Kan inte ha tamponger
Haft bindor sedan jag fick mens första gången men vill gärna byta till att ha tamponger då jag tycker det verkar smidigare och diskretare men problemet är att jag tycker att det gör extremt ont att få upp dem, den enda som inte gör ont är mini men den passar inte mitt flöde. Vad hade ni gjort?
Kan menskopp vara ett alternativ att prova?
// Harley
#1: Har prövat det men tyckte det var rätt obekvämt och svårt att göra rätt
Menskopp tar några gånger innan man gör rätt. Såg du till att den satt rätt och så vidare?
Menstrosor är dyra men kanske alternativ annars?
Jag kan inte ha tampong och avskyr menskopp
Kör dock bindor
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4: samma här.
Tygbindor kan vara ett alternativ tror jag.
Kan du ha någon form av vaginism/vestibulit eller liknande som gör att muskulaturen i slidan börjar krampa?
#7: Det är möjligt men får endast ont när det kommer till att sätta in tampong, när det kommer till samlag får jag inte ont. Men ska definitivt kolla upp det, är det gynekolog man går till då?
#8: Har du testat tampax, de med hylsor? Jag får alltid ont om jag försöker få in de där mini-mini små tampongerna, men de med hylsa har jag aldrig några problem med.
#8: ja det är gynekologen som konstaterar det, men då brukar man också ha svårt att genomföra samlag.
Ja tänker som Devya, testa tamponger med hylsor. Hylsorna har slät yta och "glider" lite bättre.
#10: Precis. Sen kan man smörja in hylsorna med lite vaselin om det känns som om det skulle behövas. Det gjorde jag det första månaderna innan jag lärde mig ordentligt hur man skulle göra och det fungerade jättebra.
Jag menar inte att göra mig lustig över dig men får erkänna att jag flinade lite åt ditt nick med tanke på ämnet i den här tråden. 😉
Kan det vara så att du "riktar tampongen fel"? Nu vet jag förstås inte hur det funkar för andra kvinnor men jag måste i alla fall först rikta den "bakåt", mot ändtarmen liksom. Ungefär "en tamponglängd" in i slidan så vinklar jag den "uppåt", det gör den av sig själv.
För jag den rakt uppåt direkt när jag sätter in den så går det visserligen om jag tar i lite men det gör ont.
Jag tänker att vid samlag blir det nog naturligare att det blir "rätt vinkel" av sig självt (lite beroende på vilken ställning man har).
Det försämrar ju tampongens funktion men du kan ta lite vaselin el dyl på toppen om du tränar för att få in rätt teknik. Då glider den lättare, när man väl fått till tekniken så kan man ju använda tampongerna som de är.
Tampax har jag faktiskt aldrig fattat hur man gör med, å andra sidan har jag inte testat som vuxen, bara som ganska tafatt 13-åring.
Vad gäller menskopp så tyckte jag att om jag fick in den rätt så kändes den inte alls, däremot så var den svår att få ut eftersom det blev vakuum. Kändes som att jag drog ut halva innanmätet såvida jag inte petade runt väldigt mycket för att få vakuumet att släppa. Övergav metoden efter några mensperioder och återgick till tamponger och bindor.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com