Kvinna iFokus

Kvinna

Etiketter: menscykeln-och-mensskyddövrigttips-råd
Läst 343 ggr
Anonym
0

Näsblod innan mens?

Hej!

Fick näsblod tidigare idag och läste att någon fick också näsblod innan mens. Sen åkte denna kvinnan till läkaren och fick diagnosen endometrios.

Hon fick svar från en annan kvinna att hon hade också fått näsblod innan mens och hade försökt att få barn ett tag.

Men det jag tyckte var konstigt var att jag aldrig har fått näsblod innan mens, och jag har inte endometrios. Jag är heller inte sexuellt aktiv eller försöker få barn. Jag är liksom 15.

Några tips på vad det kan vara?
Tacksam för svar

Calcifer
0

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Näsblod är vanligt och beror på att ytliga blodkärl i näsan brister. Blödningen kan starta av sig själv om slemhinnorna är torra eller har blivit inflammerade vid en förkylning. Ofta går blödningen över av sig själv men ibland behöver du vård.
Anonym
0

#1: Jag har inte använt någon nässpray mot allergi. Och jag är heller inte förkyld.
Det enda jag har "gjort" är att vara ute på landet (men det har ju inget med det och göra) och sen kliade jag utanpå näsan.

Calcifer
3

#2: Näsblod behöver inte alltid ha något med något att göra. Men det sista du ska göra är att tro att du fick näsblod EN gång och det har något att göra med din mens eller något liknande.

Anonym
0

#3: så om det fortsätter att vara näsblod nån vecka innan mens, då vet jag att det är ett tecken?

Blev bara lite orolig eftersom att det aldrig har hänt innan

Calcifer
3

#4: Att det händer en eller två gånger har ingenting med någonting att göra med största sannolikhet. Blir det ett mönster att VARJE gång du ska få mens så får du näsblod några dagar innan så ring åtminstone 1177 och fråga.

Men oroa dig inte innan du har anledning till det.

Maleficum
2

Näsblod kan man få av många anledningar. Själv får jag näsblod om jag sover för lite eller äter vissa mediciner (tex ipren) men kan även få det utan uppenbar anledning. Får det oftare på vintern när luften är torr (och då blir torr i slemhinnorna i näsan). En del har helt enkelt lättare att få det än andra och en del får bara ibland.

Jag har alltid haft problem med näsblod (och haft en del släktingar med samma problem så troligen ärftligt i mitt fall).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Elina07]
0

#5: bra skrivet.

• Redigerat 2022-07-18 23:42 av [Elina07]
Anonym
0

Tack för alla era svar!
Kontaktar vården om det skulle fortsätta

Calcifer
1

#8: Slappna av är mitt råd. Verkligen. Näsblod får vi alla. Ibland av olika anledningar. Men om det som sagt inte får ett mönster (som inte handlar om en gång eller två utan om VARJE gång) så koppla det inte till mens eller något annat. Och även om du ser ett mönster så få ingen panik utan ring 1177 och rådfråga med dem. Förklara och lyssna.

Karmatarerskanise
0

Ibland får man ytliga kärl som kan börja bråka. Min bror började plötsligt få näsblod ganska ofta utan anledning. Han fick gå och bränna några kärl i näsan som var för ytliga och lätt blödde. Sen hade han inga fler.

Att ha fått en näsblod är inget att alls fundera över. Värmen kan ha fått något kärl att svullna och lett till blödning.

Näsblod vid endo har jag aldrig hört talas om som symptom.