Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 117 ggr
Anonym
0

Stark mensvärk

Jag har sedan 3 år efter jag fick min mens (nu är det mer än 5år sedan) fått stark mensvärk dag 1 och 2. Oftast funkar dagarna om jag fördelar smärtstillande tabletter över dagen (klarar mig på 600 till i nödfall 1200 mg om jag fördelar det väl) men problemet är när jag missar att ta innan värken börjat för då är det mer eller mindre kört. Finns det tips för att göra vardagen enklare när man inte kan vara hemma utan måste göra saker?

Åsa S
2

Om det påverkar vardagen så man inte kan göra saker utanför hemmet så bör man söka läkarhjälp för då kan ju även skolarbetet påverkas + sedan då du är vuxen får du ju inte vara hemma speciellt många gånger per år utan att det blir konsekvenser. Det finns ju mediciner samt en del tycker det blir bättre med vissa preventivmedel som även kan ta bort mensvärk

Namiko
1

Fänkålsfrön fungerar bra mot mensvärk, dom är lätt muskelavslappnande. Jag brukar ta ungefär samma mängd som en värktablett och effekten håller i sig i upp till 12 timmar för mig. Du kan svälja dom hela. Enligt en studie ska dom vara lika effektiva som värktabletter och dom tar bort min värk helt.

Tigerbalsam på rygg och mage hjälpte mig när jag hade extrem värk. Det växlade mellan att kännas kallt och varmt och gjorde det svårare att känna mensvärken.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Pyttelite
0

Du kan prova om Cyklo-f hjälper dig.

Finns receptfritt på apoteket.

https://www.fass.se/m/produkt/19970131000010/public/tabproduct

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

FASS.se - läkemedelsinformation för vårdpersonal, patienter och veterinärer
Caeli
1

Magnesium verkar muskelavslappnande.

Vi behöver magnesium för en rad viktiga funktioner. Men – utöver att faktiskt vara nödvändigt för vår kropp kan mineralet också användas som ett effektivt och naturligt sätt att lindra olika tillstånd. Smärta till exempel. Något få känner till. "Studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att det blockerar smärtreceptorer", bekräftar Bertil Wosk, näringsterapeut och grundare av hälsoföretaget Holistic.
[Undertaker]
1

Något som kan hjälpa för att få värken att släppa i väntan på att tabletten ska börja verka är kamomill te, mint te eller annan te med liknande effekt. Förutsätter då att man kan få tag i varmt vatten.