Ångrar att jag rakade mig
Hej, jag är en 13-årig tjej som behöver få svar på några frågor.
För någon dag sedan bestämde jag mig för att raka mitt underliv vilket jag redan ångrar. Det kliar och min hud har blivit lite irriterad.
Jag har bestämt mig för att låta det växa ut igen i hopp om att slippa klådan, men är dock rädd för att ha förstört mitt underliv på något sätt. Jag har läst att håret inte kommer bli på samma sätt som det var innan och att man kan få sjukdomar eller andra problem.
Behöver jag vara orolig?
Är tacksam för all hjälp jag kan få<3
Det kommer att växa ut och jag tror inte det kommer att medföra något problem.
Det kommer kanske, precis som du märkt, att klia och irritera ett tag, men det avtar efter en tid. Inget att oroa sig för!
Du behöver inte vara orolig men det kommer att dröja ett tag innan det vuxit till sig som innan.
/Maria
#3: Lås och plocka bort den om ni är säkra på det.
4# Är inte moderator här dock och förstår inte meningen med anonyma användare..
#3 Varför skulle detta vara en trolltråd?
Perlan11 är väl också ganska anonymt.
/Maria
#7: precis. Ser inget som tyder på det än så länge.
#9: Behöver det inte alls vara. En del i den åldern kan faktiskt ha sinne för språket och dess valörer.
Det kanske är en trolltråd men vad spelar det för roll? Ingenting i frågan är olämpligt, så OM det skulle vara ett troll gör hen ju bara nästa unga tjej en tjänst som googlar på detta. Helt orimligt att ens diskutera.
En måste få ställa frågor som kanske känns självklara för vuxna, hur fasiken ska en annars kunna lära sig något?
Till TS: Du behöver INTE vara orolig. Det kliar och är obekvämt, du kan få inåtväxande hår (nu när de växer ut igen), men det finns inget att oroa sig för. Här kan du läsa mer om rakning och vad en kan tänka på:
https://www.umo.se/kroppen/utseende/har-pa-kroppen/
Och kom ihåg att det är din kropp, och du behöver aldrig raka dig om du inte vill. Däremot tycker jag att det är bra att du testar vad du själv vill såklart 😊
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#12: Vad som är mer provocerande är väl snarare att du, utan egentlig grund så vitt man kan se, anklagar någon annan för trolleri, och inte tålde det själv i en annan sajt på forumet.
#14 Men vad är ditt problem? OM inlägget är skrivet av ett troll, vad spelar det för roll? Ingenting i inlägget är olämpligt och frågan är absolut relevant för ungdomar som rakar sig för första gången. Om det är ett troll, så är det väl oavsett jättebra information till andra ungdomar som googlar på detta?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#14: Tjafsa vidare då för all del.
Tänker iallafall inte ödsla mer av min tid på dig.
Morsning.
- Redigerat 2020-11-09 19:55 av [Moon AppleGrey]
#17: Perlan11
Jag har nu tagit bort flera av dina kommentarer eftersom det INTE är okey att kalla andra medlemmar för troll!
Det finns ingenting i det ts frågar om som är märkligt på något vis utan ett fullt normalt inlägg inne på en sida om KVINNOR. Har du inget svar på det hon frågar så låt bli att skriva.
Vi välkomnar nya medlemmar! Vi skrämmer inte bort dom med idiotkommentarer. Förstör inte mer i tråden nu. Du är precis lika anonym själv och dina inlägg gör precis det som en trolls inlägg gör. Förstör. Du påstår dig för övrigt vara en man på 34 år. Kanske lite fel sida från början…
Så här passar det med "som man känner sig själv känner man andra"
- Redigerat 2020-11-09 20:38 av Karmatarerskanise
Anonym178882
Du får inte sjukdomar av att raka dig. En del kan lättare få Svamp eftersom mycket kläder sitter tight och det då inte kommer någon luft vid underlivet. Har man hår skapar det lite mellanrum för luften.
Det går som växer ut är inte annorlunda, men det känns så i början eftersom nya hår är grövre än hår som är utvuxna. Längre hår slits när det växer ut. Ett nytt hår är grovt men börjar slitas direkt så när det vuxit ut är det som vanligt.
Det är därför en myt säger att håret blir grövre och annorlunda om man rakar sig. Det är alltså inte sant. Håren är de samma, men känslan av råkat hår som växer är inte samma som när det är utvuxet.
Så du har irriterat huden med rakbladet och därför kan det klia, svida och bli röda prickar. Sjukdomar blir man smittad av. Jag hoppas ju att du använt egen rakhyvel. Var det någon annan kan du bli smittad av hudsmittor tex.
Låt det växa så blir det bra igen.
