Kvinna iFokus

Kvinna

Läst 540 ggr
annakarinla
0

Blödning igen några dagar efter mens

Min mens har alltid varit regelbunden och jag har aldrig haft en blödning mellan mensperioderna.
Min senaste mens slutade för 5 dagar sedan. Den var precis som den brukar.
Plötsligt igår morse börjar jag blöda igen. Då var det dag 10 efter att vanliga mensen startade. Fortfarande idag, dag 11 så blöder jag.
Inte lika rikligt som ordinarie mensen, men jag blöder hela tiden sedan igår morse.
Är det något som plötsligt kan bli efter många år av regelbunden mens? Jag vet att vissa kan blöda lite vid ägglossning men det är väl för tidigt för ägglossning nu? Och då är det väl en väldigt kort blödning, inte konstant blod som kommer?

Jag vet att jag inte är gravid eftersom jag inte är sexuellt akiv. Och jag har ingen könssjukdom.
Jag äter inga medeciner, inga preventivmedel, jag är normalviktig och mår bra i övrigt.
Tycker ni det ändå låter normalt att få en sådan här blödning strax efter mensen?
Helst vill jag inte behöva gå till gyn utan hoppas ändå att inget är onormalt

@NN@
0

Får man fråga om det är mörkt eller ljust blod?

annakarinla
0

Det är riktigt röd blodfärg som färskt blod. Precis som mensblodet ser ut. Inte ljusrött, och inte heller mörkt torkat blod. Inte bara som en blodblandad flytning utan rent blod, men i mindre mängd än mensen brukar vara.
För mensen brukar jag ha ganska så riklig.

@NN@
0

#2: Ok då vet jag inte riktigt vad det kan vara, har varit med om blödning efter min mens vid ett tillfälle fast då va det mörkt och gammalt.
Däremot vet jag att mens kan bete sig lite konstigt ibland utan att det är nåt som är fel. Har du ont?

annakarinla
0

#3 Nej inte alls nån mensvärk eller andra symtom heller.

Åsa S
1

Det är normalt att det blir obalans i hormonerna nån enstaka gång ibland och då kan det bli lite strul med mensen men ofta så återgår det till det normala igen. Ju närmre man kommer förklimakteriet desto mera tisk för svaj i hormonerna nu vet jag inte hur gammal du är men förklimakteriet kan börja redan i 40års åldern och hos vissa, ännu tidigare. Så ju närmre du kommer det stadiet desto större risk för mer oregelbundenhet och kortare eller längre mensperioder utan att det är nått som är nått större fel.

Jazmin1e
0

Tagit vaccinet?