Utebliven mens
Hej.
Nu är min mens 10 dagar sen.
Har gjort 2 gravtest som varit negativa. Ja det kan ta tag innan dom visar positivt.
Hur länge skulle ni vänta med att kontakta vården om den inte kommer tillbaka?
Slutade med ppiller i våras och den har innan det och under det och nu efter varit regelbunden.
Den har dock i några månader kommit 2 dagar tidigt.
Senaste gången blev den 4 dagar sen.
Och nu då är den 10 dagar sen.
Har absolut inte varit mer stressad eller orolig än vad som jag varit förut.
Vad jag kan googla säger dom man ska avvakta i 6 månader? Skulle ni köra på det eller skulle ni vända er till vården innan det?
Mensen kan ju variera stort i olika perioder och jag undrar lite vad du vill att vården ska göra?
/Maria
#1: under 10års tid har den aldrig varit såhär sen så därför tycker jag det känns konstigt att den gör det.
Jag vet inte? Kolla om något är fel vad som nu kan va fel?
Hur gammal är du och hur länge åt du p-piller?
Såvida du mår bra för övrigt så vänta åtminstone tills du skulle haft nästa mens.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3: jag är 23.
Åt dom i 5 år kanske.
Hade den gjort såhär i samband med att jag slutade hade jag nog inte reagerat över det men det var ju somsagt i våras
Har inte mått dåligt men känslan har varit att det börjar blöda när som helst och små kramper i slidan typ
Det är inget konstigt ifall mensen krånglar ibland, det är om den skulle utebli i flera månader utan orsak som man börjar fundera.
Så jag skulle också avvakta.
#5: jag har förstått att det är vanligt förekommande men när man själv inte vart med om det så blir man ju såklart lite fundersam.
Men då kan jag avvakta ett tag då😊
mensen kan hoppas över utan att det är någon fara
Haft 2-3 omgångar när den varit 14-15 dagar sen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Blir sällan uppdatering på sånna här inlägg.
Men jag var hos gyn igår och blev undersökt.
Min mens har fortfarande inte kommit och hamnat på utredning om PCOS då ultraljudet såg ut som det gjorde
Mensen kan vara sen eller hoppa över utan att det är några bekymmer. Min mens var sen över 50 dagar nyligen, jag ringde till barnmorskemottagningen och frågade och de sa att så länge jag inte vill skaffa barn så gör de ändå ingenting åt det, förutsatt att man lämnat cellprov som var ok (vilket är fallet för mig). Jag har också slutat med hormonella preventivmedel relativt nyligen (snart ett år sedan) så jag vet inte om det är något knasigt relaterat till det, eller om det helt enkelt bara är så min cykel är och jag inte har vetat om det eftersom jag gått på p-medel så många år.
Med det sagt… ser att du har varit hos gyn nu (så jag skrev det mest ifall någon annan som läser undrar). Skönt att du får den utredning som behövs. Hoppas inte det är något allvarligt.
#9: Det är ju dock inte 'normalt' att mensen uteblir i flera månader helt plötsligt (om man nu inte är gravid eller i klimakteriet). I det här fallet låter det nog bra att hon har sökt hjälp.
#10: Jag har dock hört/läst på flera ställen att mensen kan hoppa över någon/några månader utan att något är fel. Sedan kan man även ha oregelbunden menscykel, och när man slutat med hormonella preventivmedel behöver man lära känna sin kropp igen hur den fungerar utan hormoner, i alla fall om man som jag haft preventivmedlet väldigt länge. Absolut bra att TS sökt hjälp, det ska man göra om man är orolig.
#11: Dock slutade hon med preventivmedel för längesen (typ ett år sen på basen av det hon skriver) så det borde inte vara orsaken till att mensen flippar ur nu. Det låter helt enkelt inte rimligt så jag förstår varför ts söker hjälp, speciellt nu efter att mensen har hållt sig borta i vadå, fyra månader? Det är inget som jag klassar för bara några månader, det är då ganska länge redan.
Sen behöver det förstås inte vara något farligt eller så, men det är bra att kolla upp det ändå. Börjar ens kropp bete sig på ett sätt som man inte är van med är det bäst att kolla upp det istället för att anta att sånt händer ibland. Vi kvinnor är väl ganska duktiga med att skjuta upp sådana här besök och försöka rationalisera det med att alla kvinnor går igenom sånt här förr eller senare, på basen av sånt man hört och läst. Man ska dock inte automatiskt anta att detsamma gäller för en själv, det kan finnas något där som är värt att kolla upp. :)
Flera borde nog gå och kolla upp sig då kroppen börjar bete sig konstigt istället för att anta att det är vanligt förekommande. Jag borde själv bli bättre på sånt om jag är ärlig…
#12: Jag sa aldrig att TS inte borde ha sökt hjälp… jag ville bara dela med mig av vad jag fick höra när jag sökte hjälp (dvs ringde och frågade barnmorska om råd).
#13: Jag sa inte att du hade sagt det. :) Jag ville bara understryka hur viktigt det är att inte alltid jämföra sin egen situation med hur andra har haft det. Då kan det nämligen lätt gå fel och speciellt i sådana här fall då mensen har inte bara hoppat över en månad utan hela fyra månader. I min bok ska man inte ta det här som något vanligt eller normalt. Om mensen hoppar över en månad så tror jag att man kan avvakta och speciellt om man just har slutat med preventivmedel. Men just fyra månader…. Det kan vara en indikation på något allvarligare (som pcos). Även efter bara två månader så tycker jag att det börjar låta lite ovanligt.
Men jo, jag menade inte att specifikt tillägna hela mitt inlägg till din kommentar utan det var också menat sådär generellt.
#12: dom flesta verkar hålla sig till 6månaders regeln innan dom kollar upp patienten för sånt om man inte har andra besvär.
Nu hade jag fått Svamp också som jag aldrig haft innan så dom kollade allt på en gång.
Alla hormoner såg bra ut förutom ett. Som jag fattat det också är det mest lättpåverkade. (Prolaktin)
Så jag ska lämna mer blod.
Känns bra att börja kolla upp det och kanske få igång det innan man får barnstress