Preventiv medel HJÄLP!
Jag har provat p piller men det har gjort så att min mens har varat för evig.
Jag har ringt ungdomshälsan o dem rekommenderar p stav.
Jag är livrädd för p stav då jag hört saker om
- man får akne - humörsvängningar men främst av allt att man går upp i vikt. Jag väger 61 kg och mår dåligt över min kropp men jag jobbar på det s. Och ja mår bra snart
Jag kan bara inte lägga på mig några kilo just nu när jag börjar må bra.
Så ska jag välja att ha mens för resten av livet eller sätta in en p stav o riskera att må piss o få acne m.m
Vad tar ni för preventiv medel och hur upplever ni det?
Ring och be om att faktiskt få träffa en läkare eller barnmorska så du kan gå dit och diskutera dina behov och vilka alternativ som finns.
Säg som det är om du är orolig över något som är mer ”permanent” som inte går att få avbrutet mitt i perioden om något skulle hända så som biverkningar och liknande. Be om att få prova en annan sorts piller istället, det måste finnas fler alternativ för dig än den tabletten du har eller p-stav. (Om du inte redan provat allt annat?)😅
Jag har haft 3 olika piller, första fick jag ännu mer oregelbundna blödningar på, andra fungerade bra (kunde skippa mens 2-3cylker åt gången) men var tvungen att bytas ut då det inte rekommenderades att vara på den tabletten över 3-4(?) år (saknar den då den även minimerade acne). På den sista jag är på nu så får jag inga blödningar överhuvudtaget och ska ev senare byta ut dem mot en spruta var tredje månad eller något sånt
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Har du provat minipiller? Den tar bort min mens för mig
Jag tycker också det låter som en bra idé att be om en tid med barnmorska/läkare. Det finns ju olika varianter av p-piller och minipiller, så även om en inte fungerade bra för dig kan någon annan fungera bra. Jag har bekanta som fått prova många olika piller och andra p-medel innan dom hittade rätt. Det går ju tyvärr aldrig att veta hur det kommer fungera för just en själv.
Sen finns ju mer än bara stav eller piller. Spiral går ju dock inte heller att avbryta själv. P-spruta håller väl också i sig rätt länge vad jag har förstått. Men sen finns tex p-plåster eller p-ring. Kondom om man vill slippa hormonerna. Men det kan en läkare eller barnmorska ge mycket bättre råd om än vad jag kan :)
Själv äter jag Prionelle p-piller, och har inte märkt några biverkningar. Har ätit dom i flera år förutom under en period (tog uppehåll för att se om jag märkte av biverkningar då). Jag har det dock mer för att kunna planera och hoppa över mensen än som preventivmedel egentligen för jag är inte sexuellt aktiv.
//Jessie
Tre bm har sagt att pstav är likvärdigt med minipiller
Du kanske kan testa det? För vissa tar det bort mens, för vissa blir det många blödningar. Men, oavsett vad du väljer, så kan man aldrig säga i förväg kring biverkningar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag provade p-stav i tonåren och det funkade inte alls för mig. Men det innebär inte att det blir likadant för dig. Efter andra barnet har jag nu p-spruta som helt tagit bort mensen. Har iof vanligtvis mens ganska sällan men skönt och slippa tänka på att varje dag behöva äta en tablett samt riskera att den inte hjälper om man är dålig i magen. Har haft p-piller innan men av personliga skäl blev det p-spruta. Det ända är att den behöver förnyas var tredje månad samt att det kan ta tid att bli gravid efter du slutat med den.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Det bästa jag har haft är p-ringen nuvaring.
För vem och varför ska laborera med din kropp och orsaka oacceptabla biverkningar? Din pojkväns skull?
Jag hade inte gått till läkare eller barnmorska igen om jag var du. Tror det är bättre att du pausar din kropp ett tag istället. Så kan du fundera på för vems skull du tar skiten för egentligen? Lyssna på dig själv och din kropp istället, inte en barnmorska vars syfte med sitt jobb är att pracka på varenda tjej massa syntetiska hormoner.
Ingen barnmorska rekommenderar t ex pessar (googla Milex, FemCap, Caya). Lyckas du få den på plats själv och så där så är det ju typ samma sak att sätta in den varje dag, som att ta ett piler varje dag.
Kan upplysa om att Det finns en läkemedelsstudie där de söker friska frivilliga män för att testa ett nytt preventivmedel för män. Det ger ju en ersättning också. Skriv till mig om du vill veta mer.
#7: Finns betydligt fler anledningar att skaffa p-piller än för ”pojkvännens skull”. Svåra blödningar, svåra kramper, endometrios eller bara väldigt oregelbunden mens som påverkar vardagen negativt är några anledningar. Då gör du det helt för din egen skull oavsett om du har en partner i ditt liv eller inte.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Absolut, tänker bara att många faktiskt gör det för att han vill slippa ha kondom. Det ska man ju inte gå med på.
Men hon skrev inget om en medicinsk indikation, och biveffekterna väger uppenbarligen tyngre än effekten här.
Hon frågar också vad andra tar för preventivmedel, och jag vet ju själv hur hetsiga barnmorskor kan vara så många unga tjejer känner sig pressade
Fan skulle ta cellprov en gång hos barnmorksan. Då fyller man ju i den där lappen innan och bara för att jag kryssat nej på preventivmedel ville hon nästan direkt boka in en tid för preventivmedelsrådgivning. hon kan ju börja med att fråga om jag var sexuellt aktiv ens.
#10 Sedan finns det ju de kvinnor som inte tål kondom. Jag är en av dem. Klarar inte latexfria heller. Så man får se allting på olika sätt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så är det också ja. Men fortfarande är pessar något som barnmorskor aldrig pratar om. Det är inte ens subventionerat i alla regioner, trots att det är en låg kostnad mot miljövinster att inte släppa ut östrogen i avlopet t ex.
