Ångest över att spendera
Ni som suttit i en svår ekonomisk sits och det sedan löste sig, har/hade ni ångest över att spendera även fast ni hade råd?
Vi (2 vuxna och en hund) hade det jättejobbigt ekonomiskt i några månader och hade 2k kvar efter räkningarna. När jag sen fick ett jobb så blev det mycket bättre och vi har nu råd med nöjen och saker som kanske inte är livsnödvändigt. Jag får dock jättemycket ångest över att spendera pengarna även fast vi klarar oss. Min sambo vill handla saker till hemmet men jag får ångest och vill spara pengarna ifall vi skulle hamna i samma sits igen. Hur släpper man denna oroskänslan?
Starta ett sparkonto, det är aldrig fel när en regnig dag inträffar.
Helt naturligt att du känner som du gör.
Många ekonomer rekommenderar att man har minst två månadslöner sparade. Som världen ser ut nu är det så mycket som är osäkert.
Till boendet behöver man definitivt en buffert, det är mycket som kan gå sönder.
Gör en budget för varje månad, dels för att veta hur mycket ni gör av med - hur mycket av det, som är nödvändigt, och för att se hur mycket ni kan sätta av.
När du tycker att ni har en bra reserv kan ni dra ner på sparandet och unna er lite mer. Men fortsätt gärna spara ändå, barn växer och kostar mer och mer. Varför inte sätta av en liten slant till barnens bosparande varje månad. Det bästa vi gjort för våra barn istället för att köpa nya cyklar, skidor och grejer till dem. De har sluppit flytta runt i femte och sjunde hand och är så tacksamma för det idag.
#2: Vi är barnfria.
#1: Det är vår plan men min sambo insisterar på att vi inte ska spara något denna månaden för att han vill fixa hemmet (vi har inte haft råd med det så vår lägenhet är inte jättemysig just nu) men jag vill spara det vi har kvar för månaden
Jag håller med spara + betala av ev. lån samt diskutera hur mycket av eran inkomst som ska läggas på nöjen inköp till hemmet mm. Och så gör ni en pott för det och kan även spara till något dyrare genom att inte utnyttja allt varje månad.
Det är en styrka ifall man har en bra buffert och låga eller inga lån ifall ni vill ändra nått i livet. Både jag och min man ville börja studera efter vi fyllt 50 jag på heltid och min man på deltid och det var möjligt p.g. a våran buffert + att vi inte hade några lån längre.
+Nu när elpriser och annat kan rusa i höjden är det inte fel ha en bra trygghet på ett sparkonto
#4 Det ens måste inte utesluta det andra, men det är ingen dum idé att ha ett sparkonto där en viss summa dras varje månad, per automatik. Det är ju inte pengar som försvinner, de är ju fortfarande era.
Ni kanske kan enas om ett visst datum för att starta ett sådant konto?
- Redigerat 2022-09-02 08:48 av [Hayabusa-0001]
Som #6 säger, varför inte båda? Ett konto för långsiktigt sparande och ett konto för kortsiktiga grejer om ni inte kan handla allt till lägenheten på en gång. Spara några månader så kan ni köpa det.
"I'm too old for this shit."
#3: Ooops! Läste barn istället för hund. 😳
Man måste unna sig lite när man kan. Tänker man bara framåt missar man nuet.
Tycker ni kan göra både och.