Menskopp - gör jag fel?
Jag skaffade en menskopp (Belladot) för ett tag sedan men är inte särskilt nöjd. Efter lite träning går det bra att sätta in den men att få ut den…
Dels åker den in ganska långt så jag får liksom rota för att få tag på "tampen", dels blir det någon form av vakuum så den suger sig fast. Det känns som att jag får dra ut halva innanmätet för att få ut den. :-P
Gör jag möjligen fel på något sätt? Går det ens att göra fel?!
Jag tycker att alla verkar vara jättenöjda med sina?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag brukar klämma ihop min lite i nederkant innan jag drar ut den (för att få bort eventuellt vakuum). Tror nog aldrig jag använder själva knoppen för att ta ut min.
Ibland kan min hamna rätt långt upp också men det är inget som stör mig (men har haft menskopp i 15 år eller mer så har fått in en teknik som funkar bra för mig).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Åh jag är också ny användare av menskopp. Har bara använt den vid en mens hittills och tyckte det var supersvårt både att sätta in och ta ut! Men det gick bättre och bättre för varje dag. Läste att det kan bli vakuum och att man då får klämma ihop den så att det släpper, precis som #1 skrev. Det är lite bökigt men tycker ändå det går ganska smidigt.
Tyvärr är det många som använder den på fel sätt, då den ska sättas in och då den ska tas ut. Inte för att skrämma någon men läs gärna det här:
https://www.bbc.com/news/health-51805689
Så det är nog viktigt att läsa på ordentligt så man inte gör något som leder till något problem.
Jag själv har inte vågat använda en menskopp då jag har fått barn och fått träna upp muskulaturen där igen. Vill inte riskera något. Det finns alltför lite forskning om det så jag vill hellre vara på säkra sidan .
Hoppsan!
Tack för era svar och tack Devya för länken, det där kunde de helt klart varit tydligare med i bruksanvisningen. Varför inte en länk till en liknande video?
Jag har gjort fel och "krystat" den neråt. Tror inte det här kommer att funka på ett smidigt sätt, det blir återgång till tamponger.
Det låter kanske som att jag har världens största underliv vilket jag förhoppningsvis inte har men det blir liksom…grävande om jag ska få tag på menskoppen på rätt sätt.
Lättare att använda traditionella sätt och hålla tummarna för att åtminstone den biten av klimakteriet är slut snart!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4 Nej, krysta ska man absolut inte göra. Jag var på fysioterapi för att öva upp mina muskler där nere och hon sa att det absolut värsta man kan någonsin göra är att krysta (om man nu inte håller på att föda barn) eftersom det kan leda till "prolapse". Man kan få problem med att kissa och dylikt. Så det är inte bara att använda menskoppen hur man vill, man måste göra det på rätt sätt och om man gör det på rätt sätt så är det ju inga problem. Men gör man det fel så kan man få konsekvenser av det.
Låter absolut inte som om du skulle ha ett stort underliv. :D
Jag tycker det är lättast att använda tamponger. Visserligen kostar ju det mera men jag tycker om att vara bekväm då det gäller min mens, då jag annars har ganska mycket i samma veva. Sen vill jag dessutom inte riskera att göra något som leder till att jag förvärrar muskulaturen där nere.