Preventinmedel
Hej! Är 25 år gammal och har aldrig använt preventinmedel men hade tänkt skaffa något av diverse anledningar… Har extrema problem med min mens och har hört att tex p-piller kan hjälpa! Har typ bara killkompisar och min relation till mamma är sisådär så jag chansar på att fråga om råd här.
Ska man ringa VC eller barnmorskemottagning ang preventinmedel?
Funderar på antingen p-stav eller yasmin p-piller, men har hört väldigt mycket negativt om p-stav…
Kan man hämta ut p-piller utomlands? Min kille bor inte i Sverige och jag har spenderat mer och mer tid hos honom (Är dock hemma just nu).
Kanske låter löjlig eller lite dum men har ingen erfarenhet av detta ^^;;
Jag skrev till min vårdcentral på 1177, skriv alla problem du har med mens och anledningar att du behöver,.
Sen kommer du få en tid och läkaren föreslår ett sort för dig att prova som passar det behov du har.
På mitt recept så kan jag hämta ut tabletter för ett år åt gången, så mest troligt gäller det alla recept. Så är du hemma i alla fall en gång om året så kan du ju hämta ut allt samtidigt 😉
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sätt in hormonspiral annars? Den håller i 5 år :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Här kan du läsa vad som gäller om att hämta ut receptbelagd medicin i annat EU-land: https://europa.eu/youreurope/citizens/health/prescription-medicine-abroad/prescriptions/index_sv.htm
Det är barnmorska som har hand om preventivmedel och även insättning av t.ex. spiral. Jag har haft både p-piller och hormonspiral och kan säga att jag absolut föredrar spiral framför p-piller. Dels så slipper man tänka på spiralen, den bara sitter där i 5 år och gör sitt jobb. Det kan ju bli en massa bök med p-piller om man glömmer ett osv. Dessutom ska hormonspiralen släppa ut betydligt mindre hormoner, vilket gör att många får mindre påverkan på humör och andra biverkningar. Med det sagt kan det ju vara en idé att starta med p-piller och se hur det känns :) känner du att du gillar det, men kanske har lite mycket biverkningar eller har svårt att komma ihåg att ta dem så kan du ju prova med t.ex. en hormonspiral.
Vill bara tillägga, vet inte om du kanske sett (eller kommer att se) mitt inlägg här inne som handlar om negativa biverkningar av min hormonspiral. Jag har nyss tagit ut den på grund av att jag tröttnade på biverkningarna. Men biverkningarna har inte varit så jättejobbiga och överlag var jag väldigt nöjd! Samt att biverkningar är ju individuellt hur det blir. Jag fick ingen påverkan på humöret, hade ingen mens och mådde allmänt bra. Enda problemet var att jag fick lättare att gå upp i vikt och svårare att gå ner, samt mer rikliga flytningar. Men överlag som sagt nöjd så jag kan absolut rekommendera att prova om det är intressant.
#4 Vet inte om jag vågar använda spiral, har hört om folk som blivit tvungna att ta bort sin äggstock pga att spiralen skrapat sönder! 😨
Har även en yngre släkting som fick jätte problem med spiral då den tydligen blev fel insatt, har därför funderat mer på p-stav isf men den verkar inte vara så omtyckt heller? Är även fattig just nu så att lägga ut 1000 kr på något som kanske blir ett helvete + att jag snart ska tillbaka till min kille känns lite läskigt ^^; Inte kul att vara fast flera månader med spiral om man mår superdåligt..
Ska dock fundera på vad du sa🙂
#5 Oj, det har jag aldrig hört talas om! :O Det är nog väldigt ovanligt. Men så klart bra att veta om ändå, och jag förstår din oro. Min uppfattning är att P-stav är "sämre" än spiral när det kommer till biverkningar och sådant. Men det kan ju vara en idé att diskutera detta med en barnmorska, då hon borde kunna ge dig information om alla eventuella biverkningar och risker.