#19: Det var det jag hade för mig.
Var dock osäker då det är flera år sedan man testade och inte kommer ihåg hur tiden efteråt upplevdes, så ville inte svara och riskera att man for med osanning.
Angående att en del blir misstänkta när det är ny medlem med bara ett inlägg.
Vi var alla nya på sidan när vi blev medlemmar och något inlägg måste bli det första man skriver. Här hade ts tur som hittade en perfekt sida för sina frågor.
Oturligt nog hittade en otrevlig man också hit samtidigt.
Men som synes om man kikar runt är det övervägande kvinnor i alla åldrar som gör sidan till en trevlig plats var vi kvinnor oavsett ålder kan diskutera, fråga, berätta och prata ut om saker som gäller oss.
Så jag hoppas att du anonym178882 vill stanna kvar hos oss :) du är välkommen hit!
Bild för uppmärksamhet
#18: Nina
Du har banne mig helt rätt! Man känner andra av sig själv. Alla män har ett universum fyllt av sjuka, vrickade tankar, tro inget annat! Därför är min snart-att-bli-tonårig dotter bättre av att ha en uppmärksam pappa vid sidan av en underbar men mer-åt-det-blåögda mamma. Det naiva här är ju så 'out there' att det är nästan sött, vill nästan krama och trösta er..
För övrigt gick jag in på tråden när jag trodde att det det var en kvinna som rakat huvudet, vilket alltid fascinerat mig av någon sjuk anledning …okej, och tänt mig lite.
Men, med största sannolikhet ni sitter och diskuterar era musar med en vuxen man - Ha det så trevligt nu på er! Ciao
#22 Hmm, du har själv varit medlem i två dagar…
Uppmärksam pappa???
Med en väldigt konstig kvinnosyn verkar det som.
/Maria
#22: Vi diskuterar inte våra musar. Vi pratar om rakning. Blir någon man tänd av en sådan diskussion är det beklagligt för den mannen. Jag menar sexlivet är ju icke befintligt om man tänder på att någon fått klåda och irriterad hud efter rakning. Och tänder den sedan på svar som förklarar lite om rakningens påverkan på hud och strån så bjuder vi på den. För fler kvinnor har nytta av tråden än män som tänder på den.
Här är det en tonåring som frågar om råd dock. Hon ska få den hjälp hon frågar efter utan otrevligheter.
Vi vuxna kvinnor, flera av oss äldre än vad du är och dessutom pensionärer på forumsdelen, behöver inga kramar eller tröst av en man som inte kan förstå att flickor i den åldern ofta ställer liknande frågor för att dom är oerfarna och oroliga. Det är härligt att man idag kan få hjälp med sådana frågor så enkelt på ett forum var det finns många kvinnor med erfarenhet och kunskap. Det är inte alla som vågar eller vill prata om sådant med folk dom känner.
Det kommer hit troll ibland. Dom märker man direkt. Dom skriver inte som ts.
Så överlåt du administrationen till admin så slipper oskyldiga kvinnor bli offer för paranoida anklagelser.
Bättre att fria än att fälla när allt tyder på att det är ett ärligt inlägg och ingenting tyder på motsatsen. Efter att ha varit admin sedan 2006 är jag övertygad om att mitt öga för trollinlägg är mycket skarpare än ditt.
Vill du hjälpa till fler gånger så skicka gärna ett pm till mig, så kikar jag på det. Men vanliga frågor gällande oss kvinnor och våra kroppar är vardagen här, så ha lite mer än korrekt skrivet inlägg som bakgrund. Som 13 åring kan man utan problem skriva korrekt med rätt textuppbyggnad om man gått i skolan och inte har direkta problem med språk eller text.
Tack för svar, då vet jag att jag inte behöver oroa mig:)
#5: Ibland kan det kännas tryggare att vara anonym på en hemsida där man pratar om känsliga saker och inte vet vilka människor man stöter på.
Dock är man ju inte mer anonym bara för att man heter "anonym"…?
- Redigerat 2020-11-09 22:40 av [Anonym178882]
#26: Du har helt rätt i det du skriver.
Vi är alla mer eller mindre anonyma här.
Hen måste ha haft en dålig dag.
#26: Så länge snippan mår bra så är vi alla glada =) eller hur…
Ska lämna er ifred nu och ursäkta att jag är dum i huvudet ibland ofta.
#28: vid närmare eftertanke…
Du som alls har dom tankarna på ett så här oskyldigt och icke sexuellt inlägg, och försöker få bort det handlar nog KANSKE om att du skäms över hur din kropp reagerade på tråden. Du gillar inte hur kroppen reagerade och ville i skammen få det till att det var en man som skrev för att kunna läsa om våra kön. Liksom mota bort din skamkänsla och skylla på en tonårig . Troligt scenario med tanke på att ingenting antyder på att tonåringen är något annat än just det.
