Kvinna iFokus

Kvinna

Etiketter: cellprovskånesjälvtest
Läst 433 ggr
Pyttelite
0

Självtest för cellprov blir standard i Skåne

Från och med i höst blir det standard för kvinnor i Region Skåne att på egen hand genomföra tester för cellförändringar på livmoderhalsen, rapporterar Sveriges Radio P4 Malmöhus.

Läs mer 🔽

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sjalvtest-blir-standard-for-cellprov-i-skane

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Från och med i höst blir det standard för kvinnor i Region Skåne att på egen hand genomföra tester för cellförändringar på livmoderhalsen, rapporterar Sveriges Radio P4 Malmöhus.
Fridaaaa
0

Tycker jag är konstigt, jag tror det kommer bli många som inte tar på rätt sätt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pyttelite
0

#1: Jag skulle kunna tänka mig att testerna jat utvecklats och att det är därför de kommer hem dom självtest.

Det spara ju inmassa pengar man kan använda till annat.

Fridaaaa
0

#2 Nja jag tvivlar på det faktiskt.
Hoppas inte det kommer till Blekinge, jag avskyr att gå dit men skulle inte kunna göra det själv

Pyttelite
0

#3: Vad skulle vitsen vara att självtesta om resultatet inte hade motsvarande felfrekvens som idag?

Fridaaaa
0

#4 Finns mycket som inte är logiskt eller vettigt - tyvärr.

Pyttelite
0

#5: Så här står det i artikel- varför ifrågasätta det?

Är det fel som står där??

Säker metod Hon poängterar att testet är lika säkert som att ta provet hos barnmorska.

– Hittills har det varit relativt okänt men nu sprids det mer och mer att det är möjligt och att det är säkert.

Testet skickas hem till kvinnor i Region Skåne, tas med en bomullspinne i vaginan och skickas tillbaka med post för analys.

Pyttelite
0

Om det är detta dom menar är det inte samma prov utan en test om man har HPV.

Är det så är artikel ovan något felvisande.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/01/nu-erbjuds-kvinnor-sjalvprovtagning-for-hpv/

Fridaaaa
0

#6 Allt som står i sina artiklar stämmer inte alltid. SVT tja de är inte alltid sanningsenliga eller forumlera sig korrrekt

Pyttelite
1

#8: De har hämtat ett avsnitt från 1177 men inte tagit med det finstilta - tack för att du fick mig att leta vidare!