Stora problem med menssmärtor
Hej!
Har sedan en bra tid tillbaka haft stora problem med varje gång jag har mens. Blöder mycket, lite för mycket och får ibland tömma min menskopp 2 gånger per tredje eller fjärde timme. Ovanpå det så lever jag i konstant smärta i tre dagar och den är nästan outhärdlig. Jätte ont i buken men också ryggen och ibland känns det som om smärtnivån är så hög att jag kan knappt andas ordentligt för att det gör ont.
Ringde min vårdcentral ang rådgivning och de ordinerade mig att ta naproxen som p-piller när de är smärtlindrande? Iallafall gjorde jag som tillsagd och det funkade inte alls. De säger också att "Nej men det är vanligt att man lider av sådana menssmärtor" och jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Mår fruktansvärt illa av värken och tillochmed gråter ibland pga smärtan. Hur gör jag? Har provat lätt motionering, varma duschar, tupplurar, yoga. Ja allt i princip.
Vet inte var du bor men på många håll behöver du inte nån remiss för att söka till en gynekologmottagning och det finns även privata gynmottagningar som har avtal med landstinget = du betalar bara vanlig vårdtaxa inget mer.
Och hör du till de områden där man kanske behöver remiss kan du testa med att skriva en egenremiss ifall vårdcentralen inte lyssnar på dig.
Det är inte normalt ha smärtor och besvär som hindrar att man har ett normalt liv så nån utredning kan vara bra att försöka få
Jo jag bor i Malmö och är 18 år.
Som jag förstår det så behöver man remiss i skåne. Jag skulle ta och ringa och fråga om råd hos kvinnohälsan om du ska göra en egenremiss el dyl. Och är det så att dina besvär påverkar dina studier, förmåga att arbeta och liknande bör du betona det, du kommer ju inte att få vara sjukskriven varje månad när du arbetar + är man borta ofta från studier kan man få svårare klara studierna.
Jag skulle också råda dig att ringa till en gynmottagning.
Jag hade liknande problem för väldigt längesen men minns hur fruktansvärt de var, man ska inte behöva ha det så.
Ska kontakta gynekolog idag. Viker mig på riktigt i smärta så att jag inte ens kan gå till skolan och fokusera.
#5: Låter bra att du söker hjälp! Har också haft väldiga problem när jag var yngre. Fick starkare värktabletter, då de vanliga inte hjälpte. Åt också P-piller under någon period. Men en sak som kanske inte kommer fram på ett sådant vårdbesök är att magnesium kan hjälpa, har man för lite magnesium kan inte kroppen slappna av. Det kan man prova själv, det är inte farligt att "laborera" med.
Hoppas du får hjälp på något sätt! ❤️
💖🧡💛💚💙💜
#6 Ja fick att jag måste få remiss.
Magnesium… kan vara att jag har brist på det så ska definitivt kolla upp vad för grönsaker och liknande som innehåller mycket av det.
#7: Har du brist kan det vara bra att snabbt få upp nivån, jag brukar i sådana fall köpa tillskott från 'Helhetshälsa', de har naturligt magnesium. Jag äter också mycket baljväxter, mörk choklad, nötter och mandlar som innehåller mycket magnesium. Som tips! Det finns såklart i fler livsmedel! Lycka till! ❤️
💖🧡💛💚💙💜
Försök skriva en egenremiss ifall vårdcentralen inte lyssnar på dig eller byt till annan vårdcentral man får ju byta och det är lätt bara fylla i ett formulär där man vill gå. +Går du i skolan brukar skolsyster kunna hjälpa till med ifall du upplever att din skolgång påverkas negativt, ofta finns det ju någon skolläkare kopplad till skolsystemet som sjuksyster har kontakt med som troligtvis kan hjälpa till med remiss.