du haft. Det är lätt att spela trevlig och ställa sig in, men hela lägenheten är ett fuskbygge.
Jag antar att du inte är med i Hyresgästföreningen, men där hade du kunnat få mer hjälp.
Självklart att du skall stå på dig och berätta om alla problem ni haft, allt som du skrivit om här.
Har du ingen förälder eller annan släkt eller vän som kan hjälpa och stötta dig? Har du tagit några foton på mögel etc? Du skall inte betala ett öre. Att saker blivit förstörda är helt deras fuskbygges fel.
Om ingen annan kan följa med så är din pojkvän ett stöd i alla fall, du kan tolka emellan, och det får bli en tid som passar honom.
SKRIV INTE PÅ ETT ENDA PAPPER!!!!
En bra sida att skriva om sånt är på är Hemmetifokus. Där kan du få mer relevanta råd. https://hemmet.ifokus.se/ Du kan lätt kopiera ditt inlägg här och lägga in det på den sajten.
- Redigerat 2022-12-06 20:21 av Sindri
Det där hade till viss del kunnat vara jag. Hyr också lägenhet privat i en källarvåning, i somras blev det fukt och mögel. Det har dock fixats sen dess men det kunde lika gärna ha blivit tjafs och bråk. (Jag är jättenöjd med mina hyresvärdar men det är ju först när saker börjar strula som man märker om de är bra!)
Du kan gå med i Hyresgästföreningen även nu för att få råd och hjälp, om inte annat så kan du få tips på vart du kan vända dig.
Dokumentera och spara all kommunikation och likaså om ni har bilder på förstörda möbler etc.
Hoppas att det löser sig för er!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag blir argare ju mer jag tänker på det. Mögel kan skada innan det syns, ingen vet hur det påverkat er hälsa.
Du låste verkligen stå på dig och frågan är om inte ni skall ha skadestånd av dem.
Dokumentera. Dokumentera.
Jag har för mig att kommunens miljö- och hälsoskyddskontor har ansvaret för tillsynen av inomhusmiljön i hyreslägenheter. Borde ju även gälla när man hyr privat.
Ring kommunen och fråga om råd. Tror att de är ganska intresserade då jag antar att lägenheten ska hyras ut igen. De kan även mäta fuktighet och se var den kommer ifrån.
#5: jättebra länk! 👍
Tack så jättemycket för svaren allihopa <3 Var lite rädd för att gå in och läsa svaren faktiskt, men nu känner jag mig inte alls lika dum.
#1,2
Jag är tyvärr inte med i hyresrättföreningen, men ska absolut gå med nu. Men som jag förstått det kan de inte göra något eftersom detta hänt innan jag gått med. Men ska kontakta dem imorgon. Tack!
Jag har endast två bilder på mögeln, och möblerna ligger på soptippen. Däremot har vi en byrå kvar som haft väldigt mycket mögel på baksidan (men som idag ser ok ut, men man ser spår) samt några jackor som hängt på en vägg med mögel som verkligen stinker. I nuläget ligger de i en påse i förrådet, vill inte slänga dem. Hade jag varit smartare hade jag tagit fler bilder/videor, men då trodde jag verkligen inte att det skulle behövas… Iprincip all kommunikation mellan oss har skett muntligt, så har inte direkt några sms konversationer att ta bild på heller..
Har ingen familjemedlem i närheten som kan följa med, men min sambo ska försöka ta ledigt från jobbet, vill verkligen inte gå dit själv.
#2 skönt att det löste sig för dig!! Om jag får fråga, vad gjorde ni för att bli av med mögeln?
#3 jag har inte ens vågat googla på vad det kan innebära för vår hälsa..
#4 Tack så mycket! Jag hittade jättebra info på kommunens hemsida om hur jag kan anmäla, så det ska jag absolut göra. Men tror kanske att jag väntar tills detta är avklarat först.
Hade ni köpt ett nytt skåp till badrummet? Enligt hyresvärden är det inte orsakat av fukt utan att vi låtit vatten rinna över skåpet (vilket jag inte anser att vi har gjort).
#1:
Perfekt svar Sindri ! Dig skulle jag åta mig som en ’advokat’ och sanitetstekniker + mögel krimilog! 😊👍
HH 🙂
Hejsan !
En konstig undran ?
Kände ni inte att det luktade mögel eller att det va fukt eller nåt , innan ni flyttade in ? Hyran kanske va billig ?
Konstiga människor ändå .
Hur kan man hyra ut en lägenhet i källaren på detta sätt ? Ni kan anmäla dem , tänk nästa som flyttar in där.
Det är fruktansvärt oansvarigt !! 😡
Hoppas det ordnar sig för er !! Lycka till! 😊🥰👍❤️
HH 🙂
#8: Haha, tack! Du får väl återkomamma om det blir aktuellt! 😊 (Men hoppas du slipper)
Oj, va jobbigt! Måste dock bara fråga, inte har ni väl hängt våta kläder att torka inomhus? Det kan ha förvärrat situationen i en dålig ventilerad lägenhet. För att förtydliga, det är inte orsaken till att ni har fått sådär pass mycket problem, men kan då ha förvärrat situationen.
Jag vet av att min förra granne torkade kläder i badrummet och hon hade mögel överallt där, på väggar, rullgardiner osv. Jag märkte att det fanns liknande tendenser i vår gamla lägenhet och såg därmed till att fönstret öppet dygnet runt i badrummet då jag torkade kläder där och vi hade därmed aldrig problem.
Så om ni har gjort det, var försiktigt med sådant i framtiden, med tanke på er hälsa då!
Eftersom ni endast bott där sedan juni i år så har er hälsa förhoppningsvis inte tagit skada av allt mögel. Se till att aldrig stanna kvar i en lägenhet där ni märker att det finns mögel och hyresvärden vill inte ta itu med problemet. Mögel i sån där stor skala är inget att leka med.
Jag hoppas att det ordnar sig! Angående skåpet i badrummet, så är det lite svårt att säga hur det ligger till där utan att se hur det ser ut och veta hur det har gått till. Behövde ni inte betala en garantihyra innan ni flyttade in?
Ärligt talat så tycker jag inte att ni ska behöva betala för något alls med tanke på att era möbler har förstörts. De hade blivit informerad om möglet men ändå inte tagit itu med det, oacceptabelt! Jag och min man har varit hyresvärdar och vi tar mögel på stort allvar. Det är inget som hyresgästen ska lida för. Jag blir faktiskt upprörd över att höra hur oansvarig hyresvärden har varit.