Klimakteriet och PCOS?
Hur länge var ni i klimakteriet?
Om man har PCOS, kan klimakteriet så att säga bli värre och längre av det? Fortsätter diverse "PCOS-symtom" som tex grov hårväxt även efter klimakteriet?
Rätt less på det här nu. 🙄😑
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2022-10-21 15:58 av Lona
Vad synd att ingen har svarat. Puttar lite i förhoppning pm att någon har erfarenhet.
Svårt att säga när förklimakteriet börjar och när klimakteriet och sedan menopaus tar vid men nått jag lärt mig av ex. klimakteriegrupper på FB är att alla är olika en del får inga klimakteriebesvär alls utan mensen bara försvinner och kommer aldrig tillbaka medan andra har värmevallningar och andra klimakteriebesvär ända tills de dör av hög ålder. Jag har inte pcos men inte har någon kroppsbehåring just försvunnit hos mig förutom ögonfransar och ögonbryn de har nästan försvunnit och det är fler strån att plocka från hakan men som sagt allt är individuellt
#2: Tack för ditt svar! Grejen med kroppsbehåringen är ju just att den är "överdriven" vid PCOS så jag tänkte att den kanske påverkas av klimakteriet.
(Ännu mer less nu, efter nio månaders uppehåll dök mensen upp igen, sådär har det hållit på i ett antal år. Det sägs att efter sex månaders uppehåll kan man räkna med att den inte kommer tillbaks och att klimakteriet är över men näpp, vi kör ett tag till av långa uppehåll blandat med rikliga blödningar och någon form av PMSen från helvetet.
Sorry, var bara tvungen att gnälla lite.)
Det räknas inte som man nått menopaus förren mensen har gjort uppehåll 1år eller mer det är många i förklimakteriet som har mens bara 1-2ggr per år och förklimakteriet kan ju hålla på en 10 år eller så
#4: Ja, det var en gynekolog som sade det så jag tänkte hon hade koll (å andra sidan så har hon sagt en del andra knepiga saker så tja, hon har väl lite udda uppfattning om saker och ting).🙂
Tyvärr är det ytterst få gynekologer som har kunskap om klimakteriet det finns många som säger till kvinnor under 50 att de omöjligt kan vara i klimakteriet och andra konstiga saker, det är därför så många kvinnor som viftas bort av gynvården söker sig till de här privata klinikerna som numera finns som inte har avtal med landstinget. Många kvinnor är villiga betala många tusenlappar för att få hälp med sina klimakterieproblem. Det finns några få gynmottagningar som har avtal med landstinget som har börjat nischa sig och är mer intresserade av att hjälpa de som får stora problem med klimakteriet. Det finns en del grupper för klimakteriekärringar på FB ofta kan man fråga om råd där ifall det är någon som känner till någon gynmottagning där man bor som är bra på sånt som klimakteriebesvär
- Redigerat 2022-11-01 20:43 av Åsa S