Kvinna iFokus

Kvinna

Läst 1436 ggr
Anonym
0

Oregelbunden mens efter uttag av spiral

Kan börja med att säga att jag tänkte ringa och rådfråga barnmorska om detta men de har så få telefontider så jag vänder mig hit i väntan.

Jag tog ut min hormonspiral (mirena) i april, och har sedan dess haft väldigt långa och lite oregelbundna menscykler. Jag har haft mens tre gånger, varav den första var bara någon dag efter att jag tog ut spiralen. Nu väntar jag otåligt på mensen som är "sen". Dvs det har nu tagit längre tid sedan senaste mens, än vad det gjort innan det. Att bli gravid är det sista jag vill och jag börjar därför givetvis oroa mig för det. Får ju köpa ett test om mensen inte kommer snart, men hur länge bör jag vänta innan jag gör det?

Just nu är jag på dag 46 i cykeln (där dag 1 är första dagen på min senaste mens). Jag tyckte att jag hade pms för någon vecka sedan och trodde därför att mensen var på gång, men tydligen inte för det har gått över för länge sedan. Jag minns att min mens var oregelbunden innan jag började med hormoner, men då var jag bara 17 år så det var ju inget konstigt då. Så nu undrar jag ju om det är normalt att mensen är oregelbunden/har långa cykler så här långt efter att man tar bort spiralen? Eller är det bara såhär för vissa? Kan det här liksom vara mitt "normala"? För jag försöker googla på detta och allt jag kan hitta är att det brukar bli normalt inom 1-2 månader, eller något sådant.

OlgaMaria
0

Hur länge du ska vänta kan bara du svara på. Hur skyddar du dig nu när du tagit ut spiralen?

Det är ju inte ovanligt att ha väldigt oregelbundna cykler så det kanske är ditt normala.

Tips är att ta tillskott på D-vitamin som är viktigt för menscykeln.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
0

#1: nu skyddar jag mig med kondom. Slarvar aldrig ens minsta lilla. Får hoppas det kommer igång snart. Vet ju att mensen kan försenas av olika anledningar, men det är ju svårt när man inte har någon regelbunden cykel som man kan lita på. Jag kommer säkert bli storkonsument av gravtest, haha… D-vitamin äter jag redan men tack för tipset.