Kliande bröstvårtor
Jag har sedan några månader tillbaka haft väldigt kliande bröstvårtor. Det har gått lite i perioder men nu kliar det ibland så mycket att jag får sår. Jag brukar tvätta, smörja och även lägga plåster på varje dag, ibland hjälper det bra men det kommer tillbaka efter några dagar.
Är det normalt? Tänker att det kanske kan ha något att göra med att bröstvårtorna växer?
(Är 13 år, snart 14)
Tacksam för svar😊
Vädret blir kallare, huden torrare och dina bröst växer ännu. Det kan vara väldigt frustrerande.
#0: vad smörjer du med? Bepanthen skulle jag tipsa om.
Det låter inte särskilt normalt oberoende. De borde inte klia bara för att de växer och om det hade något med värt det att göra så skulle ju inte bara bröstvårtorna klia.
Jag undrar om det inte kan vara Svamp eller dylikt. Jag skulle rekommendera att smörja in dem med kokosolja ifall om det kan vara Svamp eller om de är bara torra.
#3: på mig kliade dom eftersom dom var torra inte själva bröstet, när brösten växte
#4: det låter det extremt att det klias så pass mycket att det blir sår och att hon måste sätta plåster på. Därför tror jag inte riktigt att det har så mycket att göra med att de växer och tror mera på att det har med torrhet att göra eller då eventuellt Svamp.
Oberoende så hjälper ju kokosolja oftast både mot torrhet och mot Svamp. :)
Ett läkarbesök kan ju vara bra.
Jag har annars problem med torr hud över hela kroppen så det kan ju vara det
Jag brukar få ta lite lotion på mina bröstvårtor efter att jag har duschat, annars blir de torra och det brukar kunna klia då.