Jag har bara fått höra att jag inte kan ta p-piller av hälsoskäl.
De här manliga preventivmedlena som forskas om låter ju lovande. (Då slipper man bli anklagad av fler killar för att försöka bli med barn för att jag inte tar p-piller… trist, för jag har vetat i 10 år nu att jag definivt inte ska ha fler barn).
Att barnmorskor rekommenderar preventivmedel och hormonpreparat beror säkerligen till viss del på att de får ta hand om resultatet när någon inte har använt skydd fast de borde.
Att hjälpa kvinnor med oönskade graviditeter tillhör nackdelarna med jobbet, oavsett om personen bestämmer sig för att gå vidare med graviditeten.
Är det dessutom på en ungdomsmottagning så är det desto viktigare.
Pessar är ett bra preventivmedel men det kräver dels att det används korrekt (vilket inte alltid är fallet), dels att det finns till hands när det behövs och inte ligger i en byrålåda hemma.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#13: ALLA preventivmedel bör användas korrekt för att de ska fungera, ÄVEN p-piller och det finns ganska många som glömmer/slarvar att ta dem och kommer på det först ett par dagar efteråt och då kan det vara försent. Man kan även glömma p-pillren hemma i någon byrålåda om man ska iväg någonstans för ett par dagar. Så jag tycker inte argumentet håller. Man borde få mera alternativ men min erfarenhet är tyvärr att det enda som de någonsin har pratat om på ungdomsmottagningen är p-piller. Visst pratade de om olika preventivmedel i skolan, men sen då det verkligen kommer till kritan så erbjuds endast p-piller att man inte ens vågade fråga om något annat i rädsla för att se dum ut, som om det skulle vara något fel på andra preventivmedel.
Oönskade graviditeter kan uppstå oberoende vad för sorts preventivmedel man använder sen. P-piller garanterar inte att man är fri från att bli gravid, plus att man kan även få lida väldigt mycket sådär annars med tanke på alla biverkningar som kan uppstå. Det är viktigt att man får tillräckligt med information om alla sorts preventivmedel och att de på ungdomsmottagningen pratar om alla dessa alternativ (vilket jag har ALDRIG varit med om, endast p-piller har varit möjligt enligt dem).
#14: Du har helt rätt i att man måste skilja på en sk klinisk användning (p-pillret tas på samma sätt, vid exakt samma tidpunkt, under alla dagar som kartan täcker). I verkligheten kan man hatta lite mer med användningen: dag 1 kl 9, dag 2 kl 9, dag 3 kl 11, dag 4 Blev inte förrän kl 17 för man sov borta och glömde dem hemma, dag 5 kl 7, dag 6 TRODDE man att man tog det på morgonen, men glömdes bort. Man blir bara informerad om magsjuka, inte vilka läkemedel som interagerar med p-piller.
Som farmaceut kan jag också säga att det finns de som inte svarar på p-piller. Har hört om en kund t ex som använde två olika p-piller för det räckte inte med ett. En kompis förra sambo blev gravid 4 ggr trots olika preventivmedel varje gång. Om det sedan är kontraindikationer, interaktioner eller farmakogenomik - det vet jag inte. Akut p-piller vet man i alla fall att överviktiga kvinnor inte svarar på tillräckligt för önskad effekt.
Sedan väljer man att subventionera bara vissa p-medel. Som 15-åring fick jag det som hette Follimin (tror det är samma som neovletta nu) och mådde akut PISS av dem. Fysiskt och mentalt, på många sätt. Gick tillbaka UMO men fick bara veta att jag måste ta dem längre tid (3 mån) innan biverkningarna släpper. Det hade aldrig gått! Hade typ kunnat mörda någon, så påverkades mitt humör. Fick förklarat att jsg inte alls kunde blöda (mycket!) mer vid mens, ha värk och längre mens (och genombrottsböckerna ). Utan det skulle ju göra att man fick mindre mens, kunde skjuta på den i 3 månader, och mensvärk skulle det också vara bra mot. Epidemiologiskt kanske det är så, men viktigt att ta hänsyn till induviduella biverkningar och problem.
Nu som farmaceut nu förstår jag att det handlade om att det skulle kosta för mig att prova andra p-medel. Så trots att det var ohållbart förväntades jag fortsätta ta skiten. Aldrig! Slutade omedelbart och det var aldrig något problem för mig. Är uppenbarligen inte så fertil 😁.
Det kan ju inte vara nyttigt att ta syntetiska hormoner för att hindra basala kroppsfunktioner, känner jag. speciellt inte för unga tjejer. Tycker bara det är så fel att man ska förväntas ta preventivmedel som kvinna i fertil ålder. ”Man måste prova sig fram.” Svarar barnmorskorna bara om man säger att man inte är sugen. MÅSTE man verkligen det?!
Är det endast för indikationen att förhindra oönskad graviditet, och man mår dåligt av dem på minsta sätt - eller känner sig skeptisk att försätta kroppens naturliga system ur balans - då tycker jag man ska ifrågasätta sig själv och sin partner lite. För vi ska inte ljuga nu… P-piller förväntas ofta användas av kvinnor för att manliga partners får mindre känsel av kondom och då oftast struntar i den. en del vill helst komma i kvinnan också. Jo men såklart man hellre får acne, viktökning och humörsvängningar! Och kom ihåg att biverkningar kan komma efter en lång tids användning också. Läste om någon som var depreimerad i 10 år. Hela sonens uppväxt. Tills hon slutade med minipiller….
#14: Ja, det har du rätt i, jag tänkte nog inte så värst långt innan jag skrev det inlägget (och utgick dessutom från mig själv). 🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com