Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettkvinnokroppen
Läst 466 ggr
[Tismon]
0

Hungrig hela tiden

Jag vill börja detta inlägg med att säga att jag var skeptisk till att posta detta på detta konto och funderade till och med på att skapa ett anonymt konto.

Jag är inte övervikt men det oroar mig att jag är hungrig hela tiden, blir aldrig mätt efter ens ordentliga måltider, känner alltid ett sug efter sött och jag har gått upp en del. Jag tror att det är min depression som gör mig så hungrig och att jag kan ha väldigt svårt att sova ibland (vilket också ökar hungern) men jag vill sluta känna mig såhär hela tiden.

Vill gärna gå ner kanske 7 kilo också så att jag väger 55 kg vilket är en ganska bra vikt för mig, tycker jag. För tillfället passar inte 90% av min garderob och jag går hellre ner lite eftersom jag har knappt pengar över till nya kläder. Hur slutar jag vara hungrig hela tiden? Har hört om piller som ska få ned aptitet, men är de ens säkra och fungerar dem ens?

Tarotstollan
1

Jag hade kontaktat sjukvården om jag hade varit du. Det är ju inte ok att vara hungrig hela tiden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Tismon]
1

#1: Vem kontaktar jag? En sjuksköterska? Fungerar vanlig vårdcentral?

Har en del kontakter på vuxen psykiatrin men tror inte riktigt de tar mig seriöst där

Tarotstollan
1

Börja med att kontakta vårdcentralen, de har ju hand om hela kroppen.

[Tismon]
0

#3: Tror du man kan kontakta dem på 1177?

Tarotstollan
0

Antar det, har aldrig använt det. Jag ringer till vårdcentralen direkt och sen ringer de upp mig på en bestämd tid.

Sindri
3

Det kan hända att du har en rubbning på sköldkörteln. Det kan ge både minskad och ökad aptit.
Hunger regleras av ett hormon som hetel leptin, det kan bli väldigt fel balans mellan olika sker. Ökad förekomst av kortisol kan ge ökad hunger.

• Redigerat 2022-02-24 00:25 av Sindri
[Tismon]
2

Jaha det visste jag inte! Det är verkligen jobbigt att jag kan äta tre stora portioner fylld med mat på tallriken och fortfarande vara hungrig så något måste ju vara fel. Får kontakta vårdcentralen. Hoppas de inte är alldeles för överbelastad

• Redigerat 2022-02-24 00:47 av [Tismon]
Tarotstollan
2

Ja, något måste ju vara fel, för så mycket mat brukar ju en fullt frisk kvinna inte äta. Undantaget är ju de som har fel på något i kroppen eller är starkt överviktiga.

sp0ngeb0b
2

Bra att du söker vård, det låter ju onekligen som att något kan vara fel! Hoppas du får bra hjälp. Sömnen påverkar ju också mycket som du säger, men jag tror inte det påverkar mättnadskänslan på det sättet. Tror snarare det gör att man känner sig mer hungrig/sugen liksom, men mätt bör man bli trots dålig sömn. Angående piller som dämpar aptiten. Jag tror absolut att vissa kan fungera. Bäst är så klart att söka vård i första hand men OM du vill testa finns det sådana produkter som kan ha önskad effekt. Har själv provat burn-pulver från GAAM och jag upplevde minskad aptit. Dock innehåller den också väldigt mycket koffein vilket gav mig obehagliga bieffekter.

[Tismon]
1

#9: Jag trodde man var hungrig hela tiden om man hade depression, stress och sov dåligt men bra att beta att man ändå ska kunna vara mätt.

Visat händer det att jag blir mätt (ganska sällan) men det varar ofta inte länge alls (en timme senare är jag hungrig t ex)

sp0ngeb0b
1

#10: Du kanske inte behöver ta mig på orden, hehe… jag är inte helt insatt i hur det där fungerar. Men jag själv har i alla fall bara upplevt att hungerskänslor förändras av dålig sömn och depression, inte mättnadskänslor, och har inte heller hört om att det är en grej. Men det behöver ju inte betyda att det inte är så för dig! Det är olika hormoner som reglerar de båda, så det kan säkert vara så att någon typ av sjukdom eller annat tillstånd kan rubba balansen hos en av dem eller båda. Men det kan ju förhoppningsvis vårdpersonalen svara på.

[Tismon]
1

#11: Tack för svar ändå :)

Skrev nu ett meddelande till dem på 1177 under rådgivning så bör få ett svar inom 2 arbetsdagar!

Tarotstollan
1

Bra att du kontaktat dem, börja inte experimentera med några tabletter innan du fått prata med vården, du vet ju inte vad det beror på så tabletter eller annat kan ju ställa till det ännu värre.
Just med att vara nere eller vara deprimerad är nog individuellt med maten, vissa äter massor och andra äter knappt något.
Hoppas att du får svar snabbt. Hör de inte av sig så ring till vårdcentralen.

Lona
0

Har det alltid varit så eller börjat nyligen? Äter du någon psykofarmaka (du behöver givetvis inte svara!)? En hel del av dem kan påverka både sug och hunger/mättnadskänsla.
Jag tycker inte heller att man brukar bli hungrig av depression och ångest, däremot kan jag nästan få tvång efter att äta godsaker. Det blir som ett missbruk.

Bra att du kontaktat vården, det kan också vara värt att kolla blodsocker mm.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tismon]
0

#14: Jag tror det?

Tar antidepressiv men har tagit den i flera år och denna jättehungriga fasen har kommit smygandes nu på sistone. Däremot har jag inte haft råd med min adhd/add medicin på jättelänge, kan man bli hungrig av att inte ta den?

Hur kan blodsockret påverka hungern? Vet att jag är väldigt blodsockerkänslig

Lona
0

#15: Hmm, man kan ju få mindre hungerskänslor (och gå ner i vikt) av en del ADHD-medicin så om man *inte *tar den skulle det kunna "slå tillbaks" innan kroppen har ställt in sig som den var innan…?

Förjävligt att man inte ska ha råd med sin medicin!!! (Sitter och funderar på hur jag skall lösa mitt melatonin.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tismon]
0

#16:

Ja, var lite det jag fuunderade på
Vet inte hur stor påverkan ritalin har på hungern? Min förra antidepressiv gick jag upp jättemycket av men voxra har inte haft någon påverkan på hungerkänslan

Ja usch, hjälper inte att mediciner är asdyra. Blev precis påmind att mina adrenalinsprutor gick ut förra månaden men jag måste ut med 800kr ifall jag ska köpa dem… Så jadu, mediciner suger 😵

Melatonin är ju inte längre med i högkostnadsskyddet 😭

[Tismon]
0

Jag fick svaret:

"Tyvärr kan vi inte besvara din fråga. Vi behöver få ytterligare upplysningar från dig. "

Tarotstollan
0

Ring vårdcentralen!

[Tismon]
0

#19: Vad ska man säga? Är så dålig på att prata i telefon 😵

Tarotstollan
4

Bara säg som det är att du är orolig för att du äter sådana mängder med mat.
Säg att du ringt 1177 men de kunde inte hjälpa dig.

Du kan skriva ner allt du vill säga på ett papper så kan du läsa innantill när de frågar dig.
Det brukar jag göra för att inte glömma något om jag blir virrig eller nervös!
Lycka till!