Kvinna iFokus

Kvinna

Etiketter: den-kvinnliga-kroppenung-kvinnasamhälle-och-feminismkvinnokroppenövrigtsamhälle-feminismtips-råd
Läst 231 ggr
AnonymaTjejens
1

Svärmor och partner pratade illa om min kropp??

Det här hände igår och jag vet inte vad jag ska tänka och tycka…
Jag vill vända mig hit för era tankar. Jag börjar med att säga att jag är 19 år.

Jag och min partner ska påtillställning framöver. Vi är hemma hos svärmor just nu. Jag hade beställt hem 2 klänningar som jag testade inför det och min partner tyckte båda var jättefina.
Visade upp ena klänningen för svärmor och hon tyckte den var fin.
Sedan visade jag nästa klänning och hon tyckte den var jättefin framifrån. Men bakifrån tyckte hon inte det. Vi alla tre var överens om att det dels var opassande till bröllop att ha en slits rakt bak på klänningen som går upp till rumpan så den inte syns men det är ändå typ förbi där "skinkorna" börjar så skulle det vara snäppet kortare skulle det synas. (Är själv inte bekväm i detta heller till vardags, så inga konstigheter)

Sedan var dessutom klänningen uttänjd på ena sidan bak bredvid den öppna ryggen. Tydligen gjorde det att klänningen inte alla såg bra ut bakifrån vilket jag inte själv såg och hann inte be om en bild bakifrån heller. Men det var tydligen uttänjt på ett sätt jag inte gillar heller som dem beskrev det.

Men, nu kommer vi till saken.
Jag tänkte först att det uttänjda inte kunde vara så illa, så om det inte är så illa så kan jag behålla klänningen till ett annat tillfälle och sy ihop slitsen bak en bra bit nedanför rumpan och mot knävecken, så jag kan använda den. För den var sjukt fin annars!

*

-----För att få en bild av situationen så är vi inne på ett sovrum och min partner sitter på en kontorsstol och har pausat tvn medan vi kollar på klänningen. Han sitter mest bara där och kollar. Svärmor står och kikar på klänningen och lägger kommentarer.----

*

Fortsättning: Då sade min svärmor att det kommer se illa ut om jag syr ihop slitsen och ska använda den, för då sitter den för tight för min kropp(rumpan). (Följer kroppen, kan förklara det som hur en tubklänning sitter ungefär. Följer kroppen men blir lösare/vidare från knäna ner typ.)
Hon sade alltså "Syr du ihop den så, så kommer det se illa ut på din kropp" Jag frågade liksom "Vad menar du?" (Chockad över kommentaren) och hon hakade sig ner och visade genom att hålla ihop slitsen ner en bra bit typ till knävecken. Och samtidigt förklarade hon "Men mh (medan hon håller ihop slitsen för att visa), om du har såhär så ser du ju väldigt runt ut baktill. Du har ju inte dem formerna, det kommer inte se bra ut."
Min partner: "Vadå rund? Vad menar du?"
Svärmor: "Jamen, men, mh.. tjock då, om jag kan säga det utan att du misstolkar mig helt (hon kollar upp på mig snabbt)."
Jag: "Så jag har en tjock rumpa?"
Svärmor: **"Ja men om du känner på den, vad känner du då?" **
Jag: "….En rumpa?"
Svärmor:** "Men antingen så har man ju fett eller så har man muskler på rumpan om den är stor" **
Svärmor & Partner: "Du borde ju ha känt själv när du känner på den?" (Sade till mig)
Jag: "…Jag har inte tänkt på min rumpa nåt särskilt alls faktiskt…"
Svärmor: "Du har ju en sådan rumpa som en tant på stranden som folk säger "herregud vilken rumpa att ha i bikini.." och som måste ha baddräkt"
Jag: "Så jag har en rumpa som en tant som inte kan ha bikinitrosor?"
Svärmor: "Heh, jaa, jag tänkte på det när du gick i bikini och solade i här sommar men jag sade inget"
Jag: "Okej så jag kan inte ha på mig bikinitrosor och inte heller klänningar som följer kroppen från rumpan/höfterna och ner?"
Svärmor: "Nä det ser inte bra ut. Det är ju bara så"
Jag: "Mhh, okej."
Svärmor: "Du har liksom inte den kroppen som klänningen är värd, lite så, kan jag känna"
Fortsätter en stund till denna situationen sedan ser dem på mig att jag tar illa vid mig.
Svärmor: "Jag ser ju att du tar illa vid dig?"
Jag: "Ja men alltså jag trodde inte det här skulle bli en kanske 10 minuters diskussion om min kropp och rumpa"
Svärmor: "Du frågade ju om våra åsikter på klänningarna, då måste du ju tåla om jag kommer med ärliga åsikter, kan ju jag tycka" (Min partner höll med här)
Jag: "Mm men jag känner att det kanske var lite väl att prata sådär"
Jag säger till slut att "Jag är väl bara känslig, jag vill inte prata om det mer nu, vill bara vara ifred och lägga bort det här nu"
Svärmor & Partner: "Du tål ju inte sånt här märker vi ju"
Svärmor går iväg.
Min partner: "Du tål ju inte sånt här märker jag ju. Jag ska inte kommentera på något sätt över huvud taget i framtiden"