Bara vild fantasi tänker så märkligt om något så enkelt. Kan tyda på obehagliga saker. Om detta är fallet.
Här är inget naivt eller blåögt i tråden. Du som pappa kan inte följa din dotter överallt för att outa alla män du tror skriver bakom nick som säger att dom är tonåringar som ställer frågor om sina kroppar och preventivmedel.
För att slippa pedofiler och andra slisk med äckliga agendor tar man bort inlägg som vill starta konversationer som är sexuella på något vis.
En blåögdmamma i dina ögon har år av erfarenhet om möten med äckel av m8tsatt kön och har garanterat bättre råd till er dotter gällande det här. Det är kvinnor 8ch barn som råkar ut för dom, vi lär oss känna igen 8ch avsluta kontakt omedelbart.
Om du inte är pedofil eller tänd på yngre tjejer, kanske vara förvirrad över att tråden väcker konstiga känslor i din kropp, och du har en tonårsdotter har du inget att lära henne gällande att undvika perversa män på forum. Här hade du inte en siffra rätt utan sågs snabbt som det där trollet och sedan mer än ett troll som sitter med sådana tankar i en tråd om rakning. BASERAT PÅ ATT 13 ÅRIGA KVINNAN.KAN SKRIVA KORREKT!
Nu hoppas jag att du bara är detta troll och inte andra scenarier är närmare sanningen.
Låt mamma berätta för sin dotter vila svin det finns 8ch var dom finns. Hur man undviker dom och om man måste skydda sig så gaffel i lillpenis.
Som tur är är de flesta både män och kvinnor inte sexgalningar som.tänder på allt och inget. De flesta har normala preferenser. Kollar på porr för njutning. Här sex med någon som också vill ha sex. Blir inte tända på små barn eller tjejer som nyss nått tonåren.
Fantasier har alla kön. Mina sexfantasier i tonåren hade gett många människor hjärttattacker om dom skrevs ut. Tonårskillar fantasier är lika vilda. Lägg där till konstant kåthet under vissa tonår.
Där är det mest att oroa s8g för. Många tittar på porr från ung ålder det påverkar deras bild av vad sex är. Många saknar föräldrar som.kan ge dom en sund syn.på sex och har kompisar som hetsar. Våldtäkter som begås av barn och tonåringar är alldeles för många. Det är där du borde lägga energi på att informera unga människor om vad man får och inte får göra vid ett samlag. Där har du något din dotter står inför. Kåta tonåringar som i år glott på porr var kvinnor förnedras i alla hål, tar emot slag, stryp osv. Killar som i grupp pratar om h7r dom.satte på en ej ej så hårt att hon skrek och hon ville ha mer. Hedningar om att göra det i grupp, filma osv. Det är det en tonårspappa bör vara orolig över.
Inte ett oskyldigt inlägg om intimrakning och problem efter. Ingen blir skadad osv sett vem som skrev tråden.
Alla tonåringar är så klart inte som beskrivet. Men många är och jag som så många andra kunde inte hantera alla hormoner och tankar. Var många tuffa år. Här själv suttit med i grupper var killar skryter om sådana dom satt på våldsamt, . Och som tjej som.varit med om en del i tonåren vet att det 8fta är Våldtäkter. Och inte sex mellan två som vill.
Värst idag är ju kameror på allt möjligt. I telefon, på dator, på tv osv. Många offer spelas in och förnedras ännu mer när filmerna visas runt som skryt.
Som förälder får man lära sina barn självförsvar, försvarsspray med inbyggt överfallslarm ska vara det normala att ha med sig. Drick inte om ni ska festa med killar ni inte känner väl. Var aldrig ensam kvar på en fest hos en kille. Ha alltid telefonen så du kan.skicka ut sossignal till valda kontakter genom ett klick om du behöver hjälp. Undvik gå förbi gäng med tonåringar utomhus, välj annan väg. Tar någon tag i dig slå ner hälen på hans fot och skrik som en lunatic och spring mot närmaste hur och banka och skrik.
Gå aldrig ensamma en grupp individer är svårare att gå på.
När glåpordkastas efter tjejer måste dom få lära sig hur man snabbt och lätt dissar glåporden samtidigt som man visar att man är på en högre nivå. Att bara gå och låta dom kalla en saker är inte ok, för dom känner att dom trycker ner tjejerna då.
Är man några tjejer och någon ropar horor kan man svara att ni har aldrig haft tillräckligt med pengar för att veta vilka som är horor och inte i den här staden. Återkom när ni är män och förstått vad livet handlar om.
#26: precis. Det är fördelen med forum :)