Vet att detta var långt, men vill inte att ni ska få det utan kontext och inte se hela bilden när ni tycker till, så jag har skrivit händelsen så gott jag kan.
De saker jag kommer ihåg som fastnade som mest var att jag enligt svärmor har en tjock tantrumpa (är som sagt 19 år) och inte kan ha bikini eller klänning som sitter längs kroppen. Även att jag inte fyller ut med min kropp som klänningen förtjänar.

Är jag bara känslig som de påstod - och ska tåla kommentarer om hurvida klänningen passar min kropp när jag frågar om klänningen eller var detta olämpligt, såsom jag kände att det var?
Passar denna tråd bättre någon annasntans - eller någon annastsans också?

Karmatarerskanise
9

Himla skillnad på att ge smakråd och på att kalla någon tjock.

Helt ok att säga att den modellen av klänning passar mindre bra på dig. Men att gå på hur man ser ut och dra in art man tänkt sådant när en gått runt i bikini är under all kritik!

[Tismon]
8

Det var elakt sagt, nej du är inte känslig.

[Moon AppleGrey]
8

Allvarligt talat så blir jag ledsen när jag läser texten, och då var det inte ens riktat åt mig.
Du var absolut inte överkänslig på något sätt.
De borde ha vetat bättre.

AnonymaTjejens
1

#3: Tack! Det var det jag tänkte.. ska tilläggas att jag bott med min partner hos svärmor i över ett halvår och det har varit jäkligt tufft.
Men snart flyttar jag och min partner iallafall.
Han har inte kommenterat min kropp så innan utan snarare älskat min kropp och berömt min rumpa osv. Men han höll samtidigt med nu? Fattar inte. Och natten som kom därpå hade vi som vanligt tråkigt sex. Direkt in och fram och tillbaka och sedan är han klar. Ska tilläggas att vi har sex med 2 månaders mellanrum, liiite oftare då vi bor själva. Nästa gång ska jag fasiken säga att jag inte vill om han går direkt på så.
Vet inte om detta med sexet hör till kvinnotråden eller mer till en sextråd, men det går ju lite in i varanda här nu för jag om att tänka på det/våran relation i det stora hela.

Glömde även nämna i texten att jag där i slutet när det bara var partnern och jag, innan jag gick därifrån för att vara själv, slängde ur mig "Tycker du att det hade varit kul om jag pratade så om din mage som du redan har komplex över? Så gick jag och pekade på hans mage och sa "tänk om jag skulle säga åh gud det här ser inte bra ut, hur hade det känts? Hade du velat höra sådana kommentarer som jag nyss fick om det var du?" Han svarade att "Ja, om jag hade kläder som min kropp såg dålig ut i".
Men det tror jag knappast han hade velat höra… (Jag menar jag hade noll komplex över min rumpa pch hade bara fått berömm för den, från min partner såklart, och jag mådde skit över detta, om han då har komplex redan, ska han då vara okej med det menar han??)
Tänkte samma kväll då jag var så uppe i det hela att "nästa gång ska jag säga så till honom, påpeka att han inte kan ha badbyxor med den magen" eller något. Men vill inte heller vara lika dålig själv, men det var detta jag tänkte igår kväll uppe i allt.

AnonymaTjejens
0

#1: Tack!

• Redigerat 2022-09-10 22:54 av AnonymaTjejens
AnonymaTjejens
0

#2: Tack för ditt svar!

AnonymaTjejens
0

#4: Glöm det med sexlivet förresten. Hör inte hit och det är mer komplext än jag beskrev det och handlar om massa mer och finns bra anledningar till att det är så. Så vi behöver ringa diskutera det i denna tråden iallafall.

AnonymaTjejens
0

#7: behöver inte diskutera skulle det